فائزون|۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۸

کدخبر : 10088 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۵|۲۲:۵۴

تاریخ شمسی

22 اردیبهشت 1358

تاریخ قمری

15 جمادی‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

12 می 1979
 
خلاصه روز: 

- مدنی استاندار خوزستان خبر دستگیری گروهی تجزیه طلب را در خوزستان به همراه میلیون‌ها تومان پول اعلام کرد. وی بر اعمال سیاست‌های نظامی-امنیتی جمهوری اسلامی در حفظ مسئولیت خویش در خلیج‌فارس، دریای خزر و استان خوزستان تأکید کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- آیت‌الله شبیر خاقانی پذیرش دعوت امام و آیت‌الله شریعتمداری برای مسافرت به قم و تبادل‌نظر با ایشان دربارۀ وجود کانون‌ها و کمیته‌ها و دخالت آن‌ها در کار مردم را اعلام کرد. وی تهدید کرد اگر راه‌حل مناسبی ارائه نشود، ناچار به اتخاذ روش دیگری خواهیم شد.

- ادامه تعطیلی ادارت دولتی و مدارس در نقده پس از گذشت 24 روز از حودث شهر و همچنین ادامه کوچ کردهای ساکن در آن.

- حضور هیئت اعزامی مردم نقده (به تهران و قم) در مؤسسه اطلاعات و تشریح مسائل و مشکلات موجود در شهر.

- مصاحبه مفتی زاده با روزنامه انقلاب اسلامی و ابراز نظر دربارۀ نارسایی‌های کار دولت در بروز حوادث کردستان بویژه درگیری سنندج و نقش سرلشکر قره‌نی در آن حوادث، نقش قیاده موقت وطالبانی‌ها در مسائل منطقه، روش‌های استفاده از نیروهای مسلح، حدود و ثغور خودمختاری کردستان و نگرش وی بر خودمختاری.

- سخنرانی صارم الدین صادق وزیری (دبیر جمعیت کردهای مقیم مرکز و عضو هیئت مدیره کانون وکلا) در دانشگاه ملی تحت عنوان خودمختاری کردستان: دمکراسی در کردستان مفهومی ندارد جز این‌که به صورت خودمختاری تجلی کند. باید حکم علم و حکم تاریخ را پذیرفت که خودمختاری به خلق کرد داده شود، این تکامل انقلاب است.

- گزارش و تحلیل دربارۀ رفتار تبلیغاتی و سیاسی سازمان مجاهدین خلق که از یک سو با توقع استفاده از امکانات دولتی به عنوان یک تشکل سیاسی- رسمی، موضعی طلبکارانه دارد و از سوی دیگر تداوم هویت و توسعه خویش به عنوان یک سازمان مسلح غیرعلنی خارج از حیطه آمریت نظام جدید تأکید دارد.

- تلاش حزب توده در جهت ایجاد وجهه مثبت برای شوروی در ایران: تغییرات سیاسی در ایران فرصت‌های شایان توجهی را برای بسط مناسبات شوروی و ایران ارائه می‌کند.

- واکنش روزنامه آیندگان دربارۀ تکذیبیه دفتر امام‌خمینی بر اخبار درج شده در روزنامه‌های آیندگان و پیغام امروز و گزارش مفصل اعلام موضع گروه‌ها، سازمان‌ها و شخصیت‌های مخالف و موافق دربارۀ آن.

- مصاحبه سر لشکر ناصر فربد رئیس جدید ستاد کل ارتش با مطبوعات راجع به وضعیت کنونی و آینده ارتش، پیوستن به انقلاب وضعیت شهربانی و ژاندارمری، تشکیل سپاه پاسداران، خلع سلاح عمومی و وضعیت مرزهای کشور.

- مصاحبه مطبوعاتی سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دربارۀ عضوگیری، اهداف، وظایف، آموزش، فرماندهی و حوزه مأموریت سپاه.

- اظهارات دکتر مبشری وزیر دادگستری درباره عفو عمومی و شرایط آن و سه گروه افرادی که شامل آن نمی‌شوند.

- انتشار گزارش مفصلی با عنوان "وام‌های امپریالیستی" توسط کارکنان وزارت امور اقتصادی و دارایی با استفاده از "دفاتر سازمان سرمایه گذاری‌ها و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران" درباره جزییات وام‌های جاری دریافتی و سرمایه گذاری‌ها و وام‌های پرداختی دولت ایران در رژیم گذشته.

- دکتر یزدی وزیر امور خارجه: ما در درگیری بین ابر قدرت‌ها شرکت نمی‌کنیم. در نظر داریم به جرگه کشورهای غیرمتعهد بپیوندیم. قراردادهای ایران و آمریکا تحت بررسی است. هر قراردادی که به نفع کشور نباشد، لغو و در غیر این‌صورت حفظ می‌شود.

- تلگرام وزارت خارجه آمریکا به سفارت آن کشور در تهران دربارۀ اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مقابل کمیته امور خارجی کنگره آمریکا. ونس: اوضاع ایران بسیار شکننده است؛ نخست وزیر که در جهتی سازنده حرکت می‌کند در شرایط سختی به سر می‌برد. وی مرد بسیار لایقی است.

- تلگرام رئیس سازمان سیا به قرارگاه سیا در تهران و تشریح اهداف آمریکا از برقراری تماس با شریعتمداری: قصد ما در تماس با شریعتمداری کمک به ایجاد یک "راه‌حل میانه" است. می‌خواهیم نیروهای میانه‌رو را تا حد حاکم شدن توسعه دهیم.

ارسال نظر






captcha
ارسال