فائزون|۲۵ اردیبهشت ۱۳۵۸

کدخبر : 10091 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۵|۲۳:۰۱

تاریخ شمسی

25 اردیبهشت 1358

تاریخ قمری

18 جمادی‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

15 می 1979
 
خلاصه روز: 
 
- استاندار خوزستان ضمن تأکید بر مبارزه با تجزیه طلبی، زمان آغاز عملیات خلع سلاح عمومی در خوزستان را 28 اردیبهشت اعلام کرد. 
- اظهارات دکتر یزدی دربارۀ مسئله خودمختاری استان‌ها و حدود آن. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
- تحلیل رادیو مسکو از درگیری‌های کردستان و ترکمن صحرا و نقش عناصر رژیم شاه و آمریکا در آن و نفی دخالت کمونیست‌ها و شوروی. 
- درخواست سپاه پاسداران از دولت موقت برای واگذاری ساختمان‌های ساواک و نیروی پایداری به سپاه. 
- استعفای اعضای دادسرای شیراز در اعتراض به دخالت‌های بی‌جای پاسداران در کار دادسرای انقلاب و آزاد کردن 13 ضد انقلاب، اعلامیۀ انتقادی سپاه پاسداران شیراز مبنی‌بر انقلابی عمل نکردن دادسرای شیراز و سرگرم کردن خود با دستگیری عدهای ماشین‌نویس و تلفنچی ساواک. 
- جلوگیری از ورود هیئت تحریریه کیهان به ساختمان روزنامه توسط کارگران و کارکنان مسلمان در اعتراض به فقدان روح انقلابی و نشر مطالب تحریک آمیز و ضد انقلابی؛ انتشار این روزنامه در چهار صفحه؛ سفر نمایندگان کارگران و کارکنان روزنامه به قم و ملاقات با امام‌خمینی و حمایت امام از اقدام آنان؛ محکومیت اقدام کارگران و کارکنان مسلمان کیهان توسط اعضای شورای سردبیری روزنامه های اطلاعات، کیهان، آیندگان، بامداد و پیغام امروز. 
- پیغام آیت الله حسن طباطبایی قمی به شورای انقلاب و هشدار در مورد عملکرد دادسراها و دادگاه‌های انقلاب از جمله مصادره اموال، زندانی نمودن افراد بی‌گناه و کشتارهای عجولانه، با این استدلال که چهره اسلام را دگرگون نشان می‌دهند و حکومت اسلام را حکومت خشونت معرفی می‌کنند. 
-  بیانیه شورای انقلاب اسلامی با استناد به اطلاعیه دفتر امام درباره دادگاه‌های انقلاب اسلامی و چگونگی محاکمه عناصر رژیم سابق و محدود کردن احکام اعدام به دو مورد. 
- سخنان امام‌خمینی در تشریح ماهیت تبلیغات جهانی علیه ایران دربارۀ اعدام‌ها و احکام دادگاه‌های انقلاب و نیز مسئله تجّار و بازاریان در دیدار گروهی از بازرگانان با ایشان: «آمریکا باید اظهار تأسف بکند، برای اینکه محمدرضا نوکر بسیار خوبی برای آمریکا بود که همه منافع ما را به کام آمریکا کرد... البته باید اسرائیل اظهار تأسف کند از مرگ القانیان... شما تاجرهای محترم که نبودید در این میدان‌ها... آن‌هایی که بودند... همه فقیرند، این طبقه بودند که نهضت را پیش بردند.» 
- دکتر صادق طباطبایی فرستاده ویژه نخست وزیر به اروپا: ایران دیگر در منطقه نقش ژاندارم را بازی نخواهد کرد. 
- بنا به اظهار یک سناتور آمریکایی دولت کارتر در نظر دارد یک نیروی نظامی یکصد هزار نفری پرتحرک سازمان دهد تا در حفظ منافع آمریکا در سراسر جهان از جمله خلیج‌فارس مورد استفاده قرار گیرد. 
- گزارش سفارت آمریکا در تهران از ملاقات کاردار با دکتر یزدی وزیر امور خارجه ایران و درخواست توضیح درباره لغو قانون اعطای مصونیت سیاسی به نظامیان آمریکا توسط شورای انقلاب.

ارسال نظر






captcha
ارسال