فائزون|۲ خرداد ۱۳۵۸

کدخبر : 10099 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۵|۲۳:۳۰

تاریخ شمسی

2 خرداد 1358

تاریخ قمری

26 جمادی‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

23 می 1979
 
خلاصه روز: 

- اوضاع خرمشهر و تلاش برای حل و فصل اختلافات موجود بر سر تخلیه ساختمان‌های دولتی و خلع سلاح عمومی؛ تمدید مهلت تخلیه به مدت یک هفته، اصرار جریان قومی بر حفظ و گسترش مواضع خود؛ هشدار استاندار خوزستان مبنی‌بر سرکوب شدید هر گونه اقدام تجزیه طلبانه.

- دیدار گروهی تحت عنوان "نمایندگان خلق عرب مسلمان ایران" با نخست وزیر در تهران و تسلیم خواسته‌هایی از قبیل اعتراف به ملیت خلق عرب ایران، تشکیل مجلس محلی در منطقه خودمختار، مشارکت در مجلس و دولت، تأسیس دانشگاه و دادگاه‌های عربی، به رسمیت شناختن زبان عربی در منطقه، آزادی بیان، ایجاد رادیو تلویزیون مستقل محلی به زبان عربی و...

- تفسیر هفته نامه امت (ارگان جنبش مسلمانان مبارز) از وقایع خوزستان و تشریح عوامل و چگونگی تکوین و تداوم آن در این منطقه استراتژیک و نفت خیز و تأثیرات آن بر روند انقلاب اسلامی: آنچه که امروز درخوزستان در حال تکوین است، نه از جانب مردم غیور و مبارز آن منطقه سرچشمه می‌گیرد و نه به نفع آنان است بلکه دست‌های ارتجاع و حیله‌های امپریالیستی دست اندر کار شده‌اند تا با آشوبی دیگر، منافع خویش را که با پیروزی انقلاب در خطر جدی است، تأمین کنند.

- دیدار گروهی از روحانیون و ائمه جماعت و رؤسای عشایر شهرهای بوکان، مریوان و کرمانشاه با امام‌خمینی و تسلیم قطعنامه‌ای 3 ماده‌ای به امضای مفتی زاده، به ایشان شامل ضرورت رفع ستم مذهبی از اهل سنت، شرکت دانشمندان سنی در تدوین قانون اساسی و سایر قوانین، اعطای خودمختاری به خلق‌های ایران از جمله به مردم کردستان.

- ملاقات و مذاکر شش ساعته مهندس بازرگان به اتفاق وزیران و اعضای شورای انقلاب با امام‌خمینی در قم؛ مصاحبه مطبوعاتی آیت‌الله طالقانی و مهندس بازرگان درباره مباحث مطرح شده در این دیدار از جمله: قانون اساسی، مجلس مؤسسان و شوراها.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- تلاش سفارت آمریکا در تهران و برخی مقامات آن کشور برای کاهش احساسات ضد آمریکایی بوجود آمده در سراسر کشور در پی انتشار قطعنامه سنای آمریکا، از جمله: صدور اعلامیه درباره اقدامات سفارت آمریکا در تهران در خصوص برقراری روابط حسنه بین دو کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی و اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه مبنی‌بر تلاش واشنگتن در برقراری روابط حسنه با ایران و امیدواری به رفع سوء تفاهمات میان دو کشور پس از معرفی سفیر جدید آمریکا در تهران، تکرار نگرانی آمریکا از مسئله حقوق بشر و اعدام‌ها در ایران و درخواست توقف آن ضمن اعلام این‌که آمریکا از هدف‌های اصلی انقلاب ایران که آرزوی عدالت و تأمین دمکراسی است حمایت می کند.

- تلگرام سفارت آمریکا در تهران به وزارت امور خارجه آن کشور درباره تظاهرات ضد آمریکایی که در روزهای سوم و چهارم خرداد برگزار می شود و اظهار نگرانی از احتمال اعمال خشونت علیه آمریکایی‌ها و حمله به ساختمان مرکزی سفارت یا ساختمان کنسولگری و اقدامات امنیتی سفارت برای مقابله با حمله احتمالی.

- مصاحبه حجت الاسلام سید محمود دعایی اولین سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با روزنامه کیهان و تشریح مناسبات دو کشور؛ انقلابی؛ ضد امپریالیست و هم‌کیش خواندن عراق و ابراز امیدواری که عراق قراردادهای فیما بین را لغو و پیمان شکنی نکند و برای زوار ایرانی همانند مصریان و اتباع دیگر کشورهای عربی تسهیلات فراهم کند.

- گزارش خبرنگاری تاس از اعلام آمادگی اردن برای امضای قرارداد مشروط صلح با اسرائیل.

ارسال نظر






captcha
ارسال