فائزون|۱۸ خرداد ۱۳۵۸

کدخبر : 10123 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۵:۳۰

تاریخ شمسی

18 خرداد 1358

تاریخ قمری

13 رجب 1399

تاریخ میلادی

8 ژوئن 1979
 
خلاصه روز: 

- پایان تحصن 7 روزه عناصر خلق عرب در مسجد امام صادق(ع) خرمشهر پس از توافق شبیر خاقانی و مدنی با سخنرانی حجت الاسلام گلسرخی نماینده آیت‌الله شریعتمداری.

- انتشار دو اطلاعیه جداگانه شیخ شبیر خاقانی و فرماندار خرمشهر درباره ضرورت حفظ آرامش در شهر برای اجرای توافق شبیر- مدنی و هشدار در مورد اقدامات عناصر تفرقه‌افکن و ضد انقلاب.

- مصاحبه تلویزیونی مدنی و پاسخ به سؤالاتی دربارۀ اوضاع فعلی خوزستان و چگونگی حل و فصل آن، عوامل ناآرامی در استان و نقش عوامل درون و برون مرزی، تعداد تلفات حوادث خوزستان، دخالت ارتش در این حوادث و هشدار به دولت‌هایی که در راه انقلاب سنگ اندازی می‌کنند.

- اعلام وفاداری سران و نمایندگان عشایر آل بوقبیش بنی‌کعب ماهشهر و هندیجان به جمهوری اسلامی و محکومیت هر نوع تجزیه‌طلبی.

- تیراندازی مرزبانان عراقی به سوی پاسداران پاسگاه مرزی شلمچه و اداره بندر و نخلستان فعلیه؛ تقویت نیروهای عراقی در مرز مریوان؛ تجاوز هواپیماهای عراقی به حریم فضایی ایران در پاوه و نوسود در دو نوبت صبح و شب.

- راهپیمایی اعتراض‌آمیز هزاران نفر به سوی سفارت عراق در تهران به دعوت سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در محکومیت دخالت‌ها و تجاوزات عراق به شهرهای مرزی خوزستان و کردستان؛ بازتاب این تظاهرات در گزارش خبرگزاری یونایتدپرس.

- انتشار اعلامیۀ گروهی با عنوان "سازمان اتحاد رنجبران کردستان ایران" در محکومیت حملات هوایی عراق به روستاهای کردستان.

- عباس امیرانتظام سخنگوی دولت نقطه نظرهای دولت موقت را درباره عضویت ایران در جنبش عدم تعهد، حوادث خوزستان، روند شکل‌گیری قانون اساسی، حملات هوایی عراق به مناطق مرزی ایران، روابط ایران و آمریکا، ماجرای عدم پذیرش سفیر آمریکا و عضویت نیروهای مسلح در احزاب سیاسی، تشریح کرد.

- ارسال دو گزارش سرّی از سفارت آمریکا در تهران به وزارت امور خارجه آن کشور. در گزارش اول با عنوان "وقایع ایران و تأثیر آن‌ها بر منافع آمریکا" به بررسی جریان‌های سیاسی موجود در ایران و شخصیت امام‌خمینی و عوامل بازدارنده سیاست آمریکا در ایران پرداخته در گزارش دوم دورنمای غم انگیز وضع آمریکا در ماه‌های آتی در ایران با توجه برخوردهای دوگانه دولت و امام‌خمینی اشاره شده است.

- تیرگی روابط عراق و یمن جنوبی در پی به قتل رسیدن یک استاد عراقی در عدن به دست مأموران سفارت عراق در عدن.

ارسال نظر






captcha
ارسال