فائزون|۳ فروردین ۱۳۵۹

کدخبر : 10038 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۴|۱۰:۴۷

تاریخ شمسی

3 فروردین 1359

تاریخ قمری

6 جمادی‌الاول 1400

تاریخ میلادی

23 مارس 1980
 
خلاصه روز: 

- هم‌زمان با ورود فرستاده ایران به پاناما برای تسلیم درخواست استرداد شاه مخلوع به ایران، بعدازظهر امروز، شاه با برنامه‌‌ریزی قبلی شورای امنیت ملی امریکا، به اتفاق همراهانش پاناما را به مقصد مصر ترک کرد. (ضمیمه دارد)

- اختلاف نظر دو حزب رقیب در امریکا بر سر چگونگی فشار بر ایران برای آزادی گروگان‌ها: سخنگوی وزارت خارجه امریکا نظر بوش کاندیدای حزب جمهوری‌خواه مبنی‌بر قطع روابط سیاسی با ایران را رد کرد. گزارش واشنگتن پست از بررسی بمباران ایران و مین‌گذاری خلیج‌فارس.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- مصاحبه صادق طباطبایی با یک نشریه آلمانی درخصوص سرنوشت گروگان‌های امریکایی: پارلمان ایران طی سه هفته آینده تشکیل خواهد شد و در اولین اقدام در مورد گروگان‌ها تصمیم خواهد گرفت. اشغال سفارت کار مقامات مسئول ایران نبوده و دولت ایران چاره‌ای جز تأیید آن نداشته است.

- نمونه‌هایی از تبلیغات رسانه‌ای بلوک شرق در مخالفت شدید با امریکا و حمایت از ایران. (دو ضمیمه دارد.)

- اعلام مخالفت گروهی موسوم به "جبهه ملی آزادی عمان" با هرگونه استفاده امریکا از عمان به عنوان یک پایگاه نظامی برای دخالت در منطقه.

- تجهیز و آموزش سران گروه "خلق عرب" از جمله هادی مزاری‌پور، عادل فیصلی، صدام زویدات در عراق.

- ادامه جنگ روانی و تبلیغاتی رادیو بغداد با موضوع کردستان و اوضاع غرب کشور.

- ادامه درگیری و اختلاف بین‌ گروه‌های مخالف و موافق نظام در کردستان که حاکی از وجود اختلافات عمیق در بین آنان است، با وجود آنکه هیئت حسن نیت همچنان در منطقه حضور دارد. (ضمیمه دارد.)

- گزارش سپاه تکاب از انفجار اتومبیل سرهنگ رضوانی کاندیدای مجلس از حزب دمکرات و بازتاب آن در شهر.

- ادامه تحرکات غیرعادی و درگیری‌های پراکنده در مناطق کردنشین. بازتاب اوضاع غرب کشور در خبرگزاری فرانسه: گروه‌های کرد اظهار کردند که سپاه پاسداران و اکراد شبه‌نظامی طرفدار دولت محدودیت‌های اقتصادی علیه سنندج را افزایش داده‌اند.

- اعتراضات و راهپیمایی‌های پراکنده در برخی نقاط کشور همراه با ردپای گروه‌های سیاسی مخالف نظام در سازمان‌دهی و جهت دادن به آنها.

- کوشش‌های سازمان مجاهدین خلق در نزدیکی به بنی‌صدر و دور کردن وی از نظام: مسعود رجوی در نامه‌ای به بنی‌صدر خواستار برقراری ارتباط مستقیم و مستمر با وی شد. (ضمیمه دارد)

- بازتاب مواضع رئیس‌جمهور در مصاحبه با "النهار العربی و الدولی" درباره کشورهای عربی و سه جزیره ایرانی خلیج‌فارس، در روزنامه‌های کویتی. روزنامه القبس: «سخنان وی [اظهارت بنی‌صدر درباره رد دعاوی مربوط به سه جزیره] چهره جدیدی را که از ایران انقلابی و اسلامی انتظار داشتیم مخدوش کرد و همان چهره قدیمی را نشان داد.»

- گزارش تحلیلی خبرگزاری فرانسه از وضعیت ارتش ایران پس از انقلاب اسلامی با تأکید بر صحبت‌های چمران وزیر دفاع: فروپاشی ارتش شاه، خروج مستشاران نظامی امریکا از ایران، تحریم تجهیزات امریکایی ارتش و نقش سپاه و بسیج.

- ترسیم اوضاع و جو حاکم بر مجلس آینده ایران از نگاه هرالدتریبون چاپ فرانسه با توجه به نتایج دور اول انتخابات: «وقتی مجلس به این ترتیب تشکیل می‌شود رئیس‌جمهوری یا باید با حزب جمهوری اسلامی خود را هماهنگ کند و یا با جبهه وسیع مخالف کل تشکیلات موجود متحد شود.»

ارسال نظر






captcha
ارسال