فائزون|۵ فروردین ۱۳۶۲

کدخبر : 10050 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۴|۱۱:۲۰

تاریخ شمسی

5 فروردین 1362

تاریخ قمری

10 جمادی‌الثانی 1403

تاریخ میلادی

25 مارس 1983
 
خلاصه روز: 

- حمله‌ مشترک نیروهای سپاه و بسیج جوانرود و نیروهای حزب دمکرات کردستان عراق (بارزانی‌ها) به ساختمان‌های فرمانداری، ژاندارمری، استخبارات، دخانیات و پادگان شهر حلبچه. کشته‌شدن بیش از 12 نفر از نیروهای نظامی و انتظامی عراق در این حمله.

- گزارش واحد اطلاعات سپاه پاسداران از تاریخچه‌ تشکیل لشکر یرموک مصر، چگونگی ورود یک تیپ از این لشکر به عراق و منطقه‌ عملیات این تیپ.

- شهادت 3 نفر از پیش‌مرگان مسلمان کرد به‌دست افراد مسلح غیرقانونی در جاده‌ کامیاران؛ در کمین افراد مسلح ضدانقلاب به نیروهای سپاه در روستای دویسه در شمال‌غربی سنندج، 4 پاسدار به شهادت رسیدند؛ مجروح‌شدن یک سرباز براثر برخورد با مین در روستای نوره در غرب سنندج؛ غارت داروخانه‌ خانه بهداشت روستای گرگ‌آباد در شمال سردشت توسط عوامل کومه‌له؛ دستگیری یکی از اعضای کومه‌له در تهران؛ تسلیم‌شدن 2 تن از افراد حزب دمکرات در روستای مرخیل در جنوب‌غربی نوسود.

- ترور ناموفق یکی از نیروهای سپاه در بابل به‌دست عوامل سازمان مجاهدین خلق (منافقین).

- دیدار رئیس‌جمهور با جمعی از خانواده‌‌های شهدا و بسیجیان. محورهای سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار: مبارزه با سلطه‌گران به‌منزله‌ تنها راهکار پدیدآمدن وضعیت جدید در نظام بین‌الملل، اشاره به قدرت مقاومت و ایستادگی ملت ایران دربرابر مشکلات و توطئه‌ها و اظهار خوش‏‌بینی به سرنگونی رژیم بعثی عراق به‌دست مردم مسلمان آن کشور.

- آیت‌الله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور، در دیدار با جمعی از دانش‌آموزان شهرهای کردنشین ضمن اظهار امیدواری به ریشه‌کن شدن نیروهای ضدانقلاب در سال جدید، اهمیت تاریخی و حساسیت‌های مناطق کردنشین را یادآوری کرد.

- درپی درج مقاله‌ای در روزنامه‌ پراودا چاپ شوروی با موضوع محکومیت اقدام ایران در دستگیری سران حزب توده، رادیو بی‌بی‌سی به جوانب مختلف این مقاله و مقایسه‌ مواضع متفاوت این روزنامه دراین‌باره پرداخت؛ ادعای نشریه‌ فرانسوی دیلی‌تلگراف درمورد تحویل دو موشک اگزوسه ساخت فرانسه ازسوی ایران به روسیه.

- گزارش خبرگزاری تاس درباره‌ مصاحبه‌ تلویزیونی نعیم حداد در پایان سفرش به شوروی و ارزیابی مثبت وی از این سفر؛ خبرگزاری خلیج: نعیم حداد گفت که مقامات شوروی مواضع صلح‌آمیز عراق، پاسخ این کشور به همه‌ تلاش‌های بین‌المللی برای خاتمه‌ جنگ و موافقت عراق با تصمیمات شورای امنیت دراین‌خصوص را ستودند.

- وزیر امور خارجه‌ انگلیس، که به بحرین سفر کرده است، در مصاحبه با خبرنگار بی‌بی‌سی گفت: سران بحرین بیش از بحران لبنان از جنگ ایران و عراق نگران‌اند؛ داگلاس هرد معاون وزیر خارجه‌ انگلیس به‌منظور بررسی جنگ ایران و عراق و مسئله‌ فلسطین وارد کویت شد.

- اوضاع آشفته‌ اقتصادی عراق و چاره‌جویی‌های موقتی دولت آن کشور برای رفع این مشکل، محدودیت‌های عراق در کسب درآمد ارزی براثر فشارهای نظامی ایران، طرح عراق برای افزایش میزان صدور نفت ازطریق ترکیه، اقدام عربستان در اختصاص بخشی از درآمد‌های نفتی خود به عراق و... محورهای اصلی مقاله‌ یونایتدپرس است؛ گزارش آسوشیتدپرس از بغداد درباره‌ تأثیر نابسامانی اقتصادی عراق در بازار کار این کشور.

- رادیو لندن: دبیرکل سازمان ملل در سخنانی در فیلادلفیای امریکا دلیل کاهش اعتبار این سازمان جهانی را ناتوانی آن در پایان‌دادن به جنگ ایران و عراق دانست؛ سفیر پاکستان در قطر آمادگی کشورش را برای ادامه وساطت بین ایران و عراق اعلام کرد؛ ابراز نگرانی شوروی و یوگسلاوی درمورد ادامه جنگ ایران و عراق.

ارسال نظر






captcha
ارسال