فائزون|۱۳ خرداد ۱۳۵۸

کدخبر : 10111 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۴:۵۸

تاریخ شمسی

13 خرداد 1358

تاریخ قمری

8 رجب 1399

تاریخ میلادی

3 ژوئن 1979
 
خلاصه روز: 

- ادامه وضعیت فوق العاده در خرمشهر، ادامه تعطیلی ادارات، بازار و مدارس، حمله افراد مسلح به سه نقطه شهر و مقابله مأموران پلیس و پاسداران با آن‌ها؛ اعمال کنترل شدید مرزهای خوزستان توسط پاسداران اعزامی و نیروهای ارتشی و ژاندارمری؛ انتشار آخرین آمار کشته‌شدگان و مجروحین حوادث خرمشهر.

- اطلاعیه کانون فرهنگی- نظامی انقلابیون مسلمان خرمشهر درباره تحویل سلاح‌های خود به مقامات مسئول به منظور اجرای خلع سلاح عمومی در شهر.

- تمدید مهلت اولتیماتوم متحصنین مسجد امام صادق(ع) خرمشهر؛ نرمش شیخ شبیر خاقانی در مذاکره با فرمانده لشکر خوزستان.

- مصاحبه آیت‌الله شبیر خاقانی با خبرنگاران داخلی و خارجی و حمایت مجدد از عناصر خلق عرب و متحصنین مسجد امام صادق(ع)، درخواست انحلال کمیته‌ها به عنوان مسئول کشتار مردم، انتقاد از مدنی، ادعای وادار کردن کارگران شرکت نفت به تحصن در زمان شاه، انتقاد از حمله به منزل خود و اعلام مصون بودن مراجع تقلید از تعرض.

- سفر هیئتی مرکب از نمایندگان مطبوعات، جبهه دمکراتیک ملی ایران، جمعیت حقوق‌دانان، کانون وکلا و چند گروه سیاسی دیگر از تهران به خوزستان برای بررسی وقایع خرمشهر.

- اظهارات مدنی استاندار خوزستان دربارۀ تحریکات و نقش عوامل خارجی در ناآرامی‌های ایران از جمله قاچاق گسترده سلاح از عراق به خوزستان، سفر جرج حبش به شادگان، تماس و کمک 10 میلیون تومانی اردشیر زاهدی به ضد انقلابیون منطقه و تحریکات رادیوهای عراق و کویت؛ اعلام وضعیت مرز و تحرکات ضد انقلاب از داخل خاک عراق؛ دولت کویت اظهارات مدنی دربارۀ دخالت کویت در حوادث خوزستان را تکذیب کرد.

- اجتماع گروهی با نام "حزب اتحاد المسلمین" در زاهدان و انتشار قطعنامه‌ای در حمایت از دکتر دانش نارویی استاندار منطقه و درخواست واگذاری اختیارات مالی، اداری و اجرایی به وی از سوی دولت و همچنین گنجاندن اسلام به عنوان مذهب رسمی در قانون اساسی.

- مصاحبه مطبوعاتی آیت الله ربّانی شیرازی در پایان سفر 20 روزه خود به آذربایجان غربی و اظهار نظر درباره اوضاع منطقه، آغاز به کار دادگاه‌های انقلاب و حوادث نقده.

- نامه 15 تن از نمایندگان پاسداران انقلاب اسلامی سنندج به امام‌خمینی و مقامات کشور و درخواست تعویض استاندار، پاکسازی رادیو تلویزیون سنندج، شکایت از کمونیست‌ها و عدم توجه دولت به پاسداران انقلاب سنندج.

- سخنرانی سرلشکر فربد رئیس ستاد ارتش در اجتماع هیئت علمی و کادر اداری و فنی دانشگاه علوم و فنون در تشریح نقش نیروهای نظامی کشور در بحران‌های منطقه‌ای و اعلام مخالفت مجدد با به‌کارگیری ارتش در مقابله با اغتشاشات داخلی.

- انتشار قطعنامه پرسنل پایگاه هوایی همدان در محکومیت دخالت گروه‌ها و سازمان‌های غیر مسئول در امور ارتش و حمایت از بخشنامه ممنوعیت شرکت نظامیان در احزاب و گروه‌های سیاسی.

- قطعنامه گروهی از درجه داران ارتش، نیروی هوایی، تیپ 55 هوابرد و پشتیبانی منطقه 2 شیراز و درخواست مواردی همچون لغو دسته‌بندی‌های شغلی نظامیان، پاکسازی کامل ارتش، انحلال اطلاعات و ضد اطلاعات، لغو استثمار فرد و گماشتگی، تجدید نظر در وضعیت مادی و معنوی درجه‌داران، الغای اصل وحدت فرماندهی و جایگزینی شورا.

- وزیر کشور کویت خبر میانجی‌گری کویت برای حل اختلافات مرزی در عراق و ایران را تکذیب کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال