فائزون|۱۸ خرداد ۱۳۶۶

کدخبر : 10122 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۵:۲۹

تاریخ شمسی

18 خرداد 1366

تاریخ قمری

11 شوال 1407

تاریخ میلادی

8 ژوئن 1987
 
خلاصه روز: 

- گزارش فرماندهان سپاه از تصمیمات آتی سپاه در منطقه غرب کشور به آقای هاشمی رفسنجانی. رحیم صفوی: اهداف اصلی در عملیات ماؤوت (نصر4) تکمیل ارتفاع قشن، ژاژیله، ماؤوت و رسیدن به رودخانه قلعه‌‏چولان است. حساسیت هاشمی رفسنجانی نسبت به الحاق نیروهای خودی و نیروهای اتحادیۀ میهنی کردستان و سؤالات وی در این‌‏باره و پاسخ فرماندهان مربوطه.

- عملیات نفوذی نیروهای گشتی رزمی تیپ1 لشکر16 زرهی قزوین در جنوب موسیان و نتایج آن.

- در درگیری نیروهای سپاه و حزب دمکرات کردستان در محور مهاباد - سردشت 2 تن از نیروهای خودی شهید و 7 تن دیگر پس از اسارت با شکنجه به شهادت رسیدند. در کمین نیروهای حزب دمکرات در حوالی پیرانشهر 7 تن شهید و 2 تن مجروح شدند.

- نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در قبال احتمال استفادۀ امریکا از پایگاه‌های کشورهای اسلامی در بحران خلیج‌فارس موضع گرفت. ده‌ها تن از فرماندهان نیروی دریایی سپاه موقعیت‌های حساس جزایر و سواحل جنوب ایران را بررسی کردند.

- بررسی تشکیل 1500 گردان نیرو برای حضور در خلیج‌فارس در گردهمایی مسئولان واحد بسیج. اعزام نیروهای رزمنده به جبهه‌های نبرد از استان فارس و شهرهای اردبیل، مرند، کرج و چند شهر دیگر.

- عملیات نیروهای سازمان عمل اسلامی عراق در بغداد. تسلیم شدن شیخ عمر نقش‌بندی از رهبران جاش‌‏های عراقی به همراه 600 نفر از نیروهای خود.

- سخنان رئیس‏‌جمهور دربارۀ ایستادگی ایران در دفاع از حقوق خود در خلیج‌‏فارس، تشتت آرا در اجلاس سران هفت ‏کشور صنعتی جهان و عدم حمایت آن‌ها از برنامه‌‏های امریکا در بحران خلیج‌‏فارس، دفاع مستقلانه ایران در برابر تجاوز عراق، روند صعودی افزایش توان رزمی ایران و استقبال از اقدام کشورهای حاشیۀ خلیج‌‏فارس در عدم واگذاری پایگاه نظامی به امریکا. محسن رفیق‏دوست وزیر سپاه: نیروهای ما آماده‌‏اند با شیطنت‌‏های استکبار جهانی مقابله کنند. ابرقدرت‏‌ها در صدد نابودی اقتصاد ما بودند که با شکست مواجه شدند.

- تشکیل جلسه غیررسمی سران هفت کشور صنعتی جهان در ونیز برای تهیه پیش‌‏نویس درباره مسائل بین‌‏المللی از جمله آزادی کشتی‏رانی در خلیج‌‏فارس. گزارش یونایتدپرس دربارة تلاش‏‌های امریکا برای بهره‏‌برداری سیاسی از این اجلاس و انعکاس سخنان یک مقام امریکایی مبنی‌بر اظهار امیدواری وی در تصویب قطع‏نامه برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق و موافقت کشورهای شرکت‌کننده با تحریم تسلیحاتی. یونایتدپرس از اختلاف ‏نظر میان کشورهای اروپایی با امریکا خبر داد. سخنان نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده اروپایی دربارة بحران خلیج‌‏فارس که نشان‌دهنده عدم موافقت این کشورها با اقدامات و سیاست‌‏های امریکا در خلیج‌‏فارس است.

- سخنان کلادیس مقصود نماینده اتحادیة عرب در سازمان ملل دربارۀ چگونگی پایان دادن به جنگ ایران و عراق، حمایت وی از اقدامات کویت، حمایت از حضور نیروهای خارجی در منطقۀ خلیج‌‏فارس و اظهار امیدواری وی به اقدامات شورای امنیت دربارۀ پایان دادن به جنگ ایران و عراق.

- مقاله روزنامه ملی گازته ترکیه درباره اوضاع خلیج‏‌فارس، عدم موفقیت طرح‏‌های امریکا در مقابله با ایران با وجود برخورداری این کشور از تکنولوژی برتر، مشکلات ریگان در برخورد با مسائل منطقه به‏‌علت عدم همراهی افکار عمومی امریکا و پیش‏‌بینی این روزنامه از افزایش تشنجات منطقه.

- گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از بازتاب اخراج 5 تن از دیپلمات‏‌های انگلیس از ایران. گاردین: قرار داشتن نام چاپلین در لیست دیپلمات‏‌های اخراجی و عدم محاکمۀ وی نگرانی وزارت خارجه انگلیس را تسکین داد. اکونومیست تصمیم ایران در اخراج چاپلین را یک پیروزی برای میانه‌‏روهای ایران خواند. ساندی تایمز: اقدام ایران از آنچه که انتظار می‏‌رفت ملایم‌تر بود. تایمز مالی: دولت انگلیس آسوده خاطر شد. ساندی تلگراف: معاون وزارت خارجه انگلیس به دولت توصیه خواهد کرد بحران بین دو کشور را کنترل کند و ظرف چند ماه آینده دیپلمات‌‏های جدیدی به تهران اعزام شوند.

- میدل ایست اکونومیک: درآمد حاصله از صدور نفت ایران در سه ماهه اول امسال به 1800 میلیون دلار رسید. خبرگزاری آناتولی از بهره‌‏برداری آزمایشی یک خط لوله جدید صدور نفت عراق به ترکیه خبر داد. با راه‏‌اندازی این خط، حجم نفت صادراتی عراق به یک‏ میلیون و 500 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

ارسال نظر






captcha
ارسال