فائزون|۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۸

کدخبر : 10083 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۵|۲۲:۴۰

تاریخ شمسی

17 اردیبهشت 1358

تاریخ قمری

10 جمادی‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

7 می 1979
 
خلاصه روز: 

- افزایش تقابل جریان قومی و جریان مذهبی- انقلابی در خرمشهر؛ گزارش مأمور اعزامی دفتر هماهنگی سپاه پاسداران از: حوادث اخیر و اوضاع کنونی خوزستان بخصوص خرمشهر، نقش و اقدامات عراق، قاچاق اسلحه، نقش شبیر خاقانی و اطرافیان وی در منطقه، موقعیت کانون فرهنگی- نظامی انقلابیون خرمشهر و پیشنهاد درباره چگونگی اصلاح امور.

- تحصّن حدود 2 هزار نفر از مردم نقده و روستاهای تابعه در اداره مخابرات شهر و جلوی منزل حجت الاسلام محرر نماینده امام و درخواست تأمین امنیت کامل منطقه با ادامه استقرار نیروهای نظامی تا استقرار عملی هنگ ژاندارمری، شناسایی مسبّبین وقایع نقده و تحریم مذاکره با گروه‌های سیاسی و نظامی.

- بروز ناامنی در جاده های کردستان (از جمله سنندج- کرمانشاه) و کاهش رفت و آمد شبانه در آن.

- هشدار اسدالله امیر قهرمانی استاندار جدید ایلام از وجود اسلحه بسیار در دست مردم منطقه و قاچاق فزاینده آن از عراق به ایران و لزوم اجرای خلع سلاح عمومی.

- گزارش خصمانه نشریه پیکار (ارگان سازمان پیکار در راه آزادی طبقه کارگر) از نقش پاسداران کمیته‌های انقلاب اسلامی در کردستان و ترکمن صحرا "ابزار امپریالیسم" خواندن آن.

- مقاله اعتراض آمیز روزنامه مردم (ارگان حزب توده ایران) به سکوت ارگان‌های انقلابی، دولت و رادیو تلویزیون در مورد نقش حزب توده در پیروزی انقلاب و تبعیض قائل شدن بین سازمان‌های سیاسی از جمله در روز کارگر.

- اعتراض وحدت طلبانه "حزب توده" و واکنش تند "اتحادیه کمونیست‌های ایران" در مورد انتساب ترور سرلشکر قره‌نی و استاد مطهری به گروه‌های کمونیستی در تظاهرات مردمی و سخنان آقای هاشمی رفسنجانی.

- گزارش مفصل روزنامه بامداد از وضعیت خریدهای تسلیحاتی ارتش در رژیم گذشته و آمار قراردادهای ملغی شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی.

- مصاحبه مطبوعاتی امیرانتظام معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت و اعلام نظر درباره دو موضوع مهم: قراردادهای دو جانبه ایران و آمریکا و فعالیت گروه‌های ضد انقلاب در کشور.

- مصاحبه دکتر یزدی وزیر امور خارجه با هفته نامه تایم درباره آینده روابط ایران و آمریکا و اهداف و خط مشی سیاست خارجی جمهوری اسلامی.

- تسلیم پیام قذافی رهبر لیبی به امام‌خمینی، توسط جلّود نخست وزیر آن کشور و اعلام حمایت لیبی از انقلاب اسلامی ایران و نیز ابزار اشتیاق قذافی برای ملاقات با امام تحت عنوان نخستین دیدار رهبران انقلاب ایران و لیبی. پاسخ امام به پیام قذافی و مسکوت گذاشتن درخواست لیبی و سفارش و تأکید بر "اسلام " و "وحدت مسلمین".

- دیدار سفیر سومالی با امام‌خمینی و تأکید امام بر لزوم تحکیم روابط بین دولت های اسلامی و اشاره به اختلاف موجود به واسطه قرارداد مصر و اسرائیل.

- سفر کریستوفر معاون وزیر خارجه آمریکا به ترکیه برای تمدید قرارداد دو جانبه استقرار پایگاه‌های آمریکایی در خاک ترکیه.

- اظهارات سعودالفیصل وزیر خارجه عربستان درباره تأمین امنیت خلیج‌فارس توسط دولت‌های محلی و روابط عربستان و آمریکا پس از امضای پیمان کمپ دیوید.

- گزارش سفارت آمریکا در تهران به وزارت امور خارجه آن کشور از ملاقات کاردار و رایزن سیاسی سفارت با مهندس بازرگان نخست وزیر و امیرانتظام معاون وی و گفت‌و‌گو درباره بهبود مناسبات اقتصادی و سیاسی ایران و آمریکا، سیاست خارجی دولت موقت و رفت و آمدها، مناسبات کنونی و برخی مسائل دو جانبه.

ارسال نظر






captcha
ارسال