فائزون|۳۰ اردیبهشت ۱۳۵۸

کدخبر : 10096 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۵|۲۳:۱۹

تاریخ شمسی

30 اردیبهشت 1358

تاریخ قمری

23 جمادی‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

20 می 1979
 
خلاصه روز: 

- تشکیل جلسه شورای تأمین خرمشهر و تأکید بر مهلت روز دوشنبه (1358/2/3) به عنوان آخرین روز تخلیه ساختمان‌های دولتی و روز جمعه (1358/3/4) برای خلع سلاح عمومی؛ اطلاعیه سازمان سیاسی خلق عرب در رد مصوبات شورای تأمین شهر و تأکید بر عدم تخلیه ساختمان‌های دولتی و ردّ خلع سلاح عمومی؛ استقرار پاسداران و نیروهای ارتش در مرکز خالی شهر.
- پانزدهمین روز اعصاب کارگران شرکت ایران ترمینال بندر خرمشهر در اعتراض به مشخص نشدن وضعیت شغلی آن‌ها؛ گزارش مطبوعات از دیدار نمایندگان کارگران با مدنی و حمایت وی از خواسته‌های آنان.
- گزارش نماینده دفتر هماهنگی سپاه پاسداران در اهواز درباره عوامل موثر در پیدایش وضعیت کنونی خرمشهر، روابط جریان‌های قومی با شبیر خاقانی و اهداف آن‌ها، ارائه پیشنهادهایی برای حل مسائل خرمشهر.
- بازگشت عزالدین حسینی از تهران به مهاباد، توقف کوتاه در سنندج، سخنرانی و تأکید وی بر خودمختاری کردستان؛ راهپیمایی طرفداران عزالدین حسینی و مفتی‌زاده در تقابل با یکدیگر و درخواست طرفداران مفتی زاده به خروج عزالدین از سنندج؛ گزارش کیهان از استقبال مردم سقز از عزالدین حسینی.
- افشاگری کارکنان مؤمن به انقلاب اسلامی در روزنامه کیهان علیه هیئت تحریریه پاکسازی شده کیهان و آوردن شواهدی دال بر اعمال سانسور آنان در کیهان از جمله تحریف خبر شهادت شاطر محمد و فرزندش حشمت رحمانپور در درگیری‌های اسفند 1357 سنندج، سانسور طرحی دربارۀ شهادت استاد شهید مطهری با مضمون "معلم شهیدم راهت ادامه دارد" و...
- مصاحبه مطبوعاتی آیت‌الله صادق روحانی با خبرنگار داخلی و خارجی و اظهار نظر تأیید آمیز دربارۀ حرکت امام و روند انقلاب اسلامی و نیز اظهار مخالفت با سفر جلود نخست وزیر لیبی به ایران و قصد به گروگان نگه‌داشتن جلود تا زمانی که لیبی امام موسی صدر را زنده یا مرده تحویل دهد.
- ملاقات استانداران کشور با امام‌خمینی پس از پایان کنفرانس چند روزه در تهران؛ گزارش کنفرانس به رهبر انقلاب و طرح مشکلات موجود در خصوص کمیته‌ها، کشت و کار کشاورزی، تملک اراضی بایر و رواج مواد مخدر در سراسر کشور، سخنان امام در تأیید کمیته‌ها و لزوم پاکسازی آن‌ها.
- انتصاب حجت الاسلام سید محمود دعایی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق؛ گزارش روزنامه اطلاعات از عدم بازگشت عده ای از سفیران ایران از خارج از کشور و انتصاب سفیر یا سرکنسول جدید برای برخی سفارتخانه‌ها.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- مصاحبه رادیو تلویزیونی دکتر مبشری وزیر دادگستری دولت موقت و اظهار نظر دربارۀ روابط سناتور آمریکایی و صهیونیست معروف جاکوب جاویتس و همسرش با رژیم گذشته و افشای اسنادی در این‌باره.

- انتشار اطلاعیه وزارت امور خارجه در واکنش به قطعنامه 17 مه سنای آمریکا در محکومیت دادگاه‌های انقلاب و متقابلاً درخواست تعویق در اعزام "والتر کاتلر" سفیر جدید تعیین شده آمریکا برای ایران.
- پاسخ دکتر یزدی وزیر امور خارجه به نامه سایروس ونس وزیر امور خارجه آمریکا و اظهار امیدواری جهت مساعد شدن فضای روابط دیپلماتیک دو کشور برای آمدن کاتلر به تهران و تقبیح قطعنامه سنای آمریکا به عنوان مصداق بارز مداخله در امور داخلی ایران.
- گزارش محرمانه سفارت آمریکا در تهران به وزارت خارجه آن کشور از ملاقات کاردار سفارت با دکتر یدالله سحابی (وزیر مشاور در امور طرح‌های انقلاب) دربارۀ روابط دو جانبه، محاکمه‌های انقلابی، ارتباط پاسداران انقلاب با دولت و تشکر سحابی از تحویل نسخه‌ای از قانون اساسی آمریکا به وی.

ارسال نظر






captcha
ارسال