فائزون|۴ فروردین ۱۳۵۹

کدخبر : 10043 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۴|۱۱:۰۴

تاریخ شمسی

4 فروردین 1359

تاریخ قمری

7 جمادی‌الاول 1400

تاریخ میلادی

24 مارس 1980
 
خلاصه روز: 

- در حاشیه عزیمت شاه مخلوع از پاناما بعد از دو ماه اقامت پرجنجال: وکیل ایران پاناما را به نقض قوانین بین‌المللی متهم کرد. وزارت خارجه پاناما در بیانیه‌ای اعلام کرد محمدرضا پهلوی با تصمیم خود و علی‌رغم هشدار به وی تصمیم به سفر به مصر گرفته است.

- با خروج شاه از پاناما موضوع تحویل گروگان‌های امریکایی به دولت ایران منتفی شد. خبرگزاری فرانسه: به گفته منابع آگاه، کیسینجر مقدمات خروج شاه از پاناما را برای ضربه‌زدن به ‌کارتر تدارک دیده است.

- تشدید بحران موجود در روابط ایران و امریکا در پی عزیمت شاه از پاناما، تهدید دوباره ایران از سوی مقامات امریکا در صورت محاکمه گروگان‌ها هم‌زمان با تکذیب دخالت در انتقال شاه به مصر.

- بازتاب وسیع خروج شاه از پاناما در رسانه‌های جهانی. نکته مشترک در تمامی گزارش‌ها و تفسیرها تأکید بر نقش امریکا در ماجرا است.

- ایجاد فضای ضد ایرانی در محافل عربی، در پی سخنان بنی‌صدر در تأکید بر خودداری ایران از واگذاری سه جزیره ایرانی خلیج‌فارس و نقش فعال عراق در این قضیه.

- ادامه تبلیغات ضد ایرانی رژیم عراق که شخص امام‌‌خمینی آماج اصلی حملات مزبور است از جمله پخش دو گفتار امروز از رادیو بغداد که در آن با ادبیاتی به تقلید از ادبیات سیاسی گروه‌های چپ غیرمذهبی ایران، انتخابات مجلس و فرمان عفو عمومی امام شدیداً نکوهش شده است.

- نقل و انتقالات وسیع در سطح ارتش عراق. درگیری بین نیروهای پلیس و ارتش ملی در دیوانیه عراق به نقل از منابع ایرانی. تقویت پاسگاه‌های مرزی عراقی و هم‌زمان سازمان‌دهی عناصر مسلح مخالف نظام ایران. تردد برخی سران فلسطینی در مراکز "امن العام" عراق و ملاقات آنان با فراریان ایرانی. دستگیری یکی از عوامل عراق در دزفول به وسیله سپاه.

- سخنرانی قاسملو و تأکید بر عدم پذیرش خلع سلاح. مشکلات امنیتی و نظامی نیروهای خودی در منطقه از جمله نفوذ حزب دمکرات در برخی نهادهای امنیتی محلی.

- مضمون دو گزارش از واحد تحقیقات و اطلاعات سپاه در یکی از شهرهای شمالی کشور که تنوع حوزه مأموریتی سپاه را نشان می‌دهد.

- مصاحبه بنی‌صدر با خبرگزاری پارس درباره انتخابات مرحله اول: من تا آنجا که می‌توانم زیر بار مجلس تقلبی نخواهم رفت. هر جا انتخابات نادرست باشد باطل خواهد شد و به تقلب‌ها رسیدگی خواهد شد تا اصل مجلس خراب نشود. تحلیل دو نشریه مشهور اروپایی درباره انتخابات و کمرنگ شدن نقش بنی‌صدر در قدرت و ربط دادن آن با جریان گروگان‌ها. نوول آبسرواتور: خمینی با انتقادهای خود عمداً یا سهواً باعث تضعیف جناح بنی‌صدر شده است. اشپیگل: بنی‌صدر تنها جنگنده است. ملاها آن گونه که باب میلشان است به دستورهای او عمل می‌کنند.

- مقاله‌ای از نیوزویک با عنوان "دانشجویان کیستند؟" حاوی بررسی ماهیت عقیدتی و خاستگاه طبقاتی و نوع سازمان‌دهی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام مستقر در لانة جاسوسی و ذکر اسامی برخی شخصیت‌های اصلی آنان.

- مقاله هرالدتریبون درباره بیماری امام‌خمینی و اوضاع ایران بعد از امام‌. اشاره به بیانیه جامعه مدرسین که در آن از آیت‌الله منتظری به عنوان جانشین امام‌خمینی نام برده شده است.

ارسال نظر






captcha
ارسال