فائزون|۵ فروردین ۱۳۵۹

کدخبر : 10052 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۴|۱۱:۲۲

تاریخ شمسی

5 فروردین 1359

تاریخ قمری

8 جمادی‌الاول 1400

تاریخ میلادی

25 مارس 1980
 
خلاصه روز: 

- واکنش افکار عمومی ایران در قبال خروج شاه از پاناما و پذیرش وی در مصر، از جمله راهپیمایی‌های وسیع مردمی در بیشتر شهرهای ایران به خصوص تهران.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- واکنش انور سادات در مقابل تظاهرات امروز تهران: ممکن است آنها تا آخر دنیا فریاد بزنند؛ ما شاه را به عنوان مسلمان واقعی پذیرفته‌ایم. بیانیه سخنگوی رسمی دولت مصر که در آن پذیرش شاه به عنوان اقدامی اسلامی ـ انسانی توصیف شده است.

- گزارش رادیو لندن از آخرین وضعیت محمدرضا پهلوی در مصر و رابطه وی با دولت این کشور.

- واکنش مطبوعات منطقه و جهان درباره اقدام مصر در پذیرش شاه؛ لبنان: برخی مطبوعات تصمیم انورسادات مبنی‌بر پناهندگی دائمی به شاه مخلوع را مورد حمله قرار دادند. انگلستان: وجه غالب فضای مطبوعاتی ستایش از سادات است. "زود دویچه سایتونگ" چاپ آلمان‌غربی به تمجید از سادات پرداخت.

- گزارش بی.بی.سی و لوموند از تلاش‌های وزیر امور خارجه ایران برای جلوگیری از خروج شاه از پاناما و نهایتاً استرداد قانونی وی به ایران و نیز برنامه‌ها، تصورات و تحلیل‌های قطب‌زاده و بنی‌صدر در این زمینه.

- دیدار کارتر با وکیل فرانسوی ایران و اعلام آخرین مواضع دولت امریکا درباره گروگان‌ها به وی. اظهارات سخنگوی وزارت خارجه امریکا دربارة بیماری شاه و عزیمت وی به مصر و همچنین آثار و عواقب استرداد وی به ایران و نیز برداشت و نقش امریکا در این قضایا.

- حمله "مهاجمان" وابسته به عراق به پاسگاه‌های مرزی کرمانشاه و کوچ برخی مرزنشینان ایرانی از محل سکونت خود بر اثر ناامنی حاصل از این حملات.

- گزارش‌هایی از سپاه کرمانشاه که حاکی از کمبود نیرو و مهمات در این استان است.

- گزارش متفاوت سپاه و لشکر64 ارومیه درباره درگیری‌های اخیر روستاهای ارومیه. گزارش سازمان چریک‌های فدایی خلق (شاخه سنندج) از این درگیری‌ها. تعیین ضرب‌الاجلِ لشکر64 به مهاجمین برای تخلیه پاسگاه‌ها. ذکر ناهماهنگی بین سپاه و لشکر64 برای اجرای عملیات احتمالی بر ضد مهاجمان در تلفنگرام ستاد مشترک ارتش به سپاه و گزارش سپاه ارومیه به مرکز عملیات سپاه در تهران.

- گزارش شهربانی به وزارت کشور از عملکرد غیرعلنی سازمان کومه‌له و معرفی کادرهای اصلی و بعضی مخالفان محلی این گروه، به نقل از رکن سوم ستاد مشترک ارتش.

- گزارش نشریه "خبر" ارگان "سازمان چریک‌های فدایی خلق ـ سنندج" از یک تجمع نوروزی گروه‌های مسلح فعال در کردستان.

- سازمان مجاهدین خلق نامه‌ای به امام ارسال کرد که به جای "به نام خدا و به نام خلق قهرمان ایران" با "بسم‌الله الرحمن الرحیم" شروع می‌شود و از امام به عنوان "حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی پدر گرامیمان" یاد شده است. در نامه آمده است: قطع تمامی پیوندهای ضد استعماری که منویات ضد امپریالیستی امام است انجام نگرفته و اختلافات حزبی و گروهی من‌جمله علیه مجاهدین خلق شدت گرفته است. همچنین از امام درخواست شده است با رهنمودهای خود به این نگرانی‌ها خاتمه دهد.

- گزارش روزنامه جمهوری اسلامی از دیدار آیت‌الله خلخالی با سرگرد عبدالسلام جلود از مقامات لیبی به نقل از خبرگزاری "جماهیریه" که در آن به حمایت لیبی از انقلاب ایران و تمجید آقای خلخالی از انقلاب لیبی اشاره شده است.

- اظهارات امیر فهدبن‌عبدالعزیز در مصاحبه با خبرنگار روزنامه "نوول آبسرواتور" و تأکید بر رابطه دوستانه با ایران.

- ابراز نارضایتی رادیو مسکو و خبرگزاری تاس از اظهارات نیمه دوستانه بنی‌صدر در مورد شوروی در مصاحبه با "النهار العربی و الدولی" (که "به خطر شوروی" اشاره کرده بود) و تأکید بر رابطه حسن همجواری دو کشور.

ارسال نظر






captcha
ارسال