فائزون|۱۷ خرداد ۱۳۵۸

کدخبر : 10121 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۵:۲۵

تاریخ شمسی

17 خرداد 1358

تاریخ قمری

12 رجب 1399

تاریخ میلادی

7 ژوئن 1979
 
خلاصه روز: 

- آغاز فعالیت روزمره در خرمشهر؛ ادامه تعطیلی بعضی از مغازه‌ها، ادارۀ بندر و مدارس؛ تیراندازی‌های پراکندۀ شبانه.

- اطلاعیه جبهه ملی (تشکیلات خوزستان) درباره حوادث اخیر خوزستان، عناصر تجزیه طلب و مماشات دولت، تیره‌سازی روابط با دنیا به خاطر کمک به فلسطین و اعراب و علت استعفای دکتر سنجابی رهبر این جبهه.

- گزارش جانبدارانه نشریه "رزم خونین" (ارگان کارگران مارکسیست – لنینیست جنوب) از درگیری‌های خوزستان تحت عنوان "فاجعه به خون کشیدن خلق عرب خوزستان".

- دعوت علامه احمد مفتی زاده از صاحب نظران برای شرکت در کنفرانس 20 خرداد در سنندج برای مذاکره درباره "چارچوب خودمختاری کردستان" و سخنرانی وی در میدان آزادی این شهر در مورد خودمختاری و تکذیب کاندیدا شدن خود.

- گزارش رزنامه اطلاعات از فعالیت‌های ضد انقلابی عوامل پالیزبان در سقز.

- بیانیه سازمان مجاهدین خلق ایران در تأکید بر ضرورت تشکیل مجلس مؤسسان از طریق انتخابات عمومی سراسری و تقبیح هرگونه عملکرد ناصواب تحت نام امام.

- اظهارات سرلشکر فربد رئیس ستاد ارتش در خصوص بلامانع بودن شرکت نظامیان در تظاهرات، میتینگ‌ها و عضویت آنان در احزاب و گروه‌ها در خارج از ساعات کار با لباس شخصی و همچنین توجه به تشکیل شوراهای نظامی هماهنگ با نوسازی ارتش.

- گزارش و انتقاد دفتر هماهنگی استان‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از عدم همکاری ارتش و دولت موقت در تأمین و تدارک نیاز واحدهای سپاه در مرکز استان‌ها.

- مصاحبه وزیر امور خارجه ایران با یونایتدپرس دربارۀ چگونگی اجرا و یا لغو قراردادهای ایران و آمریکا و عدم پذیرش آن کشور.

- تحلیل و گزارش کاردار سفارت آمریکا در تهران به وزارت امور خارجه آن کشور از آینده انقلاب اسلامی: جنبش اسلامی خمینی هم سرانجام شکست خورده و یا حداقل موفق نخواهد شد. نقطه نظر خمینی برای تشکیل یک جمهوری اسلامی در ایران بر پایه عدل ایده آل 1300 سال پیش با واقعیات ایران قرن بیستم متناقض است.

- تلفنگرام قرارگاه سیا در تهران به مرکز سیا در واشنگتن دربارۀ موافقت آیت‌الله شریعتمداری با برقراری تماس با دولت آمریکا جهت برخورداری از حمایت آن کشور ضمن تأکید بر سرّی و محدود بودن این ارتباطات.

- گزارش آسوشیتدپرس از تصمیم دولت کارتر برای ایجاد یک نیروی ضربت صد هزار نفری به منظور حراست از منافع آمریکا در ماوراء بحار و خلیج‌فارس؛ گزارش القبس از طرح وزیر امور خارجه آمریکا از ایجاد یک فرماندهی خاورمیانه‌ای در پنتاگون و نامزدی ژنرال رالف لاورنس که سه ماه در عربستان حضور داشته برای تصدی فرماندهی نیروی یکصد هزار نفری در خیلج‌فارس.

- پاسخ روزنامه‌های جمهوری اسلامی و آیندگان به جنگ تبلیغاتی شدید رسانه‌های عراق علیه ایران؛ گزارش روزنامه جمهوری اسلامی از اوضاع ناآرام عراق و پیش‌بینی رژیم عراق مانند آخرین روزهای رژیم شاه در وضع سختی قرار گرفته است. گزارش آیندگان از مشکلات رژیم عراق در مناطق کردنشین آن کشور.

ارسال نظر






captcha
ارسال