فائزون|۳ فروردین ۱۳۶۷

کدخبر : 10035 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۴|۱۰:۳۹

تاریخ شمسی

3 فروردین1367

تاریخ قمری

4 شعبان 1408

تاریخ میلادی

23 مارس 1988
 
خلاصه روز:

- ارتش عراق به تپه ریشن حمله و بخش‌هایی از آن را تصرف کرد، اما به دلیل اجرای آتش توپ‌خانه و ادوات ضدزره نیروهای خودی نتوانست به طور کامل در این تپه استقرار یابد. 
- در آستانه‌ی عملیات بیت‌المقدس4، شناسایی لشکر10 سیدالشهدا(ع) به نتایج خوبی رسیده و قرار است یگان‌ها پس از شکسته شدن خط توسط غواص‌های لشکر سیدالشهدا(ع)، نیروهای خود را با قایق به آن سوی دریاچه انتقال دهند. لشکر حضرت رسول(ص) به دلیل عمق زیاد هدف (برددکان) دچار تردید است. بیمارستان‌های عقبه آماده شده‌اند. عراق امروز عقبه‌های منطقه را بمب‌باران شیمیایی کرد. احداث جاده‌های منطقه به عهده‌ی جهاد باختران، لرستان و آذربایجان غربی گذاشته شده است. 
- فشار یگان‌های عراقی به مواضع اکراد عراقی تا ارتفاع شیخ‌محمد در منطقه‌ی ماووت ادامه یافت. هوانیروز چهار پرواز برای تدارک رزمندگان مستقر در ارتفاع گوجار انجام داده است. با پی‌گیری فرمانده قرارگاه نجف، 7 گردان از چند یگان سپاه به این قرارگاه مأمور شدند. 
- حمله‌ی عراق به مواضع طالبانی‌ها و بارزانی‌ها در منطقه‌ی قره‌داغ و موکبه در استان سلیمانیه ادامه دارد و در بمب‌باران شیمیایی روستاهای این مناطق 67 زن و کودک شهید و صدها نفر مجروح شدند. این نیروها خواهان کمک یگان‌های سپاه از محور شمالی عملیات والفجر10 و محور سیدصادق شده‌اند.
- فرمانده کل سپاه در یک برنامه‌ی تلویزیونی دستاوردهای عملیات والفجر10 را تشریح کرد.
- قایق‌های توپدار به یک کشتی باری قبرسی که عازم کویت بود حمله کرده، آن را به آتش کشیدند. فرمانده ناو امریکایی رابرتس در خلیج‌فارس از تبادل اطلاعات بین هواپیماهای مهاجم عراقی با کشتی‌های امریکایی سخن گفت. 
- هواپیمای عراقی دو روستا از توابع مریوان را بمب‌باران شیمیایی کردند، اما حمله‌ی آنان به جزیره‌ی لاوان ناکام ماند. 
- حجت‌الاسلام‌ هاشمی‌ رفسنجانی در نامه‌یی به رؤسای مجالس کشورهای دنیا آنان را در خصوص ابعاد فاجعه‌ی بمب‌باران شیمیایی حلبچه آگاه کرد و با انتقاد از سکوت مجامع بین‌المللی در برابر این اقدام خواستار محکومیت آن از سوی رؤسای مجالس کشورها شد. جانشین نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل نیز تصاویری از حملات عراق علیه شهرهای ایران را به دبیرکل تسلیم کرد. 
- سخنان وزیر خارجه‌ی عربستان در اجلاس وزیران خارجه‌ی عضو سازمان کنفرانس اسلامی در امان درباره‌ی کم کردن تعداد حجاج در مراسم حج سال آینده با واکنش رئیس هیئت ایرانی مواجه شد. 
- بازتاب سخنان روز گذشته‌ی کمال خرازی رئیس ستاد تبلیغات جبهه و جنگ، درباره‌ی احتمال مقابله به مثل ایران در استفاده از سلاح‌های شیمیایی در رسانه‌های جهانی. 
- پس از حضور نمایندگان رسانه‌های خارجی در منطقه‌ی عملیاتی والفجر10، اخبار مربوط به بمب‌باران شیمیایی حلبچه در رادیو، تلویزیون و مطبوعات کشورهای گوناگون انعکاس نسبتاً وسیعی یافت. صلیب سرخ جهانی و بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی و برخی محافل علمی و دانشگاهی نیز این کار عراق را نکوهش کردند. 
- دو نشریه‌ی ایتالیایی با بزرگ‌نمایی موضوع تأثیر تهدید عراق درباره‌ی حمله‌ی شیمیایی به شهرهای ایران در زندگی مردم تهران، نوشتند اتباع خارجی به‌سرعت در حال ترک تهران هستند.

- وزیر خارجه‌ی کویت در سخنانی مسالمت‌جویانه مدعی تمایل مسئولان این کشور برای بهبود روابط با ایران شد. سفیر عمان در نیویورک نیز در ملاقاتی خصوصی با نماینده‌ی ایران در سازمان ملل از موضع مثبت مسئولان حکومت کشورش و برخی کشورهای دیگر حوزه‌ی خلیج‌فارس برای توسعه‌ی رابطه با ایران و مخالفت عربستان سعودی با این موضوع خبر داد. 
- کارخانجات اسلحه‌سازی سازمان صنعتی عرب در مصر اکثر تولیدات خود را در سال‌های اخیر به عراق صادر کرده است. کشورهای حوزه‌ی خلیج‌فارس سال گذشته 200 میلیون دلار برای توسعه‌ی این سازمان سرمایه‌گذاری کردند.
- معمر قذافی با ارسال پیامی برای اجلاس وزیران خارجه‌ی سازمان کنفرانس اسلامی در اردن با غیراسلامی خواندن جنگ ایران و عراق متذکر شد که این جنگ وجهه‌ی مسلمانان را خدشه‌دار کرده است.
- سایر خبرهای امروز: شلیک یک موشک به بغداد در صبح امروز. دیدار صدام حسین با فرماندهان سپاه هفتم و سپاه سوم و تعدادی از فرماندهان واحدهای نظامی ارتش. درگیری نیروهای لشکر81 باختران ارتش با یک ستون نظامی سازمان مجاهدین خلق. تسلیم شدن 13 نفر از عناصر گروه رزگاری و 2 نفر از عناصر حزب دمکرات؛ حزب دمکرات هم 19 زندانی خود را آزاد کرد. درخواست پادشاه اردن از رئیس‌جمهور پاکستان برای قانع کردن ایران جهت پایان دادن به جنگ با عراق. درخواست رئیس سازمان وحدت افریقا و رئیس‌جمهور زامبیا از ایران و عراق برای پایان دادن به جنگ.
ضمیمه‌ی گزارش196: نامه‌ی آقای ‌هاشمی ‌رفسنجانی به رؤسای مجالس جهان درباره‌ی بمب‌باران شیمیایی حلبچه.

ارسال نظر






captcha
ارسال