فائزون|۱ خرداد ۱۳۵۸

کدخبر : 10098 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۵|۲۳:۲۸

تاریخ شمسی

1 خرداد 1358

تاریخ قمری

25 جمادی‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

22 می 1979
 
خلاصه روز: 

- آغاز دومین روز تحصن در کانون فرهنگی و سازمان سیاسی خلق عرب؛ انتشار اطلاعیه سازمان مذکور در پافشاری بر عدم تخلیه ساختمان‌های تحت اشغال و عدم قبول خلع سلاح عمومی؛ گزارش مطبوعات از آخرین اوضاع خرمشهر و تقویت نیروهای نظامی و انتظامی در شهر.

- بازتاب اوضاع خوزستان و تحصن اعضای کانون سیاسی خلق عرب در خبرگزاری آسوشیتدپرس و رادیو قاهره.

- گزارش روزنامه کیهان از دیدار گروهی از کردها با امام‌خمینی در قم و درخواست احقاق حقوق مشروع خود در چارچوب قرآن و جمهوری اسلامی.

- گزارش فرمانده گردان ژاندارمری مریوان از مشکلات امنیتی شهر و اقدامات مسلحانه، اعلام ضرورت تقویت نیروهای انتظامی و خلع سلاح.

- راهپیمایی گروهی با نام "هواداران سازمان دمکراتیک مردم بلوچستان" در زاهدان علیه کمیته‌های انقلاب اسلامی.

- بخشنامه دادستان کل انقلاب اسلامی درباره عدم ممنوعیت قانونی دستگیری افسران و درجه داران و کارمندان نیروهای مسلح به دست پاسداران انقلاب اسلامی و کمیته‌ها و لزوم اجرای احکام بازداشت توسط دادستانی ارتش و دژبان کل در زاهدان علیه کمیته‌های انقلاب اسلامی.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- بخشنامه دادستان کل انقلاب اسلامی درباره عدم ممنوعیت قانونی دستگیری افسران و درجه داران و کارمندان نیروهای مسلح به دست پاسداران انقلاب اسلامی و کمیته‌ها و لزوم اجرای احکام بازداشت توسط دادستانی ارتش و دژبان کل؛ انتشار بخشنامه دادستان ارتش درباه چگونگی اجرای بخشنامه دادستان کل انقلاب اسلامی.

- گزارش هفته نامه "امت" از اجتماع خانواده‌های ارتشیان بازداشت شده در جلوی پادگان امام‌خمینی (جمشیدیه سابق) و تحریکات آنها؛ سخنرانی سرتیپ امیر رحیمی فرمانده پادگان درباره اقدامات انجام شده در این زمینه؛ گزارش امت از اعتراض و تظاهرات پرسنل انقلابی و اخراج 6 تن از آنان.

- دیدار فرماندهان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی با امام‌خمینی در قم و سخنان مبسوط رهبر انقلاب درباره ضرورت حفظ سلسله مراتب و ضابطه در نیروهای مسلح، ضرورت تلاش ارتش برای حفظ سرحدات کشور و همکاری و هماهنگی بین نیروهای نظامی، انتظامی و نیروهای مسلح انقلاب.

- استعفای آیت الله خلخالی از سمت خود در دادگاه‌های انقلاب اسلامی و اظهارات همسر ایشان در مصاحبه با رویتر مبنی‌بر این‌که شوهرش در پی جنجالی که بر سر صدور حکم اعدام شاه برپا شد، از ریاست دادگاه‌های انقلاب استعفا کرده است.

- بازتاب گسترده افشای پرونده همکاری سناتور جاویتس و همسرش با رژیم شاه؛ مراقبت شدید پلیس نیویورک از اقامتگاه آن‌ها.

- محکومیت قطعنامه 17 ماه مه سنای آمریکا (در تقبیح اعدام عوامل رژیم شاه) طی اطلاعیه‌ها و بیانیه‌های جداگانه یی که گروه‌ها، سازمان‌ها، جمعیت‌ها و احزاب مختلف منتشر کردند؛ برقراری تظاهرات ضد آمریکایی در شهرهای مختلف ایران.

- نامه یکی از اعضای سفارت آمریکا در تهران به کاردار سفارت درباره تأثیرات قطعنامه 17 ماه مه سنای آمریکا در ایران، نگرانی از عملی شدن تهدیدهای تلفنی و توصیه به عزیمت سریع‌تر از ایران.

- گزارش سفارت آمریکا در تهران به وزارت امور خارجه آن کشور درباره واکنش دولت ایران در مورد قطعنامه سنای آمریکا و آثار آن در تزلزل هر چه بیشتر دولت موقت: علی‌رغم ناسازگاری خمینی نسبت به ایالات متحده، خیلی‌ها در این‌جا هستند که خالصانه مایل به داشتن روابط دوستانه و همیارانه با ما می‌باشند. متأسفانه خمینی در حال حاضر قدرتمندترین چهره سیاسی در تهران می‌باشد.

- اظهار ناراحتی کیسینجر از عدم پذیرش شاه در آمریکا و پیش‌بینی آشوب و ناآرامی در دهه 1980 به دلیل انقلاب ایران و ماجراجویی‌های اتحاد شوروی.

- انعکاس پیروزی انقلاب اسلامی و اثرات بین‌المللی آن در اظهارات سیاستمداران آمریکایی از جمله معاون مدیر کل آژانس آمریکایی کنترل تسلیحات، جیمز شلزینگر وزیر انرژی و کیسینجر.

- گزارش روزنامه السفیر درباره تلاش آمریکا برای استقرار نظام امنیتی جدیدی در منطقه خاورمیانه برای پر کردن خلأ ناشی از فروپاشی ژاندارم آمریکا در منطقه (رژیم شاه) و سنتو.

ارسال نظر






captcha
ارسال