فائزون|۶ فروردین ۱۳۶۷

کدخبر : 10056 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۴|۱۱:۳۱

تاریخ شمسی

6 فروردین 1367

تاریخ قمری

7 شعبان 1408

تاریخ میلادی

26 مارس 1988
 
خلاصه روز: 

- در شب دوم عملیات بیت‌المقدس4، در حالی که نیروها آماده‌ی حرکت برای عملیات می‌شدند، ارتش عراق با 3 تیپ به ارتفاع شاخ شمیران حمله کرد. لذا رزمندگان موفق به اجرای عملیات نشدند، اما ضد حمله‌ی سنگین دشمن را دفع کردند.
- از صبح امروز فرماندهان یگان‌ها در قرارگاه فتح به بررسی آخرین وضعیت پرداختند و به این جمع‌بندی رسیدند که با توجه به توان محدود، تشکیل خط دفاعی مناسب و قوی برای حفظ ارتفاع شاخ شمیران و دفع ضد حمله‌های دشمن، تصمیمی صحیح و واقع‌بینانه است و آنان جز دفاع از منطقه‌ی تحت حیطه‌ی مسئولیت، قادر به انجام دادن مأموریت دیگری نیستند. غلامپور فرمانده قرارگاه فتح وضع موجود را به اطلاع نیروی زمینی سپاه رساند. 
- از بعدازظهر امروز، ارتش عراق برای چندمین بار با 2 گردان به ارتفاع شاخ شمیران حمله کرد که دفع شد. قرار است امشب یک گردان برای تقویت منطقه راهی این ارتفاع شود. عراقی‌ها بر جاده‌ی چم سراژین (جاده‌ی عقبه خودی) تسلط دید و تیر دارند.
- روزنامه‌ی واشنگتن پست در مقاله‌یی حضور نیافتن جدی یگان‌های عراقی در منطقه‌ی دشت زور؛ اکراه ارتش عراق در دست زدن به ضد حمله‌های وسیع و گسترده در منطقه‌ی عمومی حلبچه و متمرکز شدن نیروهای زبده‌ی گارد ریاست‌جمهوری در جبهه‌های جنوبی را بخشی از استراتژی جدید نظامی عراق در دوره‌ی زمانی اجرای عملیات والفجر10 دانست.
- در حمله‌ی موشکی بعد از ظهر امروز عراق 2 موشک به تهران اصابت کرد و در نتیجه 17 نفر شهید و 208 نفر مجروح شدند، اما در حملات هوایی به چند شهر کشور به ‌رغم وارد آمدن خسارت زیاد، تلفاتی به بار نیامد.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
- اسکورت هجدهمین کاروان نفت‌کش‌های کویتی به وسیله‌ی ناوگان امریکا؛ استقرار 2 ناو جنگی در سواحل کویت و عربستان برای حفاظت از این سواحل و پایان مأموریت 3 ناوچه‌ی ایتالیایی و یک کشتی مین‌روب بلژیکی مهم‌ترین اخبار خلیج‌فارس است.
- وزارت امور خارجه‌ی ایران امروز نتیجه‌ی تلاش‌های فشرده‌ی خود را در اطلاع‌رسانی تحولات جنگ و استفاده‌ی عراق از سلاح‌های شیمیایی؛ گرفتن پذیرش برای انتقال مصدومان شیمیایی به امریکا و چند کشور اروپایی و ملاقات با مسئولان مجامع بین‌المللی به اطلاع مقامات کشور رساند. 
- خلاصه‌یی از وضعیت استان‌های باختران، بوشهر و اصفهان که در جریان مرحله‌ی آخر جنگ شهرها در اسفند 1366 مورد تهاجم موشکی و هوایی عراق قرار گرفته‌اند، در شماره‌ی امروز نشریه‌ی گزارش‌های ویژه‌ی خبرگزاری جمهوری اسلامی درج شده است.
- در اعتراض به استفاده‌ی عراق از سلاح شیمیایی در حلبچه و روستاهای اطراف آن، امروز در چند شهر از جمله واشنگتن، استکهلم، لاهور و چند شهر دیگر پاکستان در مقابل سفارت عراق تظاهرات برپا شد. 
- آیت‌الله منتظری با انتشار اعلامیه‌یی به مناسبت شهادت مردم کرد عراق در منطقه‌ی حلبچه و شهدای فلسطین امروز را عزای عمومی اعلام کرد. دولت جمهوری اسلامی نیز به تأسی از قائم‌ مقام رهبری امروز را رسماً عزای عمومی اعلام کرد.
- پس از بازدید خبرنگاران خارجی از آثار بر جا مانده از بمب‌باران‌های شیمیایی در حلبچه، اخبار این حادثه به طور گسترده‌یی در رسانه‌های بین‌المللی انعکاس یافت. مصاحبه‌ی تلفنی امروز رادیو دولتی انگلیس با خبرنگار روزنامه‌ی ساندی تلگراف از جمله‌ی آن‌هاست. 
- در پی تهدید‌های اخیر عراق مبنی‌بر احتمال استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ شهرها، وزیر خارجه‌ی شوروی از توافق امریکا و شوروی درباره‌ی پیش‌نویس بیانیه‌یی که در آن منع استفاده از این سلاح‌ها گنجانده شده است خبر داد. رادیو مسکو تفسیری در این باره پخش کرد.
- تصمیم دبیرکل سازمان ملل متحد درباره‌ی فرستادن کارشناسان تسلیحات شیمیایی این سازمان به تهران برای تهیه‌ی گزارش از بمب‌باران شیمیایی حلبچه و اعلام نتایج اولیه‌ی بازدید گروه 3 نفره‌ی پزشکان بدون مرز از معاینه‌ی مصدومان این حادثه و محکوم کردن عراق به دلیل استفاده از سلاح‌های شیمیایی در رسانه‌های خارجی منعکس شد.
- یک گروه بلژیکی از سازمان پزشکان بدون مرز در بازدید از شهر حلبچه و روستای انب ضمن نمونه‌برداری از آثار بمب‌های شیمیایی و اجساد شهدای حادثه و معاینه‌ی مصدومان حملات شیمیایی عراق تأیید کرد که عراق در حلبچه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است. سوئیس یک کمک دارویی به مبلغ 500 هزار فرانک سوئیس به ایران می‌فرستد. روزنامه‌ی نیویورک تایمز هم گزارشی از این اقدام عراق منتشر کرد. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
- دولت عراق پس از تشکیل جلسه‌ی حزب بعث به ریاست صدام حسین با انتشار بیانیه‌یی ضمن پذیرش تلویحی استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ با انتقاد از محکوم شدن حکومت این کشور توسط مراجع بین‌المللی و کشورهای خارجی خاطرنشان کرد عراق برای دفاع از خاک خود به هر وسیله‌یی متوسل خواهد شد.
- حزب دمکرات کردستان عراق با صدور بیانیه‌یی کشورهای هم‌پیمان عراق در ساختن تسلیحات شیمیایی را تهدید کرد در صورتی که دیپلمات‌ها یا افرادی از این کشورها را دست‌گیر کند با آنان مانند جنایت‌کار جنگی رفتار خواهد کرد.
- امروز تعدادی از فرماندهان یگان‌های سپاه پاسداران و مسئولان اکراد معارض عراقی در جلسه‌یی درباره‌ی چگونگی بستن معابر تردد عناصر مسلح گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی در مناطق مرزی شمال غرب کشور از جمله در قسمت‌هایی از مناطق عملیاتی والفجر10 تصمیم‌گیری کردند.
- در پی گزارش‌های متعدد مبنی‌بر افزایش فعالیت نظامی سازمان مجاهدین خلق در جبهه‌های میانی و شمالی، سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران در گزارشی تحرکات اخیر سازمان را بررسی و نتیجه را امروز برای استفاده‌ی یگان‌ها و سپاه‌های کشوری و ایجاد آمادگی لازم در این مناطق، به ستاد کل سپاه ارسال کرد. 
- در آستانه‌ی انتخابات سومین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی، 23 نفر از روحانیان سرشناس تهران در بیانیه‌یی که در روزنامه‌ها منتشر شد، با نام مجمع روحانیون مبارز تهران از جامعه‌ی روحانیت مبارز تهران اعلام استقلال کردند. در این اطلاعیه دلایل و چرایی این اقدام در سه محور اصلی "دفاع از محرومان و مستضعفان"؛ "پشتیبانی از نهادهای اجرایی پیرو خط امام" و "اقتدار دادن به مجلس با انتخابات صحیح نمایندگان" برشمرده شده است. این اقدام با حمایت برخی گروه‌ها مواجه شد.
- سایر خبرهای امروز: بمب‌باران مواضع ارتش عراق در منطقه‌ی والفجر10 و سرنگونی یک میگ23 عراقی در منطقه‌ی عمومی مریوان. بازدید امیر کویت از جزیره‌ی بوبیان و فعالیت‌های مهندسی ارتش کویت در این جزیره. اعلام مسیرهای تردد گروه‌های مسلح از نوار مرزی به داخل کشور. درخواست بمب‌باران مواضع ارتش عراق در منطقه‌ی قره‌داغ از سوی طالبانی‌ها و بارزانی‌ها. انفجار یک اتومبیل حامل تی.ان.تی. مقابل ساختمان تلویزیون شهر. ورود 300 تن از عناصر سازمان مجاهدین خلق برای خراب‌کاری از طریق مرزهای غربی کشور. تسلیم شدن 9 تن از عناصر دمکرات و کومه‌له. ادعای عراق درباره‌ی گلوله‌باران برخی مناطق مسکونی این کشور از سوی ایران. نخست‌وزیر ترکیه گفت: نیروهای نظامی ترکیه در صورت لزوم هواپیماهایی را که به حریم هوایی ترکیه تجاوز کنند هدف قرار خواهند داد.

ارسال نظر






captcha
ارسال