فائزون|۶ فروردین ۱۳۵۸

کدخبر : 10060 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۴|۱۱:۴۷

تاریخ شمسی

6 فروردین 1358

تاریخ قمری

27 ربیع‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

26 مارس 1979
 
خلاصه روز: 

- آغاز درگیری مسلحانه در گنبد‌کاووس. گزارش تفصیلی حوادث امروز گنبد به نقل از منابع مختلف؛ از جمله گزارش سازمان چریک‌های فدایی خلق که حاوی اعتراف به حضور مستقیم در ماجراست.

- اطلاعیه عزالدین حسینی به عنوان رئیس هیأت نمایندگی خلق کرد درباره اقدام‌ها و نتایج سفر هیأت اعزامی‌ تهران به سنندج و تکرار مفاد قطعنامه هشت ماده‌ای و تاکید بر‌‌این‌که کردها "اصل انکارناپذیر و غیرقابل تعدیل حق تعیین سرنوشت" را بعنوان حق طبیعی خود و تمام ملل دیگر می‌دانند.

- برکناری سرلشکر قره‌نی از سمت ریاست ستاد کل ارتش و انتصاب سرلشکر ناصر فربُد به جای وی. گزارش کیهان از علل‌‌ این کناره گیری از جمله نقش وی در مقابله با مهاجمان به پادگان لشکر 28 و به طول کلی در حادثه سنندج.

- وضعیت نیروهای مسلح‌‌ایران از دید رادیو بی.بی.سی: بازسازی ارتش از هم گسیخته ‌‌ایران بسیار به کندی پیشرفته است و بسیاری از تجهیزات، هواپیماها و هلی‌کوپترها به سبب نبودن لوازم یدکی و نبود کارشناسان فنی خارجی بدون استفاده مانده است. به دلیل اعدام یا بازنشستگی، ارتش فرماندهان خود را از دست داده است.

- اعلام کناره‌گیری رسمی‌ایران از پیمان سنتو به دولت‌های پاکستان، ترکیه و انگلستان با توجه دادن به مفاد اطلاعیه مورخ 1357/12/20 وزارت امور‌ خارجه‌‌ ایران.

- دانشجویان عرب مقیم‌‌ ایران در اعتراض به پیمان صلح کمپ دیوید سفارت مصر در تهران را اشغال و بیانیه‌‌ای در‌‌ این‌باره صادر کردند. همآوازی کارکنان مصری سفارت با دانشجویان در محکومیت پیمان مزبور. دولت‌‌ایران قطع رابطه با مصر را اعلام کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال