فائزون|۵ فروردین ۱۳۵۸

کدخبر : 10053 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۴|۱۱:۲۵

تاریخ شمسی

5 فروردین 1358

تاریخ قمری

26 ربیع‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

25 مارس 1979
 
خلاصه روز: 

- آخرین گفتگوهای هیأت اعزامی‌از تهران به سنندج با گروه‌های سیاسی - مذهبی کردستان. ‌‌این هیأت پیش از ترک شهر اطلاعیه نهایی را درباره حوادث‌‌این شهر و نتایج مذاکرات انجام شده صادر کرد که بخشی از آن چنین است: حوادث سنندج (آشوب پرخسارت و ضایعات تأسف‌بار و …) نتیجه تحرکات و تبلیغات عوامل رژیم سابق و مغرضان است که پیروزی انقلاب اسلامی‌ را با منافع خود در تضاد می‌بینند. کم‌اطلاعی مردم از اهداف و برنامه حکومت اسلامی‌ در زمینة تامین آزادی اساسی مردم هر منطقه باعث دلهره و شتاب آنان شده است. انقلاب اسلامی‌ شرکت کردها در تدوین قانون اساسی، اشاعه فرهنگ اصیل کردی، انتصاب افراد محلی برای سمت‌های دولتی، تامین امکانات اقتصادی، حمایت اقتصادی از محرومان منطقه، آزادی سنت‌های کردی و.. را تضمین می‌کند. در‌‌این اطلاعیه همچنین گزارش چگونگی تشکیل "کمیته موقت" و شورای دائمی‌ شهر و نیز نحوه حل سایر مسائل آمده است.

- صدور اولین اعلامیه "کمیته موقت اداره سنندج" شامل گزارش چگونگی تشکیل کمیته پنج نفره و ترکیب عناصر آن؛ تشریح وظایف کمیته مزبور؛ اعلام انحلال رسمی‌ دو "کمیته انقلاب اسلامی" قبلی شهر؛ تاکید بر‌‌اینکه مسؤولیت حفظ نظم و امنیت و برگزاری انتخابات شورای شهر را‌‌ این کمیته موقت بر عهده دارد؛ گزارش تدوین و اعلام آیین‌نامه انتخاباتی شورای اداره سنندج، از جمله ‌‌اینکه شورای شهر از یازده تن ساکن سنندج - که برای مدت شش ماه انتخاب می‌شوند - تشکیل می‌شود و به محض تشکیل، کمیته موقت منحل خواهد شد.

- گزارش روزنامه کیهان از روند و نتایج سفر هیأت اعزامی‌ به سنندج و تلفات درگیری‌‌ این شهر: هیات اعزامی‌ با مذاکراتی که با نمایندگان مذهبی و سیاسی کردستان انجام داد و با برقراری آتش‌بس به بحران موجود سنندج و درگیری خاتمه داد و 141 زندانی و گروگان آزاد گردیدند. هیأت دو کمیته شهر را منحل کرد و یک شورای موقت 5 نفری برای انتخاب یازده عضو شورای شهر تشکیل داد. در درگیری سنندج آمار رسمی‌کشته را نشان می‌دهد. علائم ادامه بهانه‌جویی‌ها در گزارش کیهان با عنوان "گفته‌های یک مقام مطلع حاوی تقاضای مجازات صفدری و. مدافعان پادگان؛ نگرانی از پست‌‌ ایست و بازرسی در مدخل راه مریوان و …. "

- بهره‌برداری حزب دمکرات کردستان شاخه مهاباد از حوادث سنندج برای کوبیدن جمعیت‌های انقلابی - مذهبی: عوامل ارتجاع و ضدخلقی با عنوان نمودن مسائل مذهبی و دادن فرمان جهاد توسط صفدری‌‌ها و شاطرمحمدها علیه اهل تسنن، می‌خواهند در میان برادران و خواهران‌‌ ایرانی شکاف‌‌ ایجاد نمایند.

- بازتاب حوادث سنندج و تاثیر آن در بحران اقلیت‌های قومی‌ در‌‌ایران: بی‌بی‌سی: دولت‌‌ ایران متوجه قدرت‌ تقاضای خودمختاری منطقه‌‌ای شده است و آماده است‌‌ این تقاضاها را قبول کند. خبرگزاری فرانسه: آذریها از شمال‌غرب، ترکمن‌ها در کنار دریای خزر، بلوچ‌ها در جنوب‌شرقی و حتی اعراب خوزستان تحولات سنندج را به عنوان نمونه دنبال می‌کنند. رادیو کُلن: شعله‌های قیام مسلحانه در کردستان فعلاً رو به خاموش گذاشته است. فایننشال تایمز: طرح هفت ماده‌ای توافقنامه سنندج جنبش‌های تجزیه‌طلبانه را در دیگر استان‌ها در روزهای قبل از رفراندوم آرام می‌کند. رادیو مسکو: شاه سابق مبالغ هنگفتی برای تأمین مخارج گروه‌های جدایی‌خواه ایران هزینه کرده است.

- ایجاد زمینة مناسب برای آغاز درگیری مسلحانه در ترکمن‌صحرا به دست عناصر وابسته به سازمان چریک‌های فدایی خلق و کانون فرهنگی - سیاسی خلق ترکمن: دستگیری سیگارفروش به دست نیروهای کمیته به اتهام گران‌فروشی؛ هجوم گروهی به کمیته برای آزادی وی؛ تیراندازی هوایی و کشته شدن یک نفر؛ بروز التهاب در شهر و سنگربندی عناصر مسلح وابسته به چریک‌های فدایی و کانون فرهنگی - سیاسی خلق ترکمن.

- انتقاد شدید مهندس بازرگان از کمیته‌های انقلاب اسلامی‌ در اجتماع مردم تبریز: کمیته‌ها در کار دولت دخالت می‌کنند؛ (به طنز) باید دست و پای آنها را ببندیم.

- امام‌خمینی پیمان کمپ دیوید را تقبیح کردند:‌‌ایران صلح سادات و اسرائیل را خیانت به اسلام و مسلمین و برادران عرب می‌داند و موضع‌های سیاسی کشورهای مخالف این پیمان را تأیید می‌کند.

- بیانیه وزارت خارجه‌‌ ایران در محکومیت امضای قرارداد صلح بین مصر و اسرائیل: ملت مسلمان ایران و دولت موقت اسلامی‌ آن، همه امکانات خود را برای استیفای حقوق ملت فلسطین و مبارزه با تجاوز به حقوق آنان به کار خواهد گرفت.

 

ارسال نظر






captcha
ارسال