فائزون|۲ فروردین ۱۳۵۸

کدخبر : 10013 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۴|۰۰:۰۶

تاریخ شمسی

2فروردین1358

تاریخ قمری

23ربیع‌الثانی1399

تاریخ میلادی

22مارس1979
 
خلاصه روز: 

- معادلات جدید قدرت سیاسی در سنندج: حذف جریان صفدری؛ ضربه خوردن جریان مفتی‌زاده؛ ظهور قدرت جدید ائتلاف گرایش‌های قومی‌ غیرمذهبی با سلطه روزافزون و مصمم به عدم همراهی مفتی‌زاده؛ تشکیل جلسه در ساعت یک بعد‌ از‌ نیمه‌ شب با حضور عزالدین حسینی، احمد مفتی‌زاده، صارم‌الدین صادق‌‌وزیری، اعضای شورای موقت سنندج و دیگر عناصر درگیر در حوادث سنندج برای دستیابی به وحدت نظر در مورد چارچوب بحث با هیأت اعزامی‌ دولت؛ بروز اختلاف بین مفتی‌زاده و سایر شرکت‌کنندگان جلسه در مورد طرح سه ماده‌ای و هشت ماده‌ای و خروج اعتراض‌آمیز مفتی‌زاده از جلسه در ساعت چهار بامداد.

- آغاز مذاکرات گروه سیاسی هیأت اعزامی‌ از تهران به سرپرستی وزیر کشور با گروه‌های سیاسی درگیر در سنندج. سخنان عزالدین حسینی، غنی بلوریان، بهروز سینایی، سرهنگ صفری، صدر‌حاج سیدجوادی، صارم‌الدین وزیری در خانه معلم‌‌این شهر. پرواز فانتوم‌ها بر فراز شهر و اعتراض حضار. گزارش کیهان و سازمان چریک‌های فدایی خلق از جلسه و نتایج آن.

- تلفنگرام سیدجوادی (وزیر کشور) به رئیس ستاد ارتش مبنی‌بر قطع پرواز جت‌ها برفراز سنندج و قطع تیراندازی و پرتاب منور از پادگان و … سرلشکر قره‌نی به‌‌این درخواست مستدلاً پاسخ منفی داد، اما در عمل پرواز جت‌ها و تیراندازی از پادگان قطع شد.

-  گزارش رسانه‌های خبری از آخرین دستاوردهای مذاکرات جاری در سنندج؛ رادیو تهران: هیأت اعزامی‌ از تهران به سنندج با نمایندگان کردستان سرانجام به توافق نزدیک شد. خبرگزاری پارس: اعلامیه نهایی‌‌ این توافق تا آخرین ساعت امروز رسماً اعلام خواهد شد. آزادی افراد دستگیر شده؛ جلوگیری از نزدیک شدن و تیراندازی مردم به پادگان‌ها؛ خودداری نظامیان از ورود به شهر؛ تخلیه ستاد لشکر 28 و رادیو - تلویزیون از عناصر غیرمسؤول از جمله شرایط توافق است.

- مذاکرات گروه مذهبی هیأت اعزامی‌ از تهران به سرپرستی آیت‌الله طالقانی و با همراهی دکتر بهشتی، هاشمی‌رفسنجانی و بنی‌صدر در دانشگاه رازی با گروه‌های مذهبی سنندج و کردستان و گزارش جهت‌دار سازمان چریک‌های فدایی خلق از‌‌این جلسه.

- گزارش اجتماع مردم سنندج در میدان آزادی و سخنرانی آیت‌الله طالقانی، دکتر بهشتی و بنی‌صدر در‌‌این اجتماع.

- اعلام عدم شرکت کانون فرهنگی - سیاسی خلق ترکمن در رفراندوم به دلیل روشن نبودن محتوای جمهوری اسلامی‌.

- گزارش سفارت آمریکا در تهران درباره آخرین وضعیت سنندج و نتایج مذاکرت هیأت اعزامی‌ تهران: ما تردید داریم صلحی که طالقانی و مفتی‌زاده و در مورد آن توافق کنند آثار پاینده‌‌ای داشته باشد. رهبری در سنندج به دست نیروهای رادیکالتر شامل عناصر فداییان (خلق) افتاده است. ‌‌این جنگ، دولت موقت را با سخت‌ترین مبارزه‌طلبی‌هایی که تاکنون با آن مواجه شده، روبه‌رو ساخته است و … 

ارسال نظر






captcha
ارسال