فائزون|۵ فروردین ۱۳۶۷

کدخبر : 10046 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۴|۱۱:۱۵

تاریخ شمسی

5 فروردین1367

تاریخ قمری

6 شعبان 1408

تاریخ میلادی

25 مارس 1988
خلاصه روز: 

- یگان‌های سپاه پاسداران در اولین روز عملیات بیت‌المقدس4، موفق به تصرف اهداف خود در ارتفاعات شاخ سورمر و شاخ شمیران و قسمت‌هایی از دشت شمیران شدند و 100 نظامی دشمن را اسیر کردند و 10 دستگاه تانک به غنیمت گرفتند. نیروها در تصرف اهداف ارتفاع برددکان موفق نبودند. نیروی هوایی در چند نوبت مواضع عراقی‌ها را به طور مؤثر بمب‌باران کرد. از غروب، جاده‌ی عقبه‌ی چم سراژین باز شد. عراق از اجرای یک اقدام بازدارنده‌ی جدی بازماند، اما عقبه‌های یگان‌ها را بمب‌باران شیمیایی کرد.
- در مانور شب دوم عملیات در قرارگاه فتح، تصرف ارتفاع برددکان و پدافند در یال این ارتفاع به طرف ساحل دریاچه‌ی دربندیخان به عنوان اهداف علمیات تعیین شد. زمان عملیات ساعت یک بامداد اعلام گردید. عراق به مواضع رزمندگان در محور شمالی عملیات والفجر10 حمله کرد که با دادن تلفات و اسیر عقب نشست. سپاه خواستار حضور فعال‌تر هوانیروز در منطقه‌ی عملیاتی بیت‌المقدس4 است. تلاش ارتش عراق برای نفوذ در مواضع یگان‌های مستقر در ارتفاعات جنوب دریاچه‌ی دربندیخان ناکام ماند. 
- عملیات بیت‌المقدس4 در رسانه‌های داخلی و برخی رسانه‌های خارجی انعکاس یافت. بی.بی.سی هدف ایران را سد دربندیخان اعلام کرد. 
- در حملات امروز هواپیماهای عراقی به 13 شهر کشور 78 نفر شهید و 264 نفر مجروح شدند و خسارات سنگینی به بار آمد.
- در پی هشدار روز گذشته‌ی قرارگاه عملیاتی غرب کشور درباره‌ی احتمال اجرای عملیات نظامی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در یکی از مناطق مرزی غرب کشور، لشکر81 زرهی ارتش با ابلاغ دستورات حفاظتی، تأمینی و مراقبتی به واحدهای در خط به آنان درباره‌ی وقوع این حملات هشدار داد.
- تعدادی از پزشکان و خبرنگاران خارجی عضو سازمان پزشکان بدون مرز کشور ایتالیا، از شهر حلبچه و مناطق آزادشده‌ی استان سلیمانیه‌ی عراق دیدن و نمونه‌برداری کردند و تعدادی خبرنگاران نیز به دیدار اسرای عملیات والفجر10 در تهران رفتند.
- در اوج جنگ شهرها اولین نمازجمعه‌ی پایتخت در سال جدید با حضور تعداد زیادی از مردم برگزار شد. آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی در این مراسم مطالبی را درباره‌ی اجلاس وزیران امور خارجه‌ی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی؛ عملکرد شورای امنیت در مقابله با بمب‌باران حلبچه و تأثیر گزارش‌های ارسالی خبرنگاران خارجی در ایران در روشن شدن اذهان عمومی دنیا درباره‌ی کشتار مردم کرد عراق و جنگ شهرها بیان کرد.
- نخست‌وزیر جمهوری اسلامی و نماینده‌ی ایران در سازمان ملل تأکید کردند که ایران به دور جدید مذاکرات صلح در جنگ ایران و عراق که قرار است هفته‌ی آینده در این سازمان آغاز شود نخواهد پیوست مگر آن که سازمان ملل در مورد استفاده‌ی اخیر عراق از سلاح شیمیایی تحقیق کند. 
- خاویر پرز دکوئیار دبیرکل سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌یی برای اولین بار حکومت عراق را به دلیل استفاده از سلاح‌های شیمیایی در حلبچه محکوم کرد و از اعزام یک هیئت کارشناسی برای بررسی آثار و نتایج این اقدام به ایران خبر داد.
- هفدهمین اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی با صدور قطع‌نامه‌یی ضمن قدردانی از موضع عراق درباره‌ی قطع‌نامه‌ی598، از ایران برای آنچه که خودداری از پایان بخشیدن به جنگ و همچنین تظاهرات خشونت‌آمیز سال گذشته در مکه خوانده شده انتقاد کرد.
- نمایندگان ایران و عراق در سازمان ملل متحد به‌ ترتیب دو و یک نامه در ارتباط با مسائل جنگ و حضور ناوگان‌های جنگی امریکا تسلیم این سازمان کردند. خلاصه‌ی بیانیه‌ی دبیرکل درباره‌ی جنگ شهرها به عنوان سند سازمان منتشر گردید.
- روزنامه‌ی نیویورک تایمز در مقاله‌یی با اشاره به دستاوردهای نظامی محدود ایران در سال 1366، انجام دادن اقدامات سیاسی و دیپلماتیک را در شرایط موجود از پیروزی‌های نظامی مهم‌تر ذکر کرد و به درج مطالبی در خصوص تفوق گام به گام دیپلماسی بر حرکت‌های کندشده‌ی نظامی پرداخت.
- معاون وزارت خارجه‌ی شوروی پس از پایان اجلاس وزیران پیمان ورشو درباره‌ی تأثیر مذاکرات شرق و غرب بر جنگ ایران و عراق گفت: مسائل بین‌المللی همگی به هم مربوط می‌باشند، ولی باید به‌صراحت بگویم حل مشکل افغانستان تأثیر مطلوبی در پایان جنگ ایران و عراق دارد.
- با برنامه‌ریزی استانداری کردستان، 13500 نفر از مهاجران کرد عراقی در 4 اردوگاه استقرار یافته‌اند. در میان این افراد 1200 نفر مجروح هستند که در مراکز درمانی بستری شده‌اند و 50 نفر نیز شهید شده‌اند.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
- نمایش تصاویر مربوط به بمب‌باران شیمیایی حلبچه در تلویزیون‌های امریکا و اروپا، موجی از اعتراض‌ها را به صورت تظاهرات از طرف عراقی‌ها و ایرانی‌ها در چند شهر اروپایی به هم‌راه داشت. راه‌پیمایی‌های اعتراض‌آمیز امروز در لندن، پاریس، واشنگتن، بروکسل، وین و اسلو از جمله‌ی آن‌هاست.
- نارضایتی حامیان عراق در شورای امنیت سازمان ملل متحد از این کشور و متقاعد شدن افکار عمومی بین‌المللی درباره‌ی استفاده‌ی عراق از سلاح‌های شیمیایی و ادامه یافتن محکومیت این اقدام از جمله موضوعاتی است که روزنامه‌ی تایمز مالی، نشریه‌ی بلژیکی لوسوار، شبکه‌ی تلویزیونی بی‌بی‌سی و خبرگزاری رویتر مطالبی درباره‌ی آن منتشر کردند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
- در پی وسعت یافتن دامنه‌ی تبلیغات جمهوری اسلامی درباره‌ی ابعاد فاجعه‌ی حلبچه در روزهای گذشته، امروز مقامات و شخصیت‌های سیاسی کشورهای کانادا، یوگسلاوی، جامعه‌ی اقتصادی اروپا، انگلستان و لبنان کاربرد سلاح‌های شیمیایی در جنگ ایران و عراق را محکوم کردند. برخی از این مقامات از عنوان نام عراق خودداری کردند.
- در پی اصابت دو فروند موشک ایرانی به بغداد در روز گذشته، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی انگلیس امروز از شهروندان این کشور خواست تا هر چه سریع‌تر عراق را ترک کنند.
- وزارت امور خارجه‌ی ترکیه امروز در اطلاعیه‌یی با انتساب بمب‌باران اطراف پاسگاه مرزی ‌‌هابور در جنوب شرقی این کشور به ایران، سفیر جمهوری اسلامی را به این وزارت‌خانه در آنکارا فراخواند.
- سایر خبرهای امروز: میزان تحرک عراق در فاو زیاد است. جاده‌ی فاو ـ بصره شلوغ و پرتردد است. انفجار 4 دکل برق در محور بغداد ـ کرکوک به دست معارضان عراقی. عراق اعلام کرد به 2 نفت‌کش در سواحل ایران حمله کرده است که تأیید نشد. در ادامه‌ی حمله‌ی ارتش عراق به منطقه‌ی قره‌داغ، 3 نفر شهید و 50 نفر مجروح شدند. وزیران خارجه‌ی 5 کشور اسکاندیناوی از سازمان ملل خواستار اعزام یک نیروی دریایی بین‌المللی به خلیج‌فارس شدند. پخش اعلامیه درباره‌ی قطع جنگ ایران و عراق توسط حزب توده در همدان. وزیر خارجه‌ی انگلیس در مصاحبه با روزنامه‌ی کویتی الوطن خواستار خاتمه‌ی جنگ شهرها از سوی عراق و ایران شد. وی از تمایل شوروی برای اجرای قطع‌نامه‌ی تحریم تسلیحاتی علیه ایران خبر داد.

ارسال نظر






captcha
ارسال