فائزون|۴ فروردین ۱۳۶۷

کدخبر : 10040 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۴|۱۰:۵۵

تاریخ شمسی

4 فروردین 1367

تاریخ قمری

5 شعبان 1408

تاریخ میلادی

24 مارس 1988
 
خلاصه روز:

- لشکرهای 7 ولی‌عصر(عج) و 19 فجر سپاه پاسداران با اجرای عملیات، تپه ریشن در جناح شمالی عملیات والفجر10 را از نیروهای عراقی پس گرفتند و 8 نظامی عراقی را اسیر کردند. لشکر55 ویژه‌ی شهدا هم برای تحکیم خط، یک گردان خود را در این منطقه مستقر کرد. هوانیروز و نیروی هوایی مواضع عراقی‌ها را در این نقطه بمب‌باران کردند.
- طرح عملیات بیت‌المقدس4 در ارتفاعات جنوب دریاچه‌ی دربندیخان به یگان‌های شرکت‌کننده در عملیات ابلاغ شد. ساعت درگیری یک بامداد روز 1367/1/5 و رمز عملیات یا امام سجاد زین‌العابدین(ع) تعیین شد.
- گردان‌های شرکت‌کننده در عملیات بیت‌المقدس4 از صبح به‌ مرور وارد منطقه‌ی عملیات شدند. عراق محل استقرار لشکر حضرت رسول(ص) را در ارتفاع تمورژنان بمب‌باران شیمیایی کرد. یک پل و عقبه‌ی این لشکر در شیخ‌صله نیز بمب‌باران شد. به نظر می‌رسد دشمن هوشیار شده است. غواص‌های لشکر سیدالشهدا(ع) ساعت 23 در ساحل دشمن پیاده شدند. تا قبل از نیمه‌شب یک گردان از لشکر ابوالفضل(ع) و یک گردان از لشکر حضرت رسول(ص) در ساحل دشمن پیاده شده‌اند. 
- عراق فاو را با یک تیپ زرهی و یک گردان پیاده تقویت کرده و در تقاطع ضلع غربی به ضلع جنوبی کارخانه‌ی نمک و جلوتر از کمین، معبر باز کرده است. دشمن همچنین خاکریزهای اول و دوم خود را ترمیم کرده و فعالیت‌های موتوری‌اش در شب افزایش یافته است.
- امروز تیمسار جمالی جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش و تیمسار علی صیاد شیرازی در جلسه‌یی در قرارگاه تاکتیکی نیروی زمینی سپاه پاسداران در منطقه‌ی عمومی حلبچه، جزئیات طرح مانور عملیات آینده‌ی ارتش جمهوری اسلامی را در منطقه‌ی پنجوین عراق (بیت‌المقدس5) برای رحیم صفوی جانشین نیروی زمینی سپاه تشریح کردند.
- یک قایق مسلح تندرو که بر اثر طوفان از اسکله‌ی جزیره‌ی تنب کوچک رها شده بود، در سواحل عمان به دست نیروی دریایی امریکا افتاد. یک نفت‌کش که قبلاً هدف اصابت موشک عراقی قرار گرفته بود، در منطقه‌ی لارک غرق شد. 
- در اصابت 6 موشک به تهران و حمله‌ی هواپیماهای عراقی و بمب‌باران چند شهر و روستای کشور حداقل 16 نفر از مردم شهید و 69 نفر مجروح شدند. 
- در پاسخ به حملات موشکی صبح امروز عراق به تهران، 3 فروند موشک زمین به زمین به سوی مراکز نظامی و صنعتی بغداد و 11 موشک به طرف مراکز نظامی شهرهای بصره، خانقین و مندلی شلیک شد. مراکز نظامی و اقتصادی شهرهای بصره و علی‌غربی نیز زیر آتش توپ‌خانه‌ی ایران در هم کوبیده شد.
- حجت‌الاسلام ‌هاشمی ‌رفسنجانی در مصاحبه با خبرنگاران داخلی و خارجی، مواضع ایران را درباره‌ی جنگ شهرها و سیاست تشویق مردم به خارج از مناطق مسکونی؛ احتمال استفاده از سلاح‌های شیمیایی؛ استراتژی جنگی ایران؛ شرایط ایران برای پذیرفتن قطع‌نامه‌ی598؛ ارتباط با امریکا؛ تحویل سلاح از شوروی به عراق و همچنین سرنوشت گروگان‌های غربی اسیر در لبنان تشریح کرد.
- اعضای هیئت ایرانی شرکت‌کننده در نشست سازمان کنفرانس اسلامی در امان پایتخت اردن، در اعتراض به گنجاندن برخی مفاد در قطع‌نامه‌ی پایانی و حمایت از مواضع عراق و عربستان در برابر ایران، اجلاس را ترک کردند.
- در فاصله‌ی بیش از دو هفته به برگزاری انتخابات سومین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی، ستاد کل سپاه پاسداران نامه‌ی جانشین نمایندگی امام در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پاسخ امام در خصوص دخالت نکردن نیروهای مسلح از جمله سپاه و بسیج در مناقشات سیاسی را به فرماندهان نیروهای سه‌گانه‌ی سپاه ابلاغ کرد.
- دیدار صدام حسین با جانشین فرماندهی نیروهای مسلح و وزیر دفاع و وزیر مشاور در امور نظامی و جمعی از فرماندهان نظامی این کشور.
- وزیر خارجه‌ی عراق با تهدید ایران به استفاده از سلاح‌های جدید و مرگ‌بارتر در جنگ شهرها، حمله به شهرهای ایران را بخشی از جنگ همه‌جانبه بین ایران و عراق خواند که بایستی ادامه یابد.
- چند روز پس از شروع فعالیت ایران در انعکاس بمب‌باران شیمیایی منطقه‌ی حلبچه، به‌تدریج گوشه‌هایی از این فاجعه‌ی انسانی در برخی مطبوعات خارجی انعکاس یافت. این روزنامه‌ها به درج خبر و گزارش از فاجعه‌ی حلبچه پرداخته‌ و با ترسیم صحنه‌هایی از کشتار مردم حلبچه، حکومت عراق را به دلیل استفاده از سلاح‌های شیمیایی محکوم کرده‌اند.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
- بیانیه‌ی شدیداللحن وزیر خارجه‌ی استرالیا درباره‌ی محکومیت بمب‌باران شیمیایی حلبچه و اطلاعیه‌ی وزیر خارجه‌ی اتریش درباره‌ی ضرورت متوقف کردن فوری جنگ و پایان دادن به جنگ شهرها و قطع کاربرد سلاح‌های شیمیایی.
- سفیر کویت در امریکا در مصاحبه با مجله‌ی الحوادث، ایران را مسئول دور جدید جنگ شهرها معرفی کرد.
- ارتش عراق در ادامه‌ی عملیات علیه کردهای معارض این کشور در مناطقی از استان سلیمانیه، آنان را از بخشی از مناطق قره‌داغ در شمال این استان عقب راند.
- در پی بمب‌باران یک نقطه‌ی مرزی ترکیه، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی این کشور، هواپیمای ناشناس را عامل بمب‌باران امروز مرز بازرگانی ‌‌هابور ترکیه خواند، اما خبرگزاری آناتولی آن را به ایران نسبت داد.
- با آغاز فصل بهار و افزایش فعالیت گروه‌های مسلح مخالف نظام در مناطق غربی کشور، اداره‌ی کل اطلاعات استان آذربایجان غربی گزارشی از روش‌های عملیاتی حزب دمکرات در منطقه‌ی ارومیه تهیه کرده، آن را به قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) اعلام کرد.
- به دلیل احتمال اجرای عملیات سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در حاشیه‌ی مناطق مرزی به‌ویژه در جبهه‌های میانی، از سوی فرمانده عملیات غرب کشور ارتش به لشکر81 زرهی باختران آماده‌باش صددرصد داده شد و دستوراتی برای مقابله با حمله‌ی احتمالی صادر شد.
- رادیو امریکا گزارشی از مطالب چاپ‌شده در روزنامه‌های معتبر این کشور درباره‌ی فروش موشک‌های چینی به عربستان پخش کرد که در آن از مقامات امریکایی به دلیل جلوگیری نکردن از این اقدام چین انتقاده شده است. 
- سایر خبرهای امروز: ارتش عراق با افزایش تحرکات در فاو یک معبر در مقابل خط دفاعی خود در محور کارخانه‌ی نمک باز کرد. حزب دمکرات کردستان عراق یک عملیات علیه نظامیان عراقی در جاده‌ی اربیل ـ کرکوک انجام داد. سپاه پاسداران بوکان، 46 مین و مقادیری مهمات در روستای ترجان از توابع این شهر کشف کرد. 5 عضو دمکرات در بانه خود را تسلیم کردند. 

ارسال نظر






captcha
ارسال