فائزون|۱۹ اردیبهشت ۱۳۵۸

کدخبر : 10085 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۵|۲۲:۴۴

تاریخ شمسی

19 اردیبهشت 1358

تاریخ قمری

12 جمادی‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

9 می 1979
 
خلاصه روز: 

- مصاحبه عبدالرحمن قاسملو دبیر کل حزب دمکرات کردستان پس از دیدار با امام‌خمینی و آیت‌الله شریعتمداری و اعلام مجدد خواسته‌های حزب و درخواست از امام‌خمینی جهت ارسال هیئتی به منطقه برای رفع کدورت بین کرد و ترک و نیز تشریح حوادث نقده از دیدگاه و منافع خاص حزب دمکرات.

- اطلاعیه شیخ عزل الدین حسینی در تکذیب شایعه سر بریده شدن جمعی از اکراد توسط نیروهای ارتش در جریان درگیری‌های نقده و تأیید حمله تانک‌ها به اطراف شهر.

- تشکیل کمیسیون هفتگی بررسی اوضاع کردستان با شرکت وزیران خارجه و کار، رئیس ستاد ارتش و فرمانده ژاندارمری وتصمیم‌گیری برای تأمین امنیت منطقه از طریق استقرار ارتش و تقویت ژاندارمری.

- مصاحبه مطبوعاتی اعضای شورای شهر سنندج و اظهار خواسته‌هایی در خصوص تحت کنترل درآمدن نیروهای انتظامی توسط شورای شهر و تصفیه آن‌ها؛ گزارش روزنامه اطلاعات از نشست اعضای شورا با فرماندهان ژاندارمری کل کشور، ناحیه کردستان و هنگ سنندج درباره تأمین جاده‌ها، شهرها و عدم دخالت و استخدام افراد قیاده موقت (بارزانی).

- مصاحبه کیانوردی دبیر کل حزب توده با خبرنگار رویتر و اعلام مواضع حزب درباره: گسترش آنتی کمونیزم بین هوادران اسلام در ایران، بحران کردستان، وضع هواداران حزب در نیروهای مسلح، پیش نویس قانون اساسی، خطر جنگ داخلی و موقعیت نیروهای چپ در ایران؛ پیشنهاد "تشکیل جبهه متحد خلق علیه امپریالیسم" شامل جریان‌هایی چون حزب جمهوری اسلامی تا فدائیان و مجاهدین خلق.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- خطر فزاینده نفوذ گروه‌ها و جریان‌های سیاسی در نیروهای نظامی و تلاش مقامات مسئول در جلوگیری از این مسئله، از جمله: بخشنامه وزیر دفاع در ممنوعیت شرکت پرسنل نظامی در احزاب و دسته‌جات سیاسی و اظهارات سخنگوی دولت مبنی‌بر این‌که در هیچ جای دنیا شرکت نظامیان در احزاب سابقه ندارد.

- گزارش خبرگزاری فرانسه از انتشار مصاحبه اریک رولو مفسر روزنامه لوموند با امام‌خمینی در شماره امروز این روزنامه درباره اوضاع سیاسی و اقتصادی ایران و انعکاس آن در رادیو مسکو با تلقی خاص روس‌ها.

- تلگرام سفیر آمریکا در تهران به وزارت خارجه آمریکا و سفارت خانه‌های آمریکا در کشورهای مختلف جهان درباره ماهیت، مواضع و عملکرد حاکمیت جدید ایران؛ موضع مثبت در قبال دولت، تشریح سیاست خارجی دولت موقت و تأکید بر این‌که رئوس سیاست خارجی ایران عملاً در اختیار امام‌خمینی است، از جمله: کوشش فراوان امام برای اتحاد اسلامی و دشمنی عمیق با اسرائیل، بدگمانی و بدبینی در مورد آمریکا و شوروی.

- گزارش سفارت آمریکا در تهران به آژانس بین المللی ارتباطات آمریکا در واشنگتن درباره تشدید جو ضد آمریکایی در ایران و زمینه‌ها و راه‌حل‌های آن.

- حمله شدید جرج بوش کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا به دولت آمریکا به علت نرمش در قبال بحران ایران، تلاش دولتمردان آمریکا برای به دست گیری ابتکار عمل در سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی برای جبران شکست در ایران. هارولد براون وزیر دفاع: آمریکا برای دفاع از منافع خود در خاورمیانه به نیروی نظامی متوسل می‌شود. سایروس ونس وزیر خارجه: پس از شش سال و نیم مذاکره درباره محدود کردن سلاح‌های استراتژیک، آمریکا با شوروی به توافق رسید.

- رخنه نیروهای اسرائیلی به لبنان و پیشروی تا 8 کیلومتری عمق این کشور به بهانه تعقیت کماندوهای فلسطینی.

- امضای قرارداد 1/5 میلیارد دلاری عراق با فرانسه برای خرید 100 فروند جنگنده میراژ و سایر جنگ افزارهای مدرن در آینده نزدیک؛ تلاش های دیپلماتیک عراق برای نزدیکی به کشورهای عرب منطقه.

- گزارش یکی از مأموران سفارت آمریکا در تهران به وزارت امور خارجه آن کشور درباره ملاقات مأمور سفارت با محمد دسکی نماینده حزب دمکرات کردستان عراق و تبادل اطلاعات در خصوص آخرین وضعیت کردستان عراق، روابط عراق و ایران، موقعیت طالبانی‌ها و بازرانی‌ها و همچنین وضعیت کردهای ایران. 

ارسال نظر






captcha
ارسال