فائزون|۶ فروردین ۱۳۵۹

کدخبر : 10059 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۴|۱۱:۳۹

تاریخ شمسی

6 فروردین 1359

تاریخ قمری

9 جمادی‌الاول 1400

تاریخ میلادی

26 مارس 1980
 
خلاصه روز: 

- نامه جیمی کارتر برای نخست‌وزیران انگلیس، کانادا، ژاپن و صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهور فرانسه که در آن کارتر خواستار همراهی کشورهای مزبور برای اعمال مجازات‌های اقتصادی برضد ایران شده است. گزارش برژینسکی از برگزاری جلسه‌ای با حضور سفیران کشورهای فوق برای تشریح نامه مزبور. اظهارات جرج بوش نامزد ریاست جمهوری از حزب جمهوری‌خواه در انتقاد به کارتر.

- کوشش مقامات امریکایی برای کاهش دادن پیامدهای منفی سفر شاه به مصر بر مسئله گروگان‌ها. نظر خانواده‌های گروگان‌های امریکایی درباره سفر شاه به مصر و اثر آن بر مسئله گروگان‌ها.

- اظهارات وزیر خارجه پاناما، دبیرکل سازمان ملل و ناظر سازمان اتحادیه عرب در سازمان ملل درباره سفر شاه سابق ایران به مصر.

- انتشار مصاحبه بنی‌صدر با خبرگزاری فرانسه درباره سفر شاه از پاناما به مصر و علل آن.

- مصاحبه تلویزیونی قطب‌زاده درباره تلاش‌هایش برای استرداد شاه. (ضمیمه دارد)

- راهپیمایی گروه کثیری از حجاج ایرانی در مقابل مسجد النبی در مدینه بر ضد سادات و شاه مخلوع. واکنش دانشجویان مصری به حضور شاه در مصر به گزارش رادیو لندن، بخش عربی رادیو مونت کارلو و بخش عربی رادیو اسرائیل. توجیه انورسادات درباره این اقدام.

- تفسیرهای مختلف رسانه‌های جهان و منطقه درباره پذیرش شاه مخلوع در مصر.

- ادامه تبلیغات ضد ایرانی رژیم عراق که با تقلید سطحی از ادبیات سیاسی گروه‌های مخالف داخلی ایران تلاش شده است حکومت ایران دنباله‌رو حکومت شاه و در خدمت امریکا قلمداد شود.

- سفیر ایران در کویت طی مصاحبه‌ای بخشی از "اظهارات منسوب به بنی‌صدر" را درباره ارتباط نزدیک بعضی کشورهای عربی خلیج‌فارس با امریکا تکذیب کرد. وی دو روز قبل به وزارت خارجه کویت احضار شده بود.

- بازدید ارتشبد "عدنان خیرالله" وزیر دفاع و فرمانده سپاه دوم عراق از واحدهای لشکر6 زرهی و ملاقات محرمانه با استاندار دیالی و مذاکره درباره اقدامات ضد ایرانی. گزارش مرزبانی خرمشهر از اقدام عراقی‌ها در توقیف یک قایق گشتی ایرانی و سرنشینان آن. گزارش مرزبانی قصرشیرین دربارة اعزام گروه‌های خرابکار از عراق برای حمله به بعضی پاسگاه‌های ایرانی. تلفنگرام ستاد مشترک ارتش درباره درگیری و اشغال پاسگاه باویسی ایران به دست "مهاجمین" و پرسنل نظامی عراق.

- ادامه تنش در استان آذربایجان‌غربی: استاندار آذربایجان‌غربی طی گفت‌وگویی حمایت خود را از حرکت ارتش اعلام کرد و از تلاش دولت برای خلع سلاح همه حاملان غیرمجاز سلاح از جمله فئودال‌ها و خوانین خبرداد. سپاه مهاباد از غیرعادی بودن اوضاع شهر گزارش داد. رویتر به نقل از منابع کرد از درگیری ارتش با مخالفان گزارش داد. حزب دمکرات کردستان، تشکیلات ارومیه خطاب به پیشمرگان این حزب پیامی تبلیغاتی انتشار داد که در آن سعی شده است با بهانه مبارزه با فئودال‌ها مخالفت خود را با استقرار کامل حاکمیت نظام ترویج و توجیه کند.

- گزارش کیهان از حوادث و درگیری‌های پراکنده قبلی شهر میاندوآب.

- گزارش روزنامه اطلاعات از سخنرانی قاسملو دبیرکل حزب دمکرات در اجتماع مردم کردستان و مسافران نوروزی و مصاحبه اختصاصی کیهان با وی. تظاهرات بر ضد حزب دمکرات و قاسملو در مریوان به رهبری کادرهای حزب کومه‌له در این شهر.

- مصطفی میرسلیم سرپرست شهربانی و معاون سیاسی وزارت کشور تغییرات اساسی در شهربانی و شروع بررسی طرح ادغام کلیه نیروهای انتظامی را اعلام کرد. واکنش انتقادی سازمان چریک‌های فدایی خلق شاخه سنندج به اظهارات میرسلیم دربارة جایگزینی ارتش به جای شهربانی سنندج و اعلام نگرانی سازمان مزبور از تصفیه شهربانی برخی شهرهای کردنشین و حذف برخی عناصر وابسته به گروه‌ها در این مراکز.

- ذکر دو نمونه از ناآرامی‌های سیاسی در مناطقی غیر از کردستان: درگیری در اجتماع هواداران اتحادیه کمونیست‌ها در اهواز؛ تیراندازی شروری به نام قنبر نارویی و افرادش به سوی مسافران در منطقه کشمیران کرمان.

- در ادامه تدابیر سازمان مجاهدین خلق برای کاستن فشارهای مربوط به تناقض ادعای حضور سیاسی از موضع یک گروه داخل نظام و در عین حال مسلح ماندن برای روزی مناسب و نیز در جهت تداوم روند نزدیک شدن به بنی‌صدر، سازمان مزبور نامه‌ای به بنی‌صدر نوشت. در این نامه با وعده پرهیز از نظامی‌گری تا اطلاع ثانوی و بدون اشاره به تحویل یا عدم تحویل سلاح، در پی اخذ مجوز تداوم وضع کنونی و در واقع اخذ مجوز مسلح بودن سازمان برآمده است. در این نامه سازمان ضمن تأکید بر پذیرش مرگ پرافتخار و نیز وجود نوعی حق شرعی و قانونی در دفاع از سازمان در مقابل مفسده‌جویان، پرهیز از خشونت متقابل تا اطلاع ثانوی مصلحت دانسته شده است. همچنین سازمان از بنی‌صدر خواسته است در مقام رئیس‌جمهور و فرمانده کل قوا نماینده خود را برای بازدید از مراکز سازمان اعزام کند تا مشخص گردد که این مراکز غیرمسلح هستند. سازمان این عمل را نوعی پیشگیری از خون‌ریزی‌هایی که مجاهدین را به دروغ عامل آن می‌دانند عنوان کرد.

- گزارش روزنامه جمهوری اسلامی از اولین گردهمایی انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان خوزستان همراه با پیام آیت‌الله منتظری که از حساسیت هواداران نظام درباره پرهیز از جذب دانش‌آموزان به فعالیت‌های حزبی و گروهی حکایت دارد.

- درج نامه سرگشاده و افشاگرانه دکتر فاضل معاون پارلمانی وزیر بهداری به مسعود رجوی با امضای محفوظ در روزنامه جمهوری اسلامی در واکنش به درج خبر و گزارش مضروب شدن شهلا حریری مطلق همسر وی. به نوشته نشریة مجاهد، این خواهر مجاهد به علت اعتراض به تقلب در انتخابات مضروب و در بیمارستان بستری شده بود. عکس صفحه اول مجاهد نشان می‌داد مسعود رجوی به ملاقات وی رفته است. (دو ضمیمه دارد.)

- ارسال تلگرام عده‌ای از کاندیداهای مرحله اول انتخابات مجلس به بنی‌صدر و درخواست برای ابطال و تجدید انتخابات. پاسخ فرماندار تبریز به انتقادات سازمان مجاهدین خلق به نحوة برگزاری انتخابات. اعلام خبر تشکیل کمیسیون بررسی شکایات مربوط به انتخابات. اطلاعیه دفتر بحث آزاد صدا و سیمای جمهوری اسلامی که در آن از گروه‌ها و سازمان‌های مختلف خواسته شده نماینده‌ای جهت تشکیل میزگرد برای بحث درباره نحوه برگزاری انتخابات معرفی کنند.

- سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان "نوروز اوج ابتذال در رادیو و تلویزیون" که در انتقاد به وضعیت حاکم بر رادیو و تلویزیون و شورای سرپرستی آن درج شده است.

- مصاحبه مطبوعاتی دکتر بهشتی در تبیین جنبه‌هایی از ساختار نظام جمهوری اسلامی.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- نشریه نامه مردم ارگان حزب توده به چاپ تحلیلی با عنوان "شما ضد انقلاب را فراموش کردید ولی ضد انقلاب شما را فراموش نکرده است" اقدام کرد که در آن به انتقاد از گروه‌های چپ غیر روسی و جریان‌های مذهبی "تندرو" پرداخته است. تحلیل رادیو "صدای ملی ایران" با مشی حزب توده، درباره جناح‌بندی حاکمیت نظام و در جهت نفی نظریات بنی‌صدر و اطرافیان وی.

- مصاحبه تلویزیونی قطب‌زاده که در آن از تماس مقامات ایرانی با سفیر کبیر شوروی برای حل مسئله افغانستان خبر داد. مخالفت نماینده "جماعت اسلامی" افغانستان با پیشنهاد قطب‌زاده مبنی‌بر تشکیل کنفرانس چند جانبه طرف‌های درگیر در افغانستان. اطلاعیه دفتر جمعیت اسلامی افغانستان درباره "توطئه تبلیغاتی" دولت افغانستان. گفتار امروز رادیو مسکو در انتقاد به مواضع کنونی ایرانی درباره افغانستان.

- گزارش بخش عربی رادیو دوبی از مواضع شوروی در قبال تهدیدات ضد ایرانی امریکا. تفسیر بخش فارسی رادیو آلبانی از نظر مسئولان ایران درباره شوروی.

- گزارش روزنامه السفیر چاپ بیروت از ایجاد 14 پایگاه موشکی در عربستان با کمک امریکا.

ارسال نظر






captcha
ارسال