فائزون|۳ فروردین ۱۳۵۸

کدخبر : 10039 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۴|۱۰:۴۹

تاریخ شمسی

3 فروردین 1358

تاریخ قمری

24 ربیع‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

23 مارس 1979
 
خلاصه روز: 

- اقدام‌های سیاسی - تبلیغی گروه‌های سیاسی برای گرفتن امتیاز بیشتر در مذاکرات سنندج: تظاهرات در سقز و درخواست دستگیری و محاکمه عوامل دخیل در حادثه سنندج؛ اعتراض به درگیری سنندج در پیرانشهر؛ تظاهرات در بانه، مهاباد و درخواست مجازات عاملان.

- امتیازطلبی گروه‌های مسلط سنندج و مماشات دولت موقت: شورای موقت انقلاب در سنندج عناصر نظامی‌ را خود در ساختمان شهربانی مستقر کرد. دکتر یونسی به دستور وزیر کشور استاندار کردستان شد.

- گزارش رادیویی بی.بی.سی از نتایج سفر هیأت اعزامی‌ به سنندج هیأت اعزامی‌اعتماد کردها را جلب کرده است.

- اقدام وزارت کشور در زمینه تعیین تکلیف مناسب برای حلّ مسأله ارضی در ترکمن‌صحرا و مصادره زمین‌های فراریان وابسته به رژیم گذشته، در پی اقدام‌های جریان‌های موسوم به "خلق ترکمن" در‌‌این زمینه و بهره‌برداری از آن در تحریک‌های قومی‌.

- رشد تدریجی حساسیت‌های قومی‌ در خوزستان. اجتماع اعراب‌‌ ایرانی خوزستان در ورزشگاه تختی اهواز. سخنرانی آیت‌الله شبیرخاقانی: «دشمنان با حیله می‌خواهند جلو نهضت اسلامی‌ سد ایجاد کنند. ما با اتکا به تعالیم قرآن با آنان مبارزه خواهیم کرد. ‌‌ایران یک کشور مذهبی است نه نژادی؛ باید برای وحدت، استمرار ملیت و ترقی‌‌ این کشور کوشید. دولت موقت اعلام کرده است حقوق شرعی و قانونی خلق عرب‌ زبان مسلمان را مراعات خواهد کرد. » صدور قطعنامه دوازده‌ ماده‌ای و طرح خواسته‌های خلق عرب مسلمان‌‌ایران شامل امتیازها و حقوقی که در زمینه‌های مختلف باید به اعراب مسلمان‌‌ ایرانی خوزستان تعلق گیرد؛ محکومیت تجزیه‌طلبی؛ درخواست هر نوع خودمختاری که به سایر خلق‌های‌‌ ایران داده خواهد شد.

- تأکید بر رعایت مقررات نظامی‌ تا تصویب آیین‌نامه‌های انضباطی جدید در ستاد کل ارتش، برای تحکیم مبانی انضباطی در نیروهای مسلح و جلوگیری از شیوع بی‌انضباطی و رخنه روزافزون گروه‌های سیاسی.

- امام‌خمینی هرگونه مدارا با گروه‌های فشار را رد و اعلام کردند: اگر ما گوش بدهیم به‌‌ این شیاطین که در بین اقشار مختلف ملت افتادند و می‌خواهند تفرقه بیندازند، تبهکاریم.

- گزارش سولیوان (سفیر آمریکا در تهران) درباره سیاست آن کشور در مورد دولت موقت: اگر ما بخواهیم‌‌ این دولت در مصدر قدرت بماند باید به قدرت و تمامیت آن احترام بگذاریم.

ارسال نظر






captcha
ارسال