فائزون|۸ خرداد ۱۳۵۸

کدخبر : 10105 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۵|۲۳:۴۵

تاریخ شمسی

8 خرداد 1358

تاریخ قمری

3 رجب 1399

تاریخ میلادی

29 می 1979
 
خلاصه روز: 

- اوج‌گیری بحران در خرمشهر: اعتصاب غذای اعضای کانون فرهنگی- نظامی انقلابیون مسلمان خرمشهر متحصن در مسجد جامع؛ راهپیمایی در خرمشهر به حمایت از اعزام تکاوران به خرمشهر برای برقراری نظم و خلع‌سلاح عمومی در شهر؛ حمله عناصر خلق عرب به گمرک خرمشهر و به شهادت رساندن دو پاسدار انقلاب، اطلاعیه دولت درباره درگیری در گمرک؛ اعلام وضعیت فوق العاده؛ محاصره گمرک و نخلستان‌های اطراف شهر توسط پاسداران انقلاب و تکاوران، تشکیل شورای تأمین شهر با شرکت مدنی استاندار؛ مهلت خواهی 24 ساعته نمایندگان شیخ شبیر و سران قبال برای حل قضایا و توافق برای تعویق خلع سلاح عمومی تا روز پنج شنبه.

- گزارش مفصل وقایع امروز خرمشهر در نشریه کار (ارگان سازمان چریک‌های فدایی خلق).

- گزارش یونایتدپرس از وقایع امروز خرمشهر: زد و خورد بین نیروهای دولتی با چریک‌های عرب در خرمشهر و اعتصاب 24 روزه کارکنان بندر.

- راهپیمایی و تظاهرات در اهواز به حمایت از مدنی استاندار خوزستان، محکومیت عاملین سوء قصد به حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی و هرگونه تجزیه‌طلبی در خوزستان.

- وعده آیت‌‌الله ربانی شیرازی در مهاباد مبنی‌بر تشکیل کمیته‌ای مرکب از برادران کرد و ترک برای تأمین امنیت شهر نقده، بازگرداندن آوارگان و پرداخت خسارت به آنان از سوی دولت.

- گزارش اطلاعات از حمله اشرار به روستاهای مناطق غرب کشور و اعزام نیروهای ارتشی و پاسدار برای سرکوب آنها؛ گزارش کیهان از تحصن مردم سر پل ذهاب برای رسیدگی به امنیت منطقه.

- هشدار دادستان گنبد کاووس در مورد توطئه‌های ضد انقلاب در منطقه برای برافروختن آتش اختلافات میان مردم، گزارش کیهان از تلاش گروه‌های چپ در تحریک مردم و کارگران به اعتصاب، فعالیت‌های ستاد مرکزی شوراهای ترکمن صحرا علیه دولت و...

- برگزرای کنگره 4 روزۀ وکلای دادگستری در کاخ دادگستری و عنوان مطالبی علیه نظام جدید توسط شرکت‌کنندگان و سخنرانی وزیران دادگستری، امور خارجه و مدیر عامل شرکت نفت، قرائت پیام مهندس بازرگان، حسن نزیه از سخنرانان کنگره: اگر ما فکر کنیم تمام مسائل سیاسی، اقتصادی و قضایی را می‌توانیم در قالب اسلامی بسازیم، آیات عظام همه می‌دانند این امر در شرایط حاضر نه مقدور است، نه ممکن و نه مفید.

- سخنرانی آیت‌الله دکتر بهشتی تحت عنوان "شرح علل نگرانی‌های عمیق امام" و تشریح فعل و انفعالات سیاسی مشکوکی که در کشور جریان دارد از جمله اقدامات برخی روشنفکران و لیبرال‌ها در ناتوان نشان دادن دین در اداره کشور و حمله شدید به برخی سخنرانان کنگره وکلای دادگستری.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- شروع به کار مراکز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تعدادی از شهرهای کشور و درخواست ستاد مرکزی سپاه از مسئولان کمیته‌ها و پاسداران دیگر شهرها جهت مراجعه برای تشکیل ستاد فرماندهی در آن شهرها و تأکید بر این‌که کسی بدون مجوز از ستاد فرماندهی سپاه نمی‌تواند تحت نام سپاه فعالیت کند.

- انتشار اعلامیه نیروی هوایی جمهوری اسلامی و حمله شدید به گروه‌هایی همچون سازمان چریک‌های فدایی خلق که تلاش دارند در نیروهای مسلح نفوذ کنند واعلام این‌که ایدئولوژی ما اسلام، رهبر ما امام‌خمینی و دستورالعمل زندگی ما قرآن است.

- واکنش دکتر یزدی وزیر امورخارجه و داریوش فروهر وزیر کار در مورد سخنان منسوب به آیت‌الله خلخالی در دوبی در خصوص تغییر نام خلیج‌فارس به خلیج‌اسلامی.

- تلگرام سرّی قرارگاه سیا در تهران به رئیس سیا در واشنگتن با عنوان "آخرین اقدامات انجام شده برای نزدیکی با آیت الله شریعتمداری" و معرفی حسن شریعتمداری جهت برقراری ارتباط.

ارسال نظر






captcha
ارسال