فائزون|۱۴ خرداد ۱۳۶۶

کدخبر : 10116 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۵:۱۴

تاریخ شمسی

14 خرداد 1366

تاریخ قمری

7 شوال 1407

تاریخ میلادی

4 ژوئن 1987
 
خلاصه روز: 

- پاتک سنگین دشمن در منطقه عملیاتی نصر2 سرکوب شد. در این اقدام بیش از 250 نفر از نیروهای دشمن کشته و 14 دستگاه تانک و نفربر عراق نیز به آتش کشیده شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

- هاشمی رفسنجانی از تلاش رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی در عملیات نصر2 تقدیر و تشکر کرد. بازتاب عملیات نصر2 در رسانه‌‏های الجزایر: نیروهای ایران سه ارتفاع مهم را آزاد کردند.

- پیش‌مرگان حزب دمکرات کردستان عراق در تحرکات امروز خود در "شیلادزه"، سه پاسگاه نظامی "گری باوان"، "اقامتگاه" و "شیف چنارکی" عراق را تصرف کردند. گزارش هفته‌‏نامه العمل‏‌الاسلامی از تحرکات نیروهای سازمان عمل اسلامی عراق علیه نیروهای حزب بعث این کشور: نیروهای مبارز سازمان عمل اسلامی با حمله به مقر حزب بعث عراق در بخش الکمیت و شهر سماوه از استان‌‏های العماره و مثنّی مسئولان امنیتی و حزب بعث عراق در این مناطق را به هلاکت رساندند.

- نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی یازده کشتی تجاری و نفت‏کش تجاری خارجی را در خلیج‌‏فارس شناسایی و بازرسی کرد.

- اظهارات رئیس‏‌جمهور در چهارمین کنگره بزرگداشت قیام پانزده خرداد: راه‌‏حل بحران خروج قدرت‏‌های بزرگ از منطقه است.

- پاپولیاس وزیر امور خارجه یونان در سفر به جمهوری اسلامی ایران با رئیس‌‏جمهور، رئیس مجلس و نخست‏‌وزیر جمهوری اسلامی دربارۀ مسائل جنگ تحمیلی و بحران منطقه گفت‌‏وگو کرد. پاپولیاس: استفاده عراق از سلاح شیمیایی را محکوم می‏‌کنیم؛ حضور ابرقدرت‌‏ها در منطقه کمکی به حل مسائل منطقه نخواهد کرد. آیت‏‌الله خامنه‌‏ای: عراق قصد دارد جنگ را بین‏ المللی کند. هاشمی رفسنجانی: امریکا می‏‌خواهد با حضور خود در منطقه منافع 6 درصدی نفتی خود را به منافع صددرصد ما ترجیح دهد. میرحسین موسوی: اجازه نخواهیم داد از خلیج‌‏فارس به ‏عنوان اسلحه‌‏ای علیه ما استفاده شود.

- ارسال نامه‌های نمایندگان ایران و عراق در سازمان ملل به دبیرکل مبنی‌بر حملات طرف مقابل به مناطق غیرنظامی.

- سخن‌گوی ستاد تبلیغات جنگ دربارۀ همکاری‌‏های کویت با عراق با اشاره به غیر‏اخلاقی بودن واکنش حکام کویت در قبال اعلام خبر جاسوسی قایق‌‏های این کشور برای عراق گفت: اینک خطوط هوایی ارتباطی و دلارهای کویت در خدمت بغداد است.

- بی.بی.سی: وزیر امور خارجه انگلیس به‏ علت عدم واکنش لازم ایران درباره بازداشت و بدرفتاری با یک دیپلمات انگلیس در تهران، کنسولگری ایران در منچستر را تعطیل کرد. آقای ولایتی: دولت انگلیس در مورد بازداشت و ضرب و شتم بدون دلیل دیپلمات ایرانی توضیح قانع‌کننده‌‏ای ارائه نداده است؛ هیاهوی انگلیس پوشش برای رفتار زننده پلیس این کشور است.

- رادیو اسرائیل: سخن‏گوی وزارت امور خارجه امریکا با تکذیب خبر عدم توافق اعضای دائمی شورای امنیت درباره طرح امریکا مبنی‌بر تحریم تسلیحاتی ایران و عراق گفت: تلاش برای پایان بخشیدن به جنگ ایران و عراق ادامه دارد. جرج شولتز وزیر امور خارجه امریکا نیز گفت در تلاش‏‌های خود در چارچوب سازمان ملل برای نیل به این هدف دستاورد چندانی نداشته است. رادیو کویت: امریکا می‏‌گوید که به پیشرفت‏‌های بزرگی دست یافته است. دبیرکل جامعه عرب با تمجید از اقدامات مداخله‌‏جویانه امریکا در منطقه و تلاش‌‏های صلح این کشور گفت: دوستان امریکایی ما فهمیده‌‏اند که وضعیت تا چه اندازه جدی و خطرناک است. نخست ‏وزیر ژاپن: ژاپن می‏‌خواهد با داشتن روابط دیپلماتیک با هر دو کشور ایران و عراق در جهت پایان جنگ کمک کند.

- آسوشیتدپرس: شرکت چساپیک به منظور ثبت مالکیت یازده نفت‏کش کویتی با سرمایه این کشور و استخدام خدمه امریکایی تأسیس می‏‌شود تا پرچم امریکا را بر فراز این کشتی‏‌ها به اهتزاز درآورند. پنتاگون: امریکا تنها از کشتی‌‏های تحت پرچم این کشور و کشتی‏‌های حامل تسلیحات امریکایی به کشورهای غیرمتخاصم در منطقه حفاظت می‏‌کند؛ هرچند ایران کویت را به حمایت از عراق در جنگ متهم می‌‏کند ولی کویت جناح متخاصم محسوب نمی‌‏شود. رویتر به نقل از یک مقام دولت امریکا گفت: وزیر دفاع امریکا در ملاقات امروز با همتای سعودی خود در فرانسه مسئله فرود هواپیماهای امریکایی در عربستان را مطرح می‏‌کند. کنگره در این زمینه عربستان سعودی را تهدید کرد که در صورت عدم همکاری نزدیک‏تر با امریکا با پیشنهاد فروش 360 میلیون دلار موشک هوا به زمین ماوریک به عربستان مخالفت خواهد کرد. یونایتدپرس: برنامه‌‏ریزی امریکا در خلیج‌‏فارس تا قبل از اجرای طرح اسکورت نفت‏کش‏‌های کویتی، افزایش تعداد کشتی‏‌های این کشور در منطقه از 7 فروند به 9 فروند است.

- روزنامه ایندیپندنت: ایران که تمامی نفت خود را از دریا صادر می‌‏کند منافع آشکاری در باز نگه داشتن خطوط کشتی‏رانی دارد. خبرگزاری فرانسه به نقل از سخن‏گوی کاخ سفید در راستای تحریم تسلیحاتی ایران (طرح "استانچ")، به چین به خاطر فروش موشک‏‌های سیلک و رم به ایران اعتراض کرد. مشاور امنیت ملی ریگان: ایران 20 پایگاه موشکی ساخت چین در آب‏‌های ساحلی خود دارد.

- روزنامه رسالت: احتمال دارد مسکو از حمایت کشتی‏‌های تجاری کویتی منصرف شود؛ در تماس‏‌های ایران با سوریه و شوروی در دو هفته گذشته دربارۀ اهداف امریکا در منطقه مبنی‌بر مشروعیت بخشیدن به حضور خود در خلیج‌‏فارس و اشغال نظامی این منطقه حیاتی تبادل نظر شد. معاون وزارت خارجه شوروی: به دلیل نزدیکی مرزهایمان به خلیج‌‏فارس، نمی‏‌توانیم در قبال تحولات اوضاع بی‌‏تفاوت باشیم؛ راهزنی دریایی، راه را برای افزایش حضور نظامی امریکا در این منطقه می‌‏گشاید.

- روزنامه رسالت به نقل از ناظران متخصص در امور خلیج‌‏فارس: عراق امارات را متهم می‌‏کند که برای بهبود روابط بین تهران و واشنگتن به ضرر عراق تلاش می‏‌نماید.

- افشاگری رادیو امریکا: پس از پیروزی انقلاب اسلامی سازمان سیا(CIA) تحقیقاتی انجام و نسخ‌ه‏ای از آن را در اختیار عربستان قرار داد و سعودی‏‌ها ظاهراً آن را به عراق دادند؛ رهبر عراق گمان می‌‏کرد که در جنگ ایران و عراق نیز مانند جنگ قادسیه اعراب بر ایرانیان به سرعت پیروز می‏‌شوند.

ارسال نظر






captcha
ارسال