فائزون|۱۲ خرداد ۱۳۵۸

کدخبر : 10109 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۴:۵۶

تاریخ شمسی

12 خرداد 1358

تاریخ قمری

7 رجب 1399

تاریخ میلادی

2 ژوئن 1979
 
خلاصه روز: 

- تهدید دولت توسط آیت‌الله شبیر خاقانی در دیدار با فرمانده لشکر 92 زرهی و تأیید قطعنامه 12 ماده‌ای خلق عرب به جز ماده مربوط به محاکمه مدنی و دادن مهلت 5 روزه به دولت؛ خرابکاری عناصر خلق عرب در خطوط راه آهن خوزستان؛ اخبار تحریک آمیز رادیو عراق.

- ادامه تعطیلی ادارات دولتی و مدارس و بازار برای چهارمین روز متوالی؛ دومین روز تحصن در مسجد امام صادق(ع)؛ قطع برق شهر، آرامش نسبی در خرمشهر؛ کشف تعدادی اسلحه سرد و گرم توسط پاسداران انقلاب و مراقبت شدید از مرزها.

- حجت الاسلام موسوی جزایری: در میان تظاهرکنندگان شهرهای خوزستان چند نفر با لباس عربی دستگیر شده‌اند که اصلاً زبان عربی نمی‌دانند؛ عراق در برخی نقاط خوزستان اسلحه رایگان توزیع می‌کند. اظهارات ناخدا خوشنام فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر و همچنین سرپرست شهربانی. اطلاعیه حزب کارگران سوسیالیست درباره دستگیری 9 نفر از رهبران و اعضای این حزب در جریان درگیری‌های اهواز.

- سفر دادستان کل انقلاب به خوزستان و انتصاب ابوالقاسم ستاریان به عنوان داستان انقلاب خوزستان؛ ملاقات دادستان دادگاه انقلاب اسلامی آبادان با شبیر خاقانی و فراهم‌آوری زمینه برای حوزه علمیه قم و تکذیب اظهارات آیت‌الله خلخالی مبنی‌بر انجام سفر وی به دستور امام؛ سرعت گرفتن محاکمات در اهواز، آبادان و مسجد سلیمان با ورود آقای خلخالی و صدور حکم اعدام 8 تن از عمال رژیم سابق.

- اعلام وفاداری سران عشایر یکصد هزار نفری "باوی" به انقلاب اسلامی در ملاقات با مدنی استاندار خوزستان؛ پیام عشایر "بوهرز" به حجت الاسلام خزعلی و اعلام همبستگی مجدد با امام‌خمینی و آمادگی برای مبارزه با ضد انقلاب؛ اطلاعیه عشایر دشت آزادگان در حمایت از امام‌خمینی، جمهوری اسلامی و محکومیت هر نوع تجزیه طلبی.

- گزارش سرلشکر فربد رئیس ستاد کل ارتش جمهوری اسلامی به وزارت کشور و تشریح اقدامات و فعالیت‌های نیروهای مسلح در مقابله با تحرکات ضد انقلاب در خرمشهر از 1358/3/8 تا 1358/3/11.

- تحرکات ناوچه‌های عراقی در اروندرود؛ تیراندازی یک اتومبیل عراقی به سوی نیروهای گشت گروهان ژاندارمری موسیان در حین فرار به داخل عراق.

- تحصن دیپلمه‌های بی‌کار مهاباد در فرمانداری این شهر و جلوگیری از حاضر شدن فرماندار و کارکنان فرمانداری در محل کار خود و صدور اعلامیه‌ای در حمایت از سازمان‌های مترقی؛ تلگرام عزالدین حسینی به نخست وزیر و وزیر کار برای رسیدگی به رکود کار در مهاباد و سخنان تحریک آمیز وی در اجتماع مردم مهاباد: مردم کردستان هیچ چیز ندارند، ارتجاع در این منطقه برای ما هیچ چیز نگذاشته است.

- بروز تشنج در سنندج در پی بروز یک قتل و نسبت دادن آن به پاسداران؛ حمله عده‌ای به ساختمان کمیته انقلاب اسلامی و به آتش کشیدن آن؛ برپایی تظاهرات در اعتراض به روش کمیته‌ها و احمد مفتی زاده؛ مصاحبه تلویزیونی 4 عضو شورای شهر و اعلام پاسدار نبودن قاتل.

- گزارش اطلاعات از وقوع درگیری مسلحانه بین پاسداران و قاچاقچیان و راهزنان مسلح در جاده سلماس، خوی، ارتفاعات اوربان و روستای سیلاب، جراحت و شهادت 4 پاسدار؛ اطلاعیه حزب دمکرات کردستان و متهم کردن پاسداران به حمله به روستاهای کردنشین با استفاده از توپ و تانک.

- بیانیه سازمان چریک‌های فدایی خلق در تقبیح سیاست دولت در قبال شوراهای دهقانی ترکمن صحرا که عمدتاً توسط عناصر این سازمان اداره می‌شوند.

- نامه سرگشاده کمیته مرکزی حزب توده ایران خطاب به "همه نیروهای علاقه‌مند به پیروزی انقلاب ضد امپریالیستی و دمکراتیک خلق ایران" و تأکید بر ضرورت اتحاد برای مقابله با تحریکات ضد انقلاب و پیدا کردن راه حل انقلاب مشکلات کنونی کشور.

- سخنان امروز سرلشکر فربد رئیس ستاد ارتش در جمع پرسنل ارتش در پادگان لویزان: برای حفظ انقلاب باید حتی المقدور از مردم انقلاب و پاسداران استفاده کرد چون ما کاری برای این انقلاب نکردیم، پس حفظ انقلاب را به عهده خود مردم بگذاریم. ارتش باید برای حفظ امنیت مرزها باشد، ارتش نباید با مردم روبه رو شود، فردا مبهم است، کسی نمی‌تواند چیزی را پیش‌بینی کند.

- ادامه مذاکرات عراق و سوریه درباره مراحل مختلف طرح وحدت دو کشور؛ خبر روزنامه السیاسه از احتمال میانجی‌گری سوریه میان ایران و عراق؛ اعلامیه صدام حسین به مناسبت سالروز ملی شدن نفت این کشور و اعلام مواضع ضد آمریکایی، ضد اسرائیلی و ضد انقلاب اسلامی؛ اظهارات سعدون حمادی وزیر خارجه عراق دربارۀ فعالیت‌های خرابکارانه‌ای که از داخل خاک ایران علیه عراق جریان دارد.

ارسال نظر






captcha
ارسال