فائزون|۳۱ اردیبهشت ۱۳۵۸

کدخبر : 10097 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۵|۲۳:۲۱

تاریخ شمسی

31 اردیبهشت 1358

تاریخ قمری

24 جمادی‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

21 می 1979
 
خلاصه روز: 

- تشکیل جلسات طولانی مقام‌های سیاسی- امنیتی، نمایندگان سازمان خلق عرب و طبقات مختلف مردم خرمشهر برای پیدا کردن شیوه مناسبی جهت تخلیه مسالمت آمیز ساختمان‌های دولتی در آخرین مهلت تعیین شده و نیافتن راه حل.

- پیام شیخ شبیر خاقانی از قم به مردم خوزستان و درخواست حفظ آرامش و اعلام خبر اعزام برادرش و یکی از روحانیان حوزه علمیه قم برای رسیدگی به مشکلات و مسائل جاری منطقه.

- بازتاب و بزرگنمایی امتناع سازمان‌های سیاسی خلق عرب از تخلیه اماکن دولتی و تحصن اعضای آن‌ها در ساختمان‌های تحت تصرف در خبرگزاری‌ها و رادیوهای خارجی.

- مصاحبه اختصاصی نشریه پیکار (ارگان سازمان پیکار در راه آزادی طبقه کارگر) با عزالدین حسینی درباره حقوق خلق‌های ایران، خودمختاری کردستان و سانسور در رادیو تلویزیون و مطبوعات.

- گزارش مطبوعات از کشته شدن فجیع یکی از همراهان هیئت حسن نیت استانداری آذربایجان غربی به دست عوامل ضد انقلاب و اعتراض مردم بانه به این اقدام.

- تلفنگرام آوارگان ترک نقده خطاب به امام‌خمینی، نخست وزیر، استاندار آذربایجان غربی و مطبوعات و درخواست اعزام گروهی برای رسیدگی به وضع آنها و تهدید به اعتصاب غذا.

- مصاحبه مطبوعاتی دکتر یزدی وزیر امور خارجه و اظهار نظر درباره رویه سنای آمریکا و دخالت آن در امور داخلی ایران؛ لغو قراردادهای به جای مانده از رژیم گذشته؛ نقل قسمتی از نامه وزیر خارجه آمریکا و تأکید بر این‌که قطعنامه سنای آمریکا خدشه‌ای در دوستی دو دولت ایران و آمریکا وارد نخواهد ساخت و تشکیک در صلاحیت و مسئولیت آیت الله خلخالی به عنوان رئیس دادگاه های انقلاب و...

- واکنش تند آیت‌الله خلخالی در مورد مصاحبه یزدی و تکذیب خبر برکناری وی از ریاست دادگاه‌های انقلاب، تأکید بر خط مشی ملت و امام‌خمینی در ضرورت اعدام شاه و جنایتکاران رژیم گذشته.

- بازتاب گسترده درخواست ایران برای تأخیر در اعزام سفیر جدید آمریکا به ایران در رسانه‌ها و خبرگزاری‌های بین المللی؛ واکنش وزارت امور خارجه آمریکا در مورد این اقدام.

- پیشنهادهای قرارگاه سیا در تهران به رئیس سازمان سیا در واشنگتن برای برقراری ارتباط با جریان‌ها و اشخاص میانه رو در ایران و یافتن کانال مخفی با آیت‌الله شریعتمداری و...

- گزارش مؤسسه بین المللی تحقیقات استراتژیک لندن درباره تأثیر سیاست‌های آمریکا در سقوط شاه ایران از جمله گسترش فساد، توزیع ناعادلانه ثروت، فقدان وسیله ابراز عقیده سیاسی، سرکوب شدید مخالفان و...

- مصاحبه مطبوعاتی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره اقدامات آن کشور برای نزدیکی با دولت موقت ایران، مشکلات موجود بر سر راه گسترش مناسبات دو کشور و ابراز امیدواری برای موفقیت دولت موقت در بهتر شدن زندگی مردم ایران.

ارسال نظر






captcha
ارسال