فائزون|۱۵ خرداد ۱۳۵۸

کدخبر : 10113 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۵:۰۱

تاریخ شمسی

15 خرداد 1358

تاریخ قمری

10 رجب 1399

تاریخ میلادی

5 ژوئن 1979
 
خلاصه روز: 

- اعلام پایان حالت فوق العاده در خرمشهر، ادامه تعطیلی ادارات دولتی و مدارس، راهپیمایی آرام هزار نفری در خرمشهر به حمایت از متحصنین مسجد امام صادق (ع)، تمدید مهلت 2روزه خرمشهر و نقش پاسداران در کنترل شهر و حفظ نظم.

- ملاقات و گفت‌و‌گوی نمایندگان گروه‌های سیاسی (اعزامی از تهران) با مقامات محلی خرمشهر دربارۀ چگونگی و ماهیت وقایع این شهر؛ سخنان فرماندار و شهردار خرمشهر، سلامتیان (نماینده جبهه ملی)، غلامحسن ساعدی (نمانیده کانون وکلا) و مدنی (استاندار خوزستان) دربارۀ حوادث جاری منطقه.

- اطلاعیه شماره 14 کانون فرهنگی خلق عرب خرمشهر در تشریح حوادث روز چهارشنبه (1358/3/9) این شهر با مؤاخذه شدید از مدنی و نام بردن محمره به جای خرمشهر و عبادان به جای آبادان.

- کشف سلاح و پول عراقی به دست سپاه پاسداران در اهواز؛ اظهارات مدنی دربارۀ نقش برادر صدام حسین در قاچاق اسلحه به ایران و شرکت وی در مجلس ختم حامد زویدات (اعدام شده بوسیله دادگاه انقلاب خرمشهر) و دلجویی از بستگان وی و دادن وعده همه گونه همکاری جهت انتقام.

- برگزاری تظاهرات گسترده به دعوت حزب جمهوری خلق مسلمان به مناسبت بزرگداشت 15 خرداد در تبریز و مطرح کردن رهبری آیت‌الله شریعتمداری در کنار امام‌خمینی، انتشار قطعنامه 6 ماده‌ای و اعلام خواسته‌هایی مانند: تشکیل مجلس مؤسسان، ابقای مهندس مقدم مراغه‌ای استاندار مستعفی آذربایجان شرقی، تصویب اقدامات مملکتی بوسیله شورای مراجع و عدم سانسور رادیو تلویزیون.

- سخنرانی امام‌خمینی به مناسبت فرا رسیدن سالگرد 15 خرداد 1342 و تجزیه و تحلیل قیام 15 خرداد، بررسی عوامل موجده و مبقیه انقلاب اسلامی با محوریت اسلام و روحانیت، هشدار در مورد حرکات ضد انقلاب و ترسیم مرزبندی بین تحرکات له یا علیه انقلاب.

- انتصاب سفیر جدید عراق در تهران و گزارش آسوشیتدپرس از بیم داشتن عراق از توافق دولت ایران و کردها دربارۀ خودمختاری.

ارسال نظر






captcha
ارسال