فائزون|۱۳ خرداد ۱۳۶۶

کدخبر : 10115 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۵:۰۹

تاریخ شمسی

13 خرداد 1366

تاریخ قمری

6 شوال 1407

تاریخ میلادی

3 ژوئن 1987
 
خلاصه روز: 

- تیپ 40 سراب عملیات نصر2 را در یال‏‌های غربی ارتفاعات مرکزی میمک اجرا کرد. تصرف ارتفاعات 400، 404، 396 و 20 کیلومتر مربع از خاک عراق و همچنین کشته و زخمی شدن بیش از 800 نفر از نیروهای دشمن از جمله نتایج امروز این عملیات بود. مدیریت پژوهش و تحقیقات نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی: ارتفاعات میمک به دلیل تسلط دید و تیر از نظر نظامی بسیار حساس و دارای اهمیت می‌‏باشد. یونایتدپرس اجرای عملیات نصر2 را به ‏نقل از اخبار و بیانیه‌‏های نظامی جمهوری اسلامی گزارش کرد.

- طی دو درگیری جداگانه نیروهای خودی و عوامل سازمان کومه‌له در اطراف بانه و حوالی روستای گل‏چیدر از توابع مریوان از نیروهای خودی 11 نفر شهید و مجروح شدند. از نیروهای کومه‌له نیز 5 نفر به هلاکت رسیدند.

- اطلاعات یکی از پناهندگان عراقی عضو پرسنل ناوگان دریایی این کشور دربارۀ همکاری‌‏های ناوگان دریایی ایتالیا و عراق: ایتالیا طبق توافق به عمل آمده قبلی با عراق باید 10 ناو جنگی را در سال جاری به عراق تحویل دهد. 1600 نفر از پرسنل دریایی عراق جهت آموزش به کشورهای ایتالیا، فرانسه و آلمان‌غربی اعزام شده‌‏اند.

- تذکرات امام‌خمینی در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ایشان دربارۀ مسائل اخلاقی و ملکات نفسانی: امیدوارم در این مجلس و مجلس آتی مسائل، مسائل اسلامی و روش، روش اخلاقی و اسلامی باشد؛ وقتی کار برای خدا باشد، ما چه پیروز بشویم و چه نشویم، تکلیف را ادا کرده‌‏ایم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی دربارۀ جنگ تحمیلی و حوادث خلیج‏‌فارس در مصاحبه مطبوعاتی: اگر روزی ما نتوانیم از منطقه تنگه هرمز استفاده کنیم، نخواهیم گذاشت کس دیگری نیز از آن استفاده کند؛ اگر کشتی ما روزی در خلیج‏‌فارس هدف قرار گیرد، در صورت حضور کشتی‌‏های امریکایی در منطقه ممکن است آن‌ها نیز مورد هدف قرار گیرند؛ در صورت استفاده امریکا از پایگاه‌‏های جنوب خلیج‌‏فارس - که بعید به ‏نظر می‌‏رسد - نگران نیستیم؛ شورای امنیت باید صدام را به‌‏عنوان متجاوز معرفی کند تا راه برای حل قضیه باز شود؛ هر مقدار که نیروهای مردم عراق آمادۀ جنگیدن باشند به آن‌ها امکانات خواهیم داد.

- مشاور عالی ریاست‏ جمهوری به پاکستان سفر کرد. وی در دیدار با رئیس‏ جمهور و وزیر امور خارجه پاکستان با تأکید بر تشنج‌‏زدایی و مقابله با بحران در خلیج‌‏فارس آن را گامی در جهت محدود ساختن جنگ و خاتمه آن عنوان نمود. رئیس‏‌جمهور پاکستان: اقدامات جمهوری اسلامی ایران بیانگر این واقعیت است که ایران خواهان کاهش تشنج در منطقه خلیج‌فارس در چارچوب پیشنهادات دبیرکل سازمان ملل متحد است.

- نمایندگی ایران در سازمان ملل با ارسال نامه‌‏ای به دبیرکل این سازمان با رد ادعای عراق مبنی‌بر بدرفتاری با اسیران عراقی و هشدار درباره بدرفتاری مقامات عراقی با اسیران ایرانی، آماری از وضعیت آزادی اسیران معلول ارائه داد.

- چارلز ردمن سخن‏گوی وزارت‏ خارجه امریکا دربارۀ تلاش‌‏های صلح شورای امنیت با اشاره به پیشرفت در مورد عناصر یک قطع‏نامه گفت که هنوز کار زیادی باید انجام داد. خبرگزاری رویتر به نقل از یک منبع مطلع سازمان ملل: پنج عضو دائمی شورای امنیت در مورد چند نکته طرح متوقف ساختن جنگ ایران و عراق به توافق رسیده‌‏اند. رادیو بی.بی.سی: در واقع این تنها ایران است که برای پایان دادن به جنگ احتیاج به ترغیب دارد؛ تفاوت این قطع‏نامه با قطع‏نامه‌‏های قبل، درخواست شورای امنیت از همه کشورهای جهان مبنی‌‏بر تحریم اجباری فروش اسلحه به کشور یا هر دو کشوری است که قطع‏نامه را نادیده بگیرند. روزنامه ایندیپندنت: یکی از مشکلاتی که شورای امنیت با آن روبه‌‏روست آن است که دست‏کم تحریم تسلیحاتی به عراق بیشتر از ایران صدمه می‌‏رساند. سند سازمان ملل: افزایش تنش و تردد ناوها در خلیج‌فارس. شوروی، امریکا را متهم کرده که از اوضاع فعلی برای ایجاد برتری سیاسی و نظامی در منطقه بهره‌برداری می‌کند.

- وزیرخارجه فرانسه موضع کشور متبوع خود را در قبال بحران خلیج‌‏فارس به این شرح اعلام کرد: عدم اسکورت نفت‏کش‏‌های خود جز در موارد استثنایی، هماهنگی با سیاست کشورهای ساحلی خلیج‏‌فارس. ناتو خلیج‌فارس را خارج از حوزه فعالیت پیمان دانست و پیشنهاد امریکا را رد کرد.

- پنتاگون آخرین یافته‌‏های تیم تحقیق دربارۀ ناو استارک را منتشر ساخت: عراقی‏‌ها گفته‌‏اند خلبان مهاجم فکر می‏‌کرد که به یک کشتی ایرانی شلیک کرده و تا روز بعد این موضوع را نمی‏‌دانست.

- اظهارات مقامات امریکایی درباره احتمال افزایش نیروهای آن کشور در منطقه. وزیرخارجه امریکا: چنین ضرورتی وجود ندارد. یکی از سخن‌گوهای پنتاگون با اشاره به استقرار 6 ناو امریکایی در خلیج‌‏فارس تصمیم امریکا به اعزام چند فروند ناوچه و رزم‌ناو دیگر را به منطقه اعلام نمود.

- نیویورک تایمز: کشتی‌‏های توپدار سریع‌‏السیر سپاه پاسداران می‌‏تواند تلاش امریکا برای حفظ تردد کشتی‌‏های غیرنظامی در خلیج‏‌فارس را با مشکل جدی روبه ‏رو سازد.

- دو تن از سناتورهای امریکایی در پایان سفر خود به کشورهای ساحلی خلیج‌‏فارس برای ترغیب آنان در جهت استفاده امریکا از پایگاه‌‏های هوایی این کشورها، قبل از عزیمت به واشنگتن با رئیس امارات متحده عربی ملاقات کردند. رئیس امارات متحده در این دیدار با اشاره به لزوم پایان دادن به جنگ تحمیلی، بر همکاری کشورهای جهان برای حفظ آرامش در منطقه خلیج‏‌فارس تأکید کرد.

- مطالب روزنامه کویتی القبس با اشاره به تلاش سوریه برای رفع اختلاف میان ایران و شوروی: قراردادن ایران در انزوای سیاسی، اوضاع منطقه خلیج‌‏فارس را متشنج‌‏تر خواهد ساخت.

- پلیس فرانسه 8 ایرانی و 49 نفر از اتباع لبنانی، مراکشی و الجزایری را به اتهام نگه‌داری اسلحه و جعل مدارک دستگیر کرد.

- روزنامه هرالدتریبیون در مقاله‌‏ای با اشاره به جنگ تحمیلی و معرفی عراق به‌‏عنوان آغازگر جنگ، تأثیر انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی در تغییر مواضع و رفتارهای کشورهای ایران، عراق و امریکا را مورد بررسی قرار داد: عراق زمانی امریکا را به‌‏عنوان دشمن یاد می‏‌کرد اما امروز سران بغداد منافع و سیاست‌‏های همسو و هم‌‏جریان با غرب پیدا کرده‌‏اند؛ روابط هفتاد ساله ایران و امریکا به پایان رسیده است؛ اینک امریکا منافع خود را در بغداد جست‌وجو می‏‌کند. روزنامه ژاپنی آساهی شیمبون با اشاره به واکنش شدید ایران به حضور هر کشور متخاصم در منطقه، حضور ابرقدرت‌‏ها در خلیج‌‏فارس را برخلاف خوش‌بینی امریکا و شوروی به پذیرش مذاکرات صلح، باعث بالاگیری شدت جنگ در منطقه عنوان می‌کند.

ارسال نظر






captcha
ارسال