فائزون|۲۰ خرداد ۱۳۶۶

کدخبر : 10126 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۵:۳۵

تاریخ شمسی

20 خرداد 1366

تاریخ قمری

13 شوال 1407

تاریخ میلادی

10 ژوئن 1987
 
خلاصه روز: 

- حمله نیروهای معارض عراقی به یک مرکز نظامی در شهر عربت (اربت) از توابع استان سلیمانیۀ عراق و چند عملیات دیگر در منطقه عقره و در جاده شیلادزه به دیرلوک. گزارش یک هفته‌‏نامه مخالف حکومت عراق از عملیات انقلابیون مسلمان عراقی در دو ماه اخیر.

- کاردار ایران در سازمان ملل امروز در نامه‌ای به دبیر کل از حمله شیمیایی عراق به یک گردان در بانه در 3 خرداد 1366 خبر داد.

- هشت فروند کشتی تجاری و نفت‌کش در تنگه هرمز مورد بازرسی و تجسس نیروی دریایی قرار گرفت.

- چند گردان بسیجی از تهران عازم جبهه‌های جنگ شدند.

- اظهار امیدواری یکی از مقامات آژانس روابط کارگری مالکین کشتی‏‌های ژاپنی درباره درخواست وزیرخارجه ژاپن از ایران برای توقف حملات به نفت‏کش‏‌ها.

- اظهارات آیت‏‌الله خامنه‌‏ای رئیس ‏جمهور در گفت‌‌وگو با روزنامه آساهی ژاپن دربارۀ شرایط پایان دادن جنگ، عملکرد شورای امنیت سازمان ملل و ژاپن در تعدیل بحران جاری، عملکرد قدرت‏‌های بزرگ خصوصاً امریکا در افزایش تشنج، سیاست ایران در دور نگه‌داشتن منطقه از دخالت قدرت‏‌های بزرگ.

- سخنان آقای هاشمی رفسنجانی دربارۀ استقرار موشک‏‌های کرم ابریشم و منابع تأمین این سلاح و ناتوانی امریکا در حمله به محل استقرار این موشک‏‌ها: ما موشک‏‌های کرم ابریشم را در عملیات والفجر8 از عراقی‏‌ها به غنیمت گرفته‏‌ایم. امکان کپی‌‏سازی و تولید موشک‏‌های کرم ابریشم برای ما به‌‏راحتی مقدور است، این موشک‌‏ها چیزی نیست که در جای ثابتی نصب شوند بلکه روی کامیون متحرک قرار دارند. اظهارات سخن‏گوی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل و مسئول ستاد تبلیغات جبهه و جنگ دربارۀ نحوۀ به‌‏دست آوردن موشک‏‌های کرم ابریشم و تبلیغاتی خواندن اظهارات مقامات امریکایی در حمله به این موشک‏‌ها.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- وزیر امور خارجه در دیدار با وزیر خارجۀ نیکاراگوئه و گینه فشار به عراق جهت عدم حمله به کشتی‌‏ها در خلیج‌‏فارس را تنها راه پرهیز از افزایش تشنج در خلیج‌‏فارس اعلام کرد.

- اظهارات میرحسین موسوی نخست‌‏وزیر دربارۀ وظایف نیروهای دانشجو در ابعاد سیاسی اجتماعی و رویکرد جدی این قشر به تحقیقات علوم انسانی خصوصاً در زمینۀ جامعه‌‏شناسی جنگ و تلاش برای بهره‌‏برداری از توان نیروهای دانشگاهی جهت ایجاد دگرگونی برای حفظ شعارهای اصلی انقلاب.

- سخنان صدام‏ حسین در تقدیر از نیروهای نظامی عراق و حتمی دانستن پیروزی عراق در جنگ و بازتاب آن در خبرگزاری آسوشیتدپرس.

- ابراز خشنودی امریکا از تصمیمات نشست سران 7 کشور صنعتی جهان (کنفرانس ونیز). ریگان: باز نگه‌داشتن خلیج‌‏فارس از هدف‏‌های مهم و استراتژیک ما است. شولتز وزیرخارجه امریکا: ما فکر می‏‌کنیم آنچه که لازم بود به‌‏دست آوردیم. کارلوچی مشاور امنیت ملی ریگان: آمریکا از بیانیۀ کنفرانس هفت کشور صنعتی غرب دربارۀ اوضاع خلیج‌‏فارس بسیار خرسند است. کشتی‌های ما از خود و از کشتی‌هایی که آنها را اسکورت می‌کنند به خوبی دفاع می‌کنند. خبرگزاری فرانسه از واکنش مثبت مقامات عراقی به موضع‏‌گیری هفت کشور صنعتی جهان دربارۀ اوضاع خلیج‏‌فارس خبر داد.

- بی.بی.سی: کویت از انگلیس، فرانسه، هلند، و چین نیز درخواست کرده است برای حفاظت از کشتی‏رانی در خلیج‌‏فارس یک طرح بین‌‏المللی اجرا کنند. وزارت دفاع انگلیس تماس کویت را تکذیب کرده است. رادیو امریکا: چین سرگرم بررسی درخواست کویت است.

- سخن‏گوی وزارت خارجه‏ چین گزارشات مربوط به تأسیس یک کارخانۀ تسلیحاتی در ایران را تکذیب کرد. گزارش یونایتدپرس دربارۀ اختلاف‏ نظر مقامات امریکا: هوارد بیکر رئیس ستاد کاخ سفید: من تکذیب چین را در مورد اینکه به ایران موشک نفروخته‌‏اند می‌‏پذیرم، دو مقام امریکایی فوراً سخنان بیکر را رد کردند. کره ‏شمالی: گزارشات مبنی‏‌بر در اختیار گزاردن سلاح‏‌های چینی به ایران از طریق ما یک دروغ شاخ‏دار است.

- یاساهیرو ناکازونه نخست‏وزیر ژاپن: در صورت پایان جنگ، ژاپن آماده است برای بهبود اوضاع اقتصادی دو کشور کمک کند. گزارش رادیو امریکا از درخواست چین از ایران و عراق مبنی‌بر خودداری از حمله به کشتی‌‏های تجاری در خلیج‌‏فارس. رویتر: چین در مورد جنگ ایران و عراق با شورای امنیت همکاری می‏‌کند.

- مقاله دفتر سیاسی سپاه درباره علل گرایش امریکا به بین‏‌المللی کردن بحران خلیج‌‏فارس و زمینه‌‏سازی‌‏های آن کشور برای اقدامات آتی در این منطقه و موضع و اقدامات شوروی در این زمینه.

ارسال نظر






captcha
ارسال