فائزون|۱۹ خرداد ۱۳۶۶

کدخبر : 10124 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۵:۳۲

تاریخ شمسی

19 خرداد 1366

تاریخ قمری

12 شوال 1407

تاریخ میلادی

9 ژوئن 1987
 
خلاصه روز: 

- قرارگاه رمضان دستور عملیات چریکی فتح6 در کردستان عراق را صادر کرد. در این دستور چهار محور برای عملیات در استان کرکوک در نظر گرفته شده است: محورهای حیات، شیروان - مازین، مرگه‏سور و قلندر.

- در ادامۀ عملیات نصر2، هفت کیلومتر مربع دیگر از اراضی غرب میمک به تصرف نیروهای خودی درآمد.

- حمله مشترک نیروهای سازمان مجاهدین خلق و نیروهای لشکر3 عراق به یک پاسگاه مرزی در منطقه ایلام. در این درگیری 6 تن شهید، 13 تن مجروح و 5 تن اسیر شدند. در کمین حزب دمکرات علیه نیروهای خودی در ارتفاعات گزنه 16 تن از افراد خودی شهید شدند. در حمله عوامل سازمان کومه‌له در مریوان 1 تن از افراد خودی شهید و 2 تن نیز مجروح شدند.

- شیخ‏ عمر نقشبندی اقدامات اخیر رژیم صدام در کردستان عراق را بخشی از یک طرح فاشیستی خواند.

- تن از افراد مسلح نظامی و جیش ‏الشعبی عراق به نیروهای مبارز کرد عراقی پیوستند.

- کشتی یونانی 274600 تنی اتنیک هدف یک موشک قرار گرفت. میدل ایست: افرادی که به کشتی یونانی حمله کردند از فرماندهان سیاسی دستور می‏‌گیرند. سخن‏گوی ستاد تبلیغات جنگ: احتمالاً عراق به این نفت‏کش یونانی حمله کرده است.

- در بیانیۀ کنفرانس سران هفت کشور صنعتی جهان در ونیز علی‏رغم تمایل امریکا، دربارۀ حضور یا تقویت نیروهای کشورهای غربی در خلیج‌فارس مطلبی اظهار نشده است. خبرگزاری فرانسه: 7 کشور صنعتی جهان با یک حرکت کوچک به سود تهران محتاطانه بی‏‌طرف باقی ماندند. آسوشیتدپرس: کنفرانس ونیز هیچ تعهدی به امریکا نداد. خبرگزاری ایتالیایی آنسا تلاش‌‏های دیپلماتیک ایران را از عوامل مهم نرمش در دیدگاه‏‌های کشورهای شرکت‏‌کننده در کنفرانس ونیز دانست.

- سخن‏گوی وزارت خارجه شوروی: متحدان واشنگتن نه در تمام مسائل و نه در همۀ موارد حاضر نیستند از سیاست امریکا پیروی کنند. نخست‌‏وزیر ایتالیا: سازمان ملل محل مناسبی برای بررسی امنیت خلیج‌‏فارس است. وزیرخارجه بلژیک مسئله بررسی امنیت کشتی‌رانی در خلیج‌‏فارس را در سطح مسئولین ناتو قابل بررسی دانست. بی.بی.سی از جلسۀ دو حزب کارگر و لیبرال با تاچر نخست‏وزیر انگلیس و عدم علاقۀ آنها در ورود به مناقشه خلیج‌‏فارس خبر داد.

- ریگان ضمن تأکید بر تحریم تسلیحاتی ایران، فشارهای سیاسی به ایران را واقعی خواند. گزارش روزنامه واشنگتن تایمز از فشار امریکا به چین برای توقف معاملات تسلیحاتی با ایران: امریکا از سیاست رسمی در برابر چین عدول کرده و با چین علناً به بحث پرداخته است. یک مقام امریکایی گفت: موشک‏‌های کرم ابریشم که در دست دولت ایران است تنها نوک کوه یخ است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- مشاور امنیت ملی ریگان خواستار حمایت معنوی و هماهنگ متحدان امریکا از عملیات اسکورت نفت‌کش‌های کویتی شد.

- گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی دربارۀ بهره‌‏برداری امارات متحده عربی از میدان نفتی مشترک ابوالبوخوش و تأثیر بمباران هواپیماهای عراقی در محدود ساختن ایران در بهره‏‌برداری از این حوزه نفتی.

ارسال نظر






captcha
ارسال