فائزون|۱۵ خرداد ۱۳۶۶

کدخبر : 10117 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۵:۱۷

تاریخ شمسی

15 خرداد 1366

تاریخ قمری

8 شوال 1407

تاریخ میلادی

5 ژوئن 1987
 
خلاصه روز: 

- در جلسه امروز بررسی مانور عملیات تصرف شهر ماؤوت (نصر4) در قرارگاه نجف، تصرف ارتفاع گامو به علت مشکلات نظامی و کمبود نیرو از برنامه عملیات نصر4 حذف شد.

- در منطقه عملیاتی میمک (نصر2) نیروهای خودی دو پاتک دشمن را سرکوب کردند. هاشمی رفسنجانی در خطبه‌‏های نماز جمعه با اشاره به نقش ارتش در انجام عملیات نصر2، دربارة اهمیت نظامی و تاریخی منطقه عملیاتی میمک و شکست تفسیرهای غلط دشمن از مورد اعتماد نبودن ارتش جمهوری ‏اسلامی مطالبی را عنوان کرد.

- اعزام 30 گردان رزمی از شهرهای مختلف کشور به جبهه‌های نبرد.

- فرمانده یکی از گروهان‏‌های جاش در منطقه زاخو عراق به همراه 54 نفر از نیروهایش و تعداد زیادی سلاح خود را تسلیم بارزانی‌‏ها کرد. همچنین 300 تن از عشایر ریکانی عراق تسلیم نیروهای حزب دمکرات کردستان عراق (بارزانی‏‌ها) شدند. گزارش نشریه پیام دعوت وابسته به انقلابیون مسلمان عراقی دربارۀ اوضاع مناطق کردنشین عراق. رئیس مجلس شورای اسلامی در خطبه‌‏های نمازجمعه با اشاره به سکوت رسانه‌‏های دنیا در قبال اوضاع کردستان عراق گفت: مشکل عراقی‌‏ها پیوستن جاش‏‌ها به مردم این کشور است.

- کنترل و بازرسی 20 فروند کشتی تجاری و نفت‏کش خارجی در تنگه هرمز به وسیله نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی. دومین کشتی مشکوک تحت نظر با حصول اطمینان از عدم حمل کالا برای عراق مجوز ادامه مسیر گرفت. رادیو امریکا: یک کشتی باری امریکایی با اسکورت یک ناو این کشور با معرفی خود به ناوشکن نیروی دریایی جمهوری اسلامی از تنگه هرمز عبور کرد. خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات پنتاگون اعلام کرد که این اولین برخورد مستقیم میان نیروهای ایرانی و امریکا در خلیج‌‏فارس بعد از حادثه استارک است.

- اظهارات هاشمی رفسنجانی در خطبه‌‏های نمازجمعه دربارۀ اوضاع و حوادث جاری خلیج‌‏فارس: از دو هفته قبل منطقه خلیج‌‏فارس آرام است؛ کویت به خاطر دعوت خود از ابرقدرت‌‏ها برای حضور در منطقه، شرمسار است؛ کشورهای عضو ناتو دعوت امریکا به همکاری در مسائل خلیج‌‏فارس را نپذیرفته‌‏اند؛ این همه سر و صدا به‏‌خاطر مورد هجوم واقع شدن یک ناو امریکایی، ناشی از روحیه استکباری امریکاست.

- رادیو امریکا: دولت ریگان سرگرم بررسی طرحی برای انجام حمله پیشگیرانه به موشک‌‏های کرم‌ابریشم ایران در خلیج‌‏فارس است. "جان گلن" سناتور امریکایی: امریکا صبر نخواهد کرد که ایران موشک‌‏های کرم ابریشم را کاملاً مستقر نماید.

 

 

 

 

 

 

 

 

- سخن‏گوی گارد ساحلی امریکا جزئیات اقدامات قانونی کشتی‌‏های کویتی برای فراهم‌‏سازی اسکورت ناوگان امریکایی را گزارش کرد: 9 نفت‏کش کویتی از جمله نفت‏کش‌‏های کویتی طرح اسکورت، بازرسی شد. رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا: نیروی دریایی می‌‏تواند به تعهد ریگان دایر بر باز نگه‌‌داشتن خلیج‌‏فارس عمل کند اما این امر می‌‏تواند به قیمت تلفات بیشتر امریکایی‌‏ها و تهاجم به کشتی‏‌های امریکا از سوی ایران تمام شود.

- اتحادیه بین‌‏المللی صاحبان مستقل نفت‏کش‌‏ها، اینترتانگو، در نروژ با صدور بیانیه‌‏ای دربارۀ ناامنی در خلیج‌‏فارس خواستار اقدام دولت‏‌های جهان برای متوقف ساختن حملات انهدامی شد.

- یکی از مسئولان گارد ساحلی امریکا دربارۀ درخواست یونان از عمان اعلام کرد: عمان درخواست یونان مبنی‌بر استفاده کشتی‌‏های این کشور از یک خط ویژه در ساحل عمان برای تردد در خلیج‌‏فارس و دوری از سواحل ایران را رد کرد.

- اظهارات معاون وزیرخارجه انگلیس درباره اقدامات این کشور در تعطیلی کنسول‌گری ایران در منچستر و دستور اخراج 5 دیپلمات ایرانی: آنچه ما را به اتخاذ این تصمیم کشاند عدم دریافت هرگونه توضیح و عذرخواهی از سوی ایران در مورد دستگیری دیپلمات انگلیسی در تهران است. وزارت خارجه انگلیس با اعلام خبر خروج دو دیپلمات انگلیسی از تهران این اقدام را "احتیاط معقولانه" خواند. وزیرخارجه بلژیک در ابلاغی‌ه‏ای به معاون وزارت خارجه ایران: کشور‏های عضو بازار مشترک اروپا از مقامات ایران خواسته‌‏اند که در رفتار با دیپلمات‏‌های خارجی قوانین بین‌‏المللی را رعایت کنند.

- گزارش رادیو بی.بی.سی به نقل از رئیس کل بانک مرکزی ایران دربارۀ اقدامات و تصمیمات اتخاذ شده این بانک برای مبارزه با افزایش نرخ تورم و جلب سرمایه مردم به بانک‏‌ها.

- "سوله" روزنامه اقتصادی ایتالیا: یک کنسرسیوم مشترک ایتالیایی - ژاپنی کار تأسیس یک پالایشگاه نفت را با 1/5 میلیارد دلار هزینه و ظرفیت روزانه 250 هزار بشکه، در جنوب ایران آغاز خواهد کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال