فائزون|۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۸

کدخبر : 10086 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۵|۲۲:۴۶

تاریخ شمسی

20 اردیبهشت 1358

تاریخ قمری

13 جمادی‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

10 می 1979
 
خلاصه روز: 
 
- راهپیمایی سازمان‌دهی شده عده‌ای از زنان خلق عرب مسلمان در اهواز با اظهار پشتیبانی از دولت موقت و اعلام تقاضاهایی مبنی‌بر احقاق حقوق شرعی، برابری زن و مرد، تدریس به زبانی عربی در مدارس و دانشگاه‌ها. اعلام موجودیت جامعه بختیاری‌های اهواز و پشتیبانی از حقوق دمکراتیک خلق‌های ایران و خلق بختیاری. 
- مخالفت گروه‌های محلی مخالف نظام در کردستان با بارزانی‌ها و درخواست برای اخراج آن‌ها و حمایت از طالبانی‌ها. 
- گزارش مطبوعات از حمله ده‌ها تن از اوباش مسلح وابسته به رژیم سابق به روستاهای قصرشیرین و گیلان غرب. 
- سخنرانی احمد مفتی زاده در سنندج درباره لزوم تشکیل شوراهایی از صاحب نظران شیعه و سنی و سایر گروه‌های مذهبی و غیرمذهبی برای حل مشکلات کردستان، درخواست خودمختاری و به رسمیت شناختن حقوق غضب شده تمام ملیت‌های ایران. 
- مصاحبه یدالله سحابی وزیر مشاور در طرح‌های انقلاب درباره انتشار پیش‌نویس قانون اساسی، نحوه تصویب آن، خودمختاری استان‌ها، تقسیمات کشوری و انتخابات مجلس مؤسسان. 
- گزارشی از ناآرامی‌ها و آشوب‌های محلی در سیستان و بلوچستان و اعزام نیروهای سپاهی و کمیته به منطقه. 
- اننقاد شدید نشریه کار (ارگان سازمان چریک‌های فدایی خلق) به پیش‌نویس قانون اساسی: طرح پیشنهادی قانونی اساسی جدید یعنی پیشنهاد به گور سپردن انقلاب ایران. 
- اظهارات سخنگوی سازمان چریک‌های فدایی خلق درباره محافظه کار بودن دولت بازرگان، رخنه عوامل ارتجاع در سطح رهبری سیاسی- مذهبی کشور، تبلیغات ضد کمونیستی و اتهام ترور آیت‌الله مطهری، اعلام تصمیم سازمان به حفظ سلاح و عدم تکمین به خلع سلاح عمومی دولت و دعوت به همکاری از همه گروه‌های پیشرو به استثنای مائوئیست‌ها و حزب توده. 
- اطلاعیه تبلیغاتی سازمان مجاهدین خلق دربارۀ به اصطلاح توطئه "طرح ترور مجاهدین". 
- تفسیر روزنامه فاینشال تایمز از افت توان نظامی ایران و نقش کمیته‌ها و مقابله با عوامل تهدید کننده ضد انقلاب. 
- دفتر امام‌خمینی مطالب درج شده در روزنامه‌های آیندگان و پیغام امروز را تکذیب کرد. آیندگان: آیت‌الله خمینی در مصاحبه‌ای با لوموند گفت: چپ گرایان در این جنایات (ترور سرلشکر قره‌نی و آیت‌الله مطهری) هیچ دخالتی نداشته‌اند. پیغام امروز: به فرمان امام شورای ملی مرکب از تمام احزاب و گروه‌های سیاسی و مذهبی تشکیل می‌شود. 
- بیانات امام‌خمینی در جمع معلمان منطقه تجریش و اهالی سراب: شیاطین در صدد برآمدند که جمهوری اسلامی را در نظر مردم سبک کنند و فتنه می‌کنند و نمی‌گذارند که برای رفاه و زندگی سعادتمدانه دنیوی و اخروی مملکت، ما قدم‌های بعدی را برداریم. 
- نکات مهم مصاحبه مطبوعاتی شهریار روحانی مسئول سفارت ایران در واشنگتن: ایران نیازمند تکنولوژی آمریکاست؛ 83% صادرات سابق نفت ایران به آمریکا مجدداً برقرار شده است؛ مردم آمریکا دربارۀ وضعیت کنونی انقلاب ایران اشتباه می کنند؛ محاکمات و اعدام‌ها قانونی اما به دلایل امنیتی غیرعلنی است، ایران پیمان صلح مصر و اسرائیل را رد می کند اما هنوز حکومت اسرائیل را، در صورتی که حقوق فلسطینی‌ها را در نظر بگیرد، رد نخواهد کرد. 
- انتشار موضوع شهروند آمریکا بودن دکتر یزدی وزیر امور خارجه ایران در روزنامه آیندگان و نامه سفارت آمریکا در تهران به وزارت امور خارجه آن کشور دربارۀ نتایج و عواقب افشای این موضوع.
- گزارش قرارگاه سیا در تهران به مرکز سیا در واشنگتن دربارۀ آخرین اقدامات برای نزدیکی بیشتر به آیت‌الله شریعتمداری: شریعتمداری آخرین امید تجارت آمریکا و ایران است... باید شریعتمداری را نرم کرده، مشوق دیدگاه‌های میانه‌روی او باشیم... هدف ما ایجاد شکاف در نهضت اسلامی و تضعیف آن خواهد بود تا صاحبان افکار معقولانه‌تری بتوانند عرض وجود کنند. 
- تقاضای اعضای سنای آمریکا برای تغییر شرایط فروش جنگنده‌‌های اف-15 به عربستان به علت مخالفت این کشور با پیمان صلح مصر و اسرائیل. گزارش القبس از لغو قرارداد مذکور و جایگزینی آن با قراردادی برای خرید جنگنده‌های فرانسوی.

ارسال نظر






captcha
ارسال