فائزون|۱۱ خرداد ۱۳۵۸

کدخبر : 10108 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۴:۵۴

تاریخ شمسی

11 خرداد 1358

تاریخ قمری

6 رجب 1399

تاریخ میلادی

1 ژوئن 1979
 
خلاصه روز: 

- استقرار پاسداران انقلاب و نیروهای انتظامی در خرمشهر و آبادان؛ تحصن، مظلوم نمایی و راهپیمایی عناصر خلق عرب با حمایت آیت الله شبیر خاقانی در خرمشهر و آبادان؛ حملات پراکنده به مراکز دولتی از جمله پادگان دژ؛ آتش زدن انبار بزرگ خرما در خسروآباد؛ گزارش مطبوعات از اوضاع این دو شهر؛ برپایی تظاهرات و بروز درگیری بین موافقین و مخالفین، دخالت پاسداران انقلاب و خاتمه یافتن غائله: 12 مجروح و 2 کشته طی درگیری‌های امروز خرمشهر.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- اظهارات آیت‌الله شبیر خاقانی درباره درگیری امروز خرمشهر و متهم کردن پاسداران به تظاهرکنندگان و تهدید به این‌که ادامه این وضع عواقب خوبی نخواهد داشت. گزارش خبرگزاری فرانسه از درخواست اعضای جامعه عرب از شیخ شبیر خاقانی جهت اعلام جهاد و توصیه او به اعضای خلق غرب به دفاع از خود در صورت ادامه تحریکات.

- انتشار قطعنامه 12 ماده‌ای متحصنین مسجد امام صادق(ع) خرمشهر و درخواست برکناری مدنی، شناسایی و دستگیری عوامل حوادث خرمشهر و حمله به منزل شیخ شبیر، جمع آوری سلاح‌های توزیع شده بین مردم، رفع سانسور از رادیو و تلویزیون، رفع تبعیض از سوی دولت...

- اطلاعیه ستاد عشایر مسلمانان عرب آبادان در تقبیح حرکات تجزیه طلبانه و ستیزه‌های ناسیونالیستی و هشدار به عشایر که گول عوامل امپریایسم را نخورند. اعلام آمادگی عدۀ کثیری از جوانان اهواز برای خنثی کردن اعمال ضد انقلاب در پی حمله مسلحانه افراد ضد انقلاب به پمپ بنزین این شهر.

- روزنامه کیهان مجموعه تلفات انسانی درگیری‌های اخیر خوزستان را تا عصر امروز 49 کشته و 169مجروح اعلام کرد.

- پیام آیت الله طالقانی به مناسبت حوادث خرمشهر و آبادان و تأکید بر این‌که نظام اسلامی حقوق هر فرد و هر گروهی را تأمین خواهد کرد. فرزندان فارس و عرب خوزستان خود توطئه‌ها را خنثی کنند.

- بازتاب گسترده درگیری‌های امروز خوزستان در رسانه‌های خارجی از جمله در رادیو آمریکا، رادیو کلن و رادیو بی.بی.سی.

- استاندار خوزستان و آیت‌الله طاهری عراق را به دست داشتن در وقایع خوزستان متهم کردند. گزارش رادیو رسمی ایران از گشت و شناسایی هلی‌کوپترهای عراقی در مرز؛ خبر مطبوعات درباره استقرار سربازان عراقی در مرز؛ رادیو بغداد خبر تمرکز نیروهای عراقی را در منطقه شط العرب تکذیب کرد؛ گزارش جانبدارانه رادیو صوت الجماهیر (بغداد) از حوادث خوزستان.

- طومار علما و مسلمانان اهل تسنن کرمانشاه در معرفی حجت الاسلام ملامحمد ربیعی امام جمعه شهر به عنوان نماینده خود برای مذاکره با امام‌خمینی و مقامات اجرایی درباره قانون اساسی بویژه اصل مربوط به مذهب رسمی کشور.

- مصاحبه مطبوعاتی دکتر یزدی درباره مداخله آمریکا در امور ایران و سیاست دولت در قبال جزایر سه‌گانه و اظهارات آقای خلخالی در مورد خلیج‌فارس: اگر ایالات متحده آمریکا به مداخله خود در امور ایران ادامه دهد و از شناسایی انقلاب ما خودداری کند، روابط خود را با آمریکا قطع خواهیم کرد؛ خلیج‌فارس، خلیج‌فارس است. توضیحات آیت‌الله خلخالی درباره خلیج‌فارس: آنچه گفته‌ام این بوده که خلیج‌فارس قبل از انقلاب اسلامی نه خلیج‌فارس بوده و نه خلیج‌عرب، بلکه خلیج‌آمریکا بود... ولی پس از استقرار جمهوری اسلامی در ایران، اسلامی می‌باشد. این عنوان غیر از تغییر اسم است.

ارسال نظر






captcha
ارسال