فائزون|۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۸

کدخبر : 10090 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۵|۲۲:۵۸

تاریخ شمسی

24 اردیبهشت 1358

تاریخ قمری

17 جمادی‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

14 می 1979
 
خلاصه روز: 

- مصاحبه مطبوعاتی محمدرضا علوی فرماندار خرمشهر درباره علل و انگیزه‌های حمله عناصر خلق غرب به کانون فرهنگی – نظامی جوانان مسلمان خرمشهر، تلفات حادثه مزبور و نتایج جلسه شورای تأمین شهر؛ تحصن عده‌ای از مردم مسلمان خرمشهر در فرمانداری در محکومیت حمله به کانون و عالم خواسته‌های خود با صدور یک قطع‌نامه 10 ماده‌ای.

- مدنی استاندار خوزستان، پس از جلسه فوق العاده شورای تأمین در خرمشهر: از امروز همه کانون‌ها و کمیته‌های خرمشهر منحل می‌شود و در این باره با آیت الله شبیر خاقانی و دولت، مذاکره خواهد شد. فرزند و سخنگوی شیخ شبیر خاقانی پس از مذاکرات مدنی با شیخ شبیر درباره توافقات انجام شده گفت: کلیه امور نظامی زیر نظر دولت خواهد بود و افراد سازمان سیاسی سلاح‌های خود را تحویل خواهند داد. به جز سازمان سیاسی خلق مسلمان عرب، کلیه کانون‌های عربی و غیرعربی خوزستان منحل می شوند.

- حمله مسلحانه به شهربانی خرمشهر و سرقت 12 سلاح کمری در هنگام مذاکرات استاندار و آیت الله شبیر خاقانی؛ دخالت شبیر خاقانی در این ماجرا برای بازگردانده شدن سلاح‌های غارت شده.

- اطلاعیه کانون فرهنگی- نظامی انقلابیون مسلمان خرمشهر خطاب به شبیر خاقانی و درخواست مردم موضع در مورد ماهیت کانون و اعضای فعال در آن، کانون مزبور با انتشار دو بیانیه خطاب به مردم خرمشهر و روزنامه کیهان در تشریح حوادث خرمشهر، عوامل دست‌اندرکار، زمینه‌های تحریک، نقش شبیر خاقانی و تحریف اخبار حادثه در روزنامه کیهان.

- سخنگوی سازمان سیاسی خلق عرب به طور تلویحی حمله به ساختمان کانون فرهنگی- نظامی انقلابیون مسلمان خرمشهر را رد کرد.

- سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی حمله به کانون فرهنگی- نظامی خرمشهر را محکوم کرد و خواستار رسیدگی فوری به این حادثه و شناسایی عاملین آن شد.

- آیت الله لاهوتی در سفر به اهواز: سپاه در خوزستان تشکیل خواهد شد.

- عزالدین حسنی در مصاحبهای مطبوعاتی اهدافش از سفر به تهران، مسئله خودمختاری کردستان و وضعیت آوارگان نقده را تشریح کرد. مصاحبه وی با خبرگزاری فرانسه و اعلام این‌که دولت ایران هنوز هیچ پاسخ جدی و نهایی به خواسته‌های اقلیت کرد نداده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- درخواست سازمان پیکار در راه آزدی طبقه کارگر مبنی‌بر اخراج قیاده موقت (گروه بارزانی) از خاک ایران.

- تأکید روزنامه مردم (ارگان حزب توده ایران) بر ضرورت هر چه سریع‌تر تصفیه و پاکسازی ارتش و تبدیل آن به یک ارتش ملی و دمکراتیک و حمایت از لغو قراردادهای نظامی.

- آیت الله لاهوتی وظایف و مأموریت‌ها، چگونگی و شرایط عضویت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را اعلام کرد. وی گفت: وظیفه سپاه خنثی کردن هرگونه دسیسه و حرکت ضد انقلابی ولو از داخل ارتش و دولت است.

- بررسی موضوع پیوستن ایران به جنبش عدم تعهد و شرکت در کنفرانس سران این جنبش در هیئت دولت؛ تأکید سفیر ایران در شوروی بر غیرمتعهد بودن ایران و عدم واگذاری پایگاه نظامی و جاسوسی علیه شوروی.

- بخشنامه دادستان ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره چگوگی تعقیب و بازداشت نظامیان که تنها با حضور نماینده دادستان ارتش و توسط مأموران دژبان مرکز می‌تواند انجام شود.

- اظهارت حسن نزیه (مدیرعامل شرکت ملی نفت) درباره ضرورت صدور دستور امام‌خمینی برای ترک تعقیب عمومی، دعوت به کار کلیه کارفرمایان، قرار گرفتن کمیته‌ها و پاسداران انقلاب زیر نظر دولت، عدم مداخله کمیته‌ها در امور اجرایی و...

- گفت و گوی مطبوعاتی ابوالفتح بنی صدر دادستان کل کشور درباره لایحه عفو عمومی، نحوه کار پاسداران و کمیته‌های انقلاب و قوانین جاری در کشور.

- گزارش سفارت آمریکا در تهران با عنوان "کردها و مسکو" و تجزیه و تحلیل ناآرامی‌های کردستان ایران و منافع و مواضع شوروی، ترکیه و عراق در قبال آن.

- تحرکات دیپلماتیک عراق برای نزدیکی به کشورهای عرب منطقه: سفر حسن البکر به امارات متحده و سفر نماینده ویژه وی به کویت، عربستان، بحرین و قطر.

ارسال نظر






captcha
ارسال