فائزون|۲۷ اردیبهشت ۱۳۵۸

کدخبر : 10093 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۵|۲۳:۱۴

تاریخ شمسی

27 اردیبهشت 1358

تاریخ قمری

20 جمادی‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

17 می 1979
 
خلاصه روز: 

- تشکیل جلسه طولانی شورای تأمین شهر خرمشهر و انتشار سه اعلامیه پی در پی دربارۀ ضرورت تخلیه ساختمان‌ها و اماکن دولتی تا دوشنبه (58/2/31)، توقف کلیه فعالیت‌های انتظامی، نظامی و امنیتی و انحلال تمام سازمان‌ها، شوراها، انجمن‌ها، کمیته، جبهه و کانون‌ها، ممنوعیت حمل سلاح در شهر از جمعه (58/3/4). اعلام مخالفت سازمان سیاسی خلق عرب با تخلیه ساختمان‌های دولتی و خلع سلاح عمومی.

- اتخاذ تدابیر امنیتی و انتظامی شدید در خرمشهر، تقویت نیروهای نظامی و انتظامی، ورود گروه‌هایی از پاسداران انقلاب اسلامی از دیگر شهرهای خوزستان به خرمشهر، تقویت پایگاه‌های نظامی ارتش در منطقه و تأکید قاطعانه فرماندار بر ایجاد امنیت در شهر.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- اطلاعیه آیت‌الله شبیر خاقانی دربارۀ منع دخالت کمیته‌ها و کانون‌ها در امور شهر، تأکید بر حقوق شرعی خلق عرب و لزوم جلوگیری از حمل اسلحه در ملأ‌عام.

- گزارش روزنامه اطلاعات از ملاقات "نمایندگان خلق عرب خوزستان" با مهندس بازرگان و تسلیم خواستۀ 12 ماده‌ای درباره خودمختاری خوزستان به وی و نامه بازرگان به شیخ شبیر و اعلام سودمندی مذاکرات.

- اطلاعیه افشاگرانه کانون فرهنگی- نظامی انقلابیون مسلمان خرمشهر درباره ماهیت نیروهای موسوم به خلق عرب و نقش آن‌ها و شیخ شبیر در حوادث خرمشهر.

- گزارش روزنامه اطلاعات از تلاش اهالی ترک زبان نقده در بازگرداندن کردهایی که در پی درگیری شهر اقدام به مهاجرت کرده اند.

- گزارش روزنامه کیهان از وقوع درگیری مسلحانه طایفه‌ای در گیلان غرب.

- مصاحبه رادیو تلویزیونی آیت‌الله ربانی شیرازی در خصوص غائله نقده و مشخصات رئیس جمهوری آینده.

- گزارش سفارت آمریکا در تهران به وزارت خارجه آن کشور دربارۀ ماهیت درگیری مسلحانه نقده و نقش عواملی همچون سپهبد عزیزالله پالیزبان و اویسی در آن.

- صدور قطعنامه سنای آمریکا در محکومیت اعدام‌ها در ایران و انتقاد از صدور حکم قتل شاه مخلوع و تهدید به این‌که اگر اعدام‌ها ادامه یابد ممکن است به روابط دوستانه آمریکا و ایران لطمه وارد شود.

- مصاحبه مطبوعاتی طه محی الدین معروف معاون رئیس جمهوری عراق و اعلام موضع مثبت در مورد انقلاب اسلامی و نظام جدید و ابراز خوش‌بینی درباره تأثیر انقلاب ایران در عراق و جهان و قطع ارتباط ایران با صهیونیست‌ها و عدم تأثیر بحران کردستان ایران در منطقه کردنشین عراق و... همچنین ابراز نظر درباره خطرناک بودن ادامه تجاوز رژیم صهیونیستی.

ارسال نظر






captcha
ارسال