فائزون|۲۳ اردیبهشت ۱۳۵۸

کدخبر : 10089 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۵|۲۲:۵۶

تاریخ شمسی

23 اردیبهشت 1358

تاریخ قمری

16 جمادی‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

13 می 1979
 
خلاصه روز: 

- سخنان تحریک آمیز آیت‌الله شبیر خاقانی علیه کانون فرهنگی- نظامی جوانان مسلمان خرمشهر در مسجد امام صادق (ع) و متعاقب آن حمله عناصر خلق عرب به ساختمان کانون و به آتش کشیدن آن و بازداشت اعضای کانون از جمله محمد جهان آرا؛ گزارش مطبوعات از این حادثه و تشکیل شورای امنیت شهر و مذاکره بین طرفین و آزادی بازداشت شدگان.

- انتشار اطلاعیه افشاگرایانه به امضای دانش آموزان مسلمان خرمشهر در تشریح چگونگی و عوامل دخیل در وقایع امروز خرمشهر و معرفی ماهیت گروه‌های مختلف در خرمشهر.

- گزارش روزنامه اطلاعات از اعتصاب کارکنان شرکت ایران ترمینال در گمرک خرمشهر.

- سفر عزالدین حسینی به همراه هیئتی از روحانیون کردستان به تهران و قم برای ملاقات با امام‌خمینی و مقامات دولتی، تشریح اهداف این ملاقات در مصاحبه با روزنامه کیهان.

- اعلام موجودیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارومیه.

- وظایف و نحوه عملکرد دادگاه‌های انقلاب اسلامی از نظرآیت الله شریعتمداری، آیت الله خلخالی (رئیس دادگاه‌های انقلاب) و امام‌خمینی در مطبوعات. آیت الله شریعتمداری: مجتهد نمی‌تواند به غیرمجتهد اجازۀ قضاوت بدهد. آیت‌الله خلخالی: محمدرضا پهلوی، اشرف پهلوی، نخست وزیر، اویسی، پالیزبان... محکوم به اعدام شده‌اند. ما دست‌های امپریالیست‌ها و صهیونیست‌ها را قطع کرده‌ایم. امام‌خمینی: «به غیر از کسی که آدم کشته و کسی که فرمان کشتار عمومی داده و یا مرتکب شکنجه منجر به مرگ شده، هیچ دادگاهی حق ندارد در غیر موارد مذکور حکم اعدام صادر کند.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- هشدار نشریه آبزرور چاچپپ لندن: هرگونه مداخله آمریکا در خاورمیانه نتایجی خطرناکتر از واقعه سوئیز که به تضعیف غرب در خاورمیانه منجر شد، به بار خواهد آورد.

- تفسیر خبرگزاری فرانسه درباره بحران تازه نفت در غرب، کاهش تولید جمهوری اسلامی، آینده اقتصاد ایران و احیای اقتصاد و کاهش بی‌کاری به عنوان نخستین وظیفه دولت موقت.

- اظهارات صدام حسین نایب رئیس شورای فرماندهی انقلاب عراق دربارۀ عدم توانایی آمریکا و دیگر کشورها در اشغال منابع نفت و داشتن روابط مداخله گرانه با کشورهای تولید کننده نفت؛ تأکید صدام بر دشواری مبارزه با اسرائیل و نقش وحدت عراق و سوریه در تمدن عربی.

- وزیران خارجه عراق و سوریه: هدف از ادغام دو کشور تشکیل دولتی واحد با یک رئیس جمهوری است و بزودی صورت خواهد گرفت. 

ارسال نظر






captcha
ارسال