فائزون|۱۲ خرداد ۱۳۶۶

کدخبر : 10114 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۵:۰۶

تاریخ شمسی

12 خرداد 1366

تاریخ قمری

5 شوال 1407

تاریخ میلادی

2 ژوئن 1987
 
خلاصه روز: 

- نشست فرماندهی کل سپاه و جانشین فرمانده نیروی زمینی با فرماندهی قرارگاه نجف برای بررسی چگونگی اجرای عملیات در منطقة ماؤوت (عملیات نصر4) و تأکید فرماندهی کل سپاه بر تصرف شهر ماؤوت برای دستیابی به پیامدهای مثبت سیاسی آن.

- ابلاغ مأموریت فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی به تیپ40 سراب برای تصرف یال‌های غربی ارتفاعات میمک.

- نیروهای خودی در دو درگیری پی‏ درپی با عوامل سازمان کومه‌له در حوالی گردنه "خان" و "زیویه" از توابع بانه تلفات سنگینی به آنها وارد کردند.

- فرماندهی کل سپاه، مسئولان قرارگاه حمزه و حاکم شرع کردستان در نشست امروز خود مسائل سیاسی و امنیتی منطقه را بررسی کردند و در خصوص برخورد قاطع با ضد انقلاب و دیگر مسائل مطرح‌شده تصمیماتی گرفته شد.

- با پناهنده شدن 124 تن دیگر از مسلمانان کرد عراقی به ایران جمع پناهندگانی که از روز گذشته به اردوگاه باختران منتقل شده‌‏اند به 3615 نفر رسید. اطلاعیۀ کمیتۀ هماهنگی سازمان‏‌ها و احزاب کرد در هلند در پی اقدامات عراق علیه کردهای منطقه و اشاره به اقدامات حکومت عراق علیه کودکان و خردسالان کرد این کشور و درخواست رسیدگی به این مسئله.

- عراق چهار روستای کردنشین "بالیسان"،" شیخ‏ واسان"، "کانی‏برو" و "وزینه" از استان اربیل را با عوامل شیمیایی "خردل"، "فوسژن" و "دی‏فوسژن" بمباران شیمیایی کرد. روزنامه کیهان: اهالی مناطق آزادشده استان اربیل عراق در نتیجه محاصرۀ اقتصادی رژیم این کشور با کمبود شدید مایحتاج عمومی مواجه شده‌‏اند.

- کاردار ایران در سازمان ملل با ارسال دو نامه به دبیرکل، تهدید یک هواپیمای مسافری ایران به وسیله ناو امریکایی و حمله شیمیایی عراق به دو روستا در بانه را به اطلاع وی رساند.

- امام‌‏خمینی با درخواست مسئولان حزب جمهوری اسلامی برای تعطیل‌کردن فعالیت‌های این حزب موافقت کردند. از امروز عنوان "ارگان حزب جمهوری اسلامی" از نام روزنامه جمهوری اسلامی حذف شد. متن نامۀ درخواست مسئو‏لان حزب جمهوری‏ اسلامی از حضرت امام مبنی‌‏بر کسب اجازه برای انحلال حزب جمهوری اسلامی با ذکر دلایلی چون عدم احساس فوائد و منافع آغازین و جلوگیری از احتمال ایجاد اختلاف و دو دستگی در اوضاع کنونی.

- دیدار رئیس‏ کمیسیون دفاع مجلس ملی فرانسه با کاردار سفارت ایران در این کشور و گفت‌وگو دربارۀ عادی‌‏سازی روابط دو کشور و اوضاع خلیج‌‏فارس و اشاره وی به متجاوز بودن عراق.

- اظهارات آندریاس پاپاندرئو نخست‌‏وزیر یونان، دربارۀ لزوم توقف جنگ ایران و عراق و اظهار تمایل برای میانجی‌گری.

- مواضع متفاوت امریکا و شوروی دربارۀ بحران جاری خلیج‌فارس، نحوه برقراری صلح و نقش کشورهای فرامنطقه‌ای در برقراری امنیت. شولتز: حضور یک نیروی کامل در خلیج‌‏فارس جهت "بازداشتن از توسل به زور" یک امر لازم است و احتمال مشارکت متحدین امریکا باید بررسی شود. ایوانف: کشورهای بزرگ می‌‏توانند به کشورهای خلیج(‏فارس) در حمایت از (امنیت) منطقه کمک کنند نه این‌که آنها را تهدید نمایند؛ امریکا با پیاده کردن طرح کارتر خلیج‌فارس و جهان را مورد تهدید قرار داده است.

- پیام ریگان به رهبران بحرین و قطر برای حل مشکلات امریکا در اسکورت نفت‌کش‌ها.

- بررسی مسائل خلیج‌فارس و اقدامات آینده امریکا در این منطقه در رادیو بی.بی.سی، روزنامه جمهوریت، البیان و روزنامه کیهان. بی.بی.سی: به‌‏دنبال حمله عراق به ناو استارک، ریگان عملاً وادار شده است که از متحدانش درخواست کمک و همکاری کند؛ متحدان امریکا از جمله بریتانیا و ایتالیا اشتیاق چندانی به درگیری بیشتر نظامی در خلیج‏‌فارس نشان ندادند؛ کشورهای حوزه خلیج‌‏فارس 1% قبول تقاضای امریکا برای همکاری آشکار با این کشور اجتناب می‏‌کنند. امریکا تنها کشور غربی است که می‌‏تواند به نحوه مؤثری قدرت خود را در منطقه به نمایش بگذارد ولی کمکی هرچند جزئی از طرف متحدانش از نظر سمبلیک برای امریکا بسیار مهم است. روزنامه البیان چاپ دوبی: حفاظت از کشتی‏رانی در خلیج‌‏فارس باعث تشنج بیشتر در منطقه خواهد شد؛ ابرقدرت‌‏ها افکار خود دربارۀ باقی ماندن در خلیج‌‏فارس به بهانه حفاظت از منافع خود را کنار بگذارند. روزنامه جمهوریت: واشنگتن در ارتباط با تحولات اخیر منطقه از متحدان خود در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درخواست کمک نمود. بررسی مواضع و عملکرد دوگانه دولت ریگان و کنگره این کشور در روزنامه کیهان: کنگره امریکا برای کاهش ضریب خطرات در خلیج‌‏فارس دولت ریگان را وادار می‏‌کند تا سیاست‌‏های خود نسبت به منطقه را تبیین کند در صورتی که دولت ریگان در جهت تحکیم حضور نظامی خود در خلیج‌‏فارس سعی دارد تا در سمت‏گیری روند حوادث منطقه نقش بیشتری ایفا کند.

- روزنامه کویتی القبس: به‌‏دنبال حمله هواپیماهای عراقی به ناو استارک، امریکا و عراق توافق کردند تا اطلاعات به دست آمده در زمینه شناسایی هویت کشتی‌‏ها و هواپیماها در خلیج‌‏فارس را مبادله کنند.

- در پی دستگیری و آزاد شدن دیپلمات ایرانی در لندن و دیپلمات انگلیسی در تهران و بروز بحران در روابط بین دو کشور، آسوشیتدپرس با اشاره به بازتاب این حوادث، اتخاذ برخی محدودیت‏‌ها در مناسبات سیاسی با ایران را از سوی مقامات انگلیسی پیش‌‏بینی کرد.

- وزارت امور خارجه کویت: ادعای ایران دربارۀ فعالیت کشتی‏‌های توقیف شده کویتی به جرم جاسوسی در خور عبدالله بی‏اساس است.

ارسال نظر






captcha
ارسال