فائزون|۱۶ خرداد ۱۳۶۶

کدخبر : 10118 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۵:۲۰

تاریخ شمسی

16 خرداد 1366

تاریخ قمری

9 شوال 1407

تاریخ میلادی

6 ژوئن 1987
 
خلاصه روز: 

- جلسۀ فرماندهان سپاه برای بررسی راه‏کارهای حمایت از گروه‏‌های معارض عراقی. محسن رضایی: سیاست ما در سال جاری سرمایه‌‏گذاری در جنگ نامنظم است.

- حمله نیروهای تابع قرارگاه رمضان و تیپ75 ظفر به یک پادگان نظامی عراق در استان سلیمانیه. در این عملیات 45 تن از نیروهای اردنی کشته یا زخمی شدند و خسارات زیادی به این پادگان وارد شد. در عملیات پیش‌مرگان حزب دمکرات کردستان عراق در جاده ترانزیتی عراق - ترکیه 10 دستگاه تریلر به آتش کشیده شد. گزارش روزنامۀ ترجمان از حمله مبارزان کرد عراقی به کاروان تریلرهای اعزامی از ترکیه به عراق در جاده کرکوک - دهوک.

- در حمله نیروهای اتحادیۀ میهنی کردستان عراق به مقر تیپ41 جیش‌‏الشعبی، مقر تیپ و چهار پایگاه حفاظتی تحت امر آن منهدم شد، 80 تن از نیروهای عراقی از جمله فرمانده تیپ41 جیش‌‏الشعبی کشته و 14 نفر نیز زخمی شدند.

- کمین حزب دمکرات در حوالی پیرانشهر و مهاباد که به شهادت 7 تن و مجروح شدن 2 تن از نیروهای خودی انجامید.

- تجاوز هواپیماهای عراقی به آسمان سنندج و مریوان.

- عزیمت 15 گردان از نیروهای مردمی استان مازندران به جبهه‌های جنگ.

- اطلاعیه ستاد کل نیروهای سه‌‏گانه سپاه در حمایت و تأیید سخنان روز گذشته هاشمی رفسنجانی. اعلام راهپیمایی انجمن اسلامی سراسری دانشجویان در اعتراض به حضور امریکا و شوروی در خلیج‌‏فارس در جلوی سفارت کویت.

- خبر مجله امل به نقل از منبع آگاه مخالف حکومت عراق مبنی‌بر محاکمۀ 60 تن از افسران عالی‌‏رتبۀ سپاه سوم عراق از جمله خلیل‏الدوری فرمانده سابق این سپاه به جرم کوتاهی در انجام مأموریت‌‏های نظامی.

- برگزاری اجلاس وزرای خارجه عضو شورای همکاری خلیج‌‏فارس در جده. اطلاعیۀ بشاره دبیرکل این شورا دربارۀ تصمیم کشورهای عضو مبنی‌بر تضمین ثبات و امنیت منطقه. راشدعبدالله وزیرخارجه امارات متحده عربی با اشاره به اینکه اوضاع منطقه بحرانی است، بر لزوم پشتیبانی از تلاش‌‏های شورای امنیت برای پایان دادن به جنگ تأکید کرد. وزیر خارجه کویت: کویت در نظر دارد تسهیلات نظامی و یا پایگاه در اختیار نیروهای امریکایی قرار دهد. اعلام نارضایتی روزنامه کویتی الرأی‌العام از موضع شورای همکاری خلیج‌‏فارس: معقول نیست که با تحولات ناشی از جنگ ایران و عراق با احتیاط برخورد کنیم. ما به شورای همکاری خلیج‌‏فارس احترام می‏‌گذاریم و خواهان آن نیستیم که از این احترام کاسته شود.

- دعوت وزیرخارجه کانادا از شورای امنیت برای تصویب قطعنامه‌‏ای بر اساس عقب‌‏نشینی به مرزها و تحریم فروش تسلیحات به ایران و عراق.

- جولیو آندر‏ئوتی ‏وزیر خارجة ایتالیا، مخالفت دولت خود را در قبال درخواست امریکا برای افزایش نیروهای غرب در خلیج‌‏فارس اعلام کرد. نخست‏وزیر ژاپن: قانون اساسی ما استقرار نیروهای نظامی در خارج از ژاپن را منع می‌کند ما خواهان رابطۀ نزدیک با هر دو کشور ایران و عراق هستیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- فایننشال تایمز: تمایل امریکا به سوی عراق موجب نگرانی کشورهای صنعتی جهان شده است. شاذلی قلیبی در بیانیه‌‏ای هفت کشور صنعتی شرکت‌کننده در کنفرانس ونیز را به اتخاذ اقدامات عملی جهت پایان دادن به جنگ ایران و عراق دعوت کرد. گزارش روزنامه اطلاعات دربارۀ موضوعات احتمالی اجلاسیۀ ونیز.

- بی.بی.سی: دو ابرقدرت می‏‌خواهند به ایران تفهیم کنند که اگر به کشتی‌‏های در حفاظت امریکا و شوروی حمله کند پیامدهای وخیمی خواهد داشت. مقاله وال‏استریت ژورنال دربارة بحران خلیج‌‏فارس، نقش قدرت‏‌های بزرگ در منطقه و وضعیت تسلیحاتی دو کشور در حال جنگ. دولت ریگان در هفته‏‌های اخیر در دو جبهۀ نظامی و سیاسی در خلیج‌‏فارس درگیر بوده است. تحلیل این روزنامه از تأثیر تحریم تسلیحاتی بر توان نظامی هر دو کشور.

- اخراج 5 تن از اتباع انگلیس از ایران. کیهان: روابط بازرگانی ایران و انگلیس در حال تزلزل و فروپاشی است. بی.بی.سی اخراج ادوارد چاپلین از ایران و مُعلق ساختن اتهامات او را به نحوی تمایل ایران برای پایان دادن به بحران تعبیر کرد و خطاب به مقامات انگلیسی گفت: آیا خویشتن‌‏داری بهتر از شدت عمل نیست؟

- سعدون حمادی رئیس مجلس عراق: تلاش عربستان برای بهبود رابطۀ عراق و سوریه.

- ایلوانو لقمان رئیس اوپک: عراق نمی‏‌تواند هر چقدر بخواهد نفت تولید کند. اوپک از امکان افزایش تولید و در صورت نیاز کاستن از سقف تولید برخوردار است.

ارسال نظر






captcha
ارسال