فائزون|۹ خرداد ۱۳۵۸

کدخبر : 10106 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۵|۲۳:۴۷

تاریخ شمسی

9 خرداد 1358

تاریخ قمری

4 رجب 1399

تاریخ میلادی

30 می 1979
 
خلاصه روز: 

- آغاز درگیری مسلحانه در خرمشهر با شلیک پیاپی یک پیکان سواری در ساعت 4 صبح؛ سنگربندی عناصر سازمان سیاسی خلق عرب در خیابان‌ها؛ حلمه به ساختمان شهربانی؛ اعلام وضعیت فوق‌العاده؛ حمله به پاسگاه‌های مرزی، نیروی دریایی و اداره بندر؛ ایجاد آتش سوزی‌های متعدد، تصرف مراکز مختلف و بازپس‌گیری آن‌ها؛ منع عبور و مرور از ساعت 10 شب و برقراری آرامش نسبی؛ آمار مجروحین و کشته شدگان.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- جوسازی، تهدید و مظلوم نمایی سازمان سیاسی خلق عرب و شیخ شبیر خاقانی در مورد درگیری‌های خرمشهر؛ مصاحبه شیخ شبیر با خبرنگاران داخلی و خارجی و متهم کردن دولت به کشتار اعراب و تهدید به وخیم‌تر شدن اوضاع در صورت عدم تفاهم دولت؛ انتشار اعلامیه شیخ شبیر و متهم کردن استاندار خوزستان به کارشکنی در جهت برقراری صلح بین طرفین منازعه؛ بزرگنمایی اظهارات و اعلامیه‌های شیخ شبیر در رسانه‌های خارجی.

- بروز اغتشاش و درگیری در آبادان و اهواز همزمان با وقوع درگیری در خرمشهر؛ تظاهرات موافقین و مخالفین گروه‌های درگیر در اهواز و بروز درگیری بین آن‌ها؛ تقویت پاسداران انقلاب در اهواز و استقرار عده‌ای از آن‌ها در اطراف رادیو تلویزیون؛ بروز درگیری در آبادان بین عناصر خلق عرب با پاسداران انقلاب اسلامی؛ تظاهرات مخالفین در ایستگاه 8 و 10 و آتش زدن تأسیسات و خودروهای دولتی و کشته و مجروح شدن چند نفر.

- بازتاب حوادث امروز خوزستان در گزارش گروه کمونیستی "سازمان رزمندگان آزادی طبقه کارگر" و تحلیل وقایع مطابق مشی و منافع خود.

-  گزارش مفصل نشریه کار با عنوان "چگونگی وقایع خرمشهر" در حمایت از عملکرد جریان‌های قومی و سیاسی.

-  تحرکات نظامی نیروهای عراقی در نزدیکی مرز همزمان با اوج‌گیری درگیری در خوزستان، از جمله: تقویت پاسگاه‌های مرزی، پرواز هلیکوپترهای عراق بر فراز پاسگاه‌های ایران؛ اطلاعیه دولت موقت درباره کمک به مهاجمین از آن سوی مرز و اظهارات استاندار خوزستان در خصوص نقش رادیوهای عراق و کویت در تحریک و تشویق درگیری در خوزستان.

- درگیری مسلحانه در روستای نظرخانی از توابع گنبد کاووس و کشته و مجروح شدن 5 نفر؛ حضور حجت الاسلام نومفیدی نماینده امام‌خمینی و نماینده وزارت کشور برای بررسی واقعه و دستور بازداشت چند تن از اعضای کمیته خان ببین؛ اطلاعیه کانون فرهنگی- سیاسی خلق ترکمن و اعلام عزای عمومی در منطقه.

- پایان نخستین دوره آموزش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پادگان سعدآباد؛ گزارش روزنامه جمهوری اسلامی از مراسم پایانی و تشریح نوع آموزش این دوره.

- بیانات مبسوط امام‌خمینی در دیدار جماعتی از مردم درباره مسئولیت روحانیت و دست اندرکاران حکومت اسلامی به دلیل ارتباط طرفین حکومت با حیثیت اسلام و همچنین ضرورت نظارت عمومی با این مسئله. امام: اگر من یک پایم را کنار گذاشتم، کج گذاشتم، ملت موظف است که بگویند پایت را کج گذاشتی خودت را حفظ کن.

- گزارش سفارت آمریکا در تهران به وزارت امور خارجه آن کشور با عنوان "قانون اساسی جدید ایران" و بررسی نقطه نظرهای دکتر مفتح از اعضای شورای انقلاب و حاج سید جوادی وزیر کشور درباره عدم تشکیل مجلس مؤسسان و برپایی مجلس کوچکی به نام مجلس خبرگان.

- اظهارات وزیر نفت امارات متحده عربی درباره پیشنهاد شرکت‌های نفتی برای خرید نفت آن کشور به قیمت بشکه‌ای 40 دلار و رد این پیشنهاد برای جلوگیری از آسیب دیدن کشورهای عضو اوپک. 

ارسال نظر






captcha
ارسال