فائزون|۲ فروردین ۱۳۵۹

کدخبر : 10012 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۴|۰۰:۰۴

تاریخ شمسی

2فروردین1359

تاریخ قمری

5جمادی‌الاول1400

تاریخ میلادی

22مارس1980
 
خلاصه روز: 

- تشکیل جلسه مهم و طولانی شورای امنیت ملی امریکا با حضور رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه، مشاور امنیت ملی، وزیر دفاع، رئیس ستاد مشترک و سخنگوی کاخ سفید. بررسی طرح نظامی نجات گروگان‌های امریکایی در ایران و نیز استراتژی برخورد با ایران قبل از اقدام نظامی. تصمیم به اعزام نیروهای شناسایی به عنوان نخستین گام در طراحی حمله نظامی و به موازات آن تلاش‌هایی چون تحریم اقتصادی و قطع روابط سیاسی کشورهای متحد امریکا گزارش رادیو امریکا از جلسه مزبور. (ضمیمه دارد)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- ادامه رایزنی‌ها درباره ادامه حضور شاه در پاناما هم‌زمان با حضور جردن از مقامات ارشد امریکایی و اعزام دو قاضی ایرانی به پاناما برای درخواست استرداد شاه به ایران. نظرخواهی جردن از وکیل فرانسوی ایران دربارة احتمالات مختلف از جمله اعزام شاه به مصر یا امریکا؛ پاسخ بورگه: اگر شاه به امریکا برگردد تمام گروگان‌ها اعدام خواهند شد.

- تکذیب خبر توافق سفیران کشورهای اروپایی در تهران درباره توصیه به کشورهای متبوع خود برای قطع روابط سیاسی با ایران به وسیله مقامات ایتالیایی و امریکایی.

- بازتاب مسائل جاری بین ایران و امریکا در رادیو مسکو که به نوعی اعلام مواضع دولت شوروی محسوب می‌شود: مخالفت شورای مرکزی اتحادیه‌های شوروی با حضور نظامی امریکا در خلیج‌فارس و نیز پخش گفتاری در رد دعاوی امریکا در دادگاه لاهه برضد ایران. (ضمیمه دارد)

- بهره‌برداری عراق از تیرگی روابط ایران و امریکا و در عین حال همراه کردن تبلیغات ضد ایرانی با چاشنی مواضع چپ و ضد امریکایی.

- برنامه‌‌ریزی برای بهره‌برداری رژیم عراق از ساواکی‌های فراری به عراق جهت مأموریت‌های خرابکارانه و ترور مخالفان این رژیم.

- تحرکات مرزی عراق در منطقه قصرشیرین.

- روزنامه السیاسیه چاپ کویت به نقل از چمران وزیر دفاع: ایران سلاح‌های امریکایی را مخفیانه از اروپای غربی تهیه می‌کند.

- مصاحبه مفصل بنی‌صدر با هفته نامه "النهار العربی و الدولی" چاپ پاریس: بنی‌صدر در این مصاحبه، از جمله تخلیه سه جزیره را هدیه به امریکا دانست و آن را موکداً رد کرد و نیز هر گونه همکاری با کشورهای عربی را در شرایط کنونی به دلیل مستقل نبودن آنان رد کرد، از مسلح شدن شیعیان لبنانی حمایت کرد، پان عربیسم را محکوم و بی فایده شمرد و در مبارزه با اسرائیل به جای عرب‌گرایی بی‌فایده اتحاد اسلامی را پیشنهاد کرد. (ضمیمه دارد.)

ضمیمه گزارش 14: گزارشی از سابقه و روند تصمیم‌گیری درباره حمله نظامی امریکا به ایران در یادداشت‌های برژینسکی مشاور امنیت ملی کارتر.

ضمیمه گزارش17: متن گفتار بخش فارسی رادیو مسکو در تحلیل شکایت امریکا از ایران در دادگاه لاهه که حاوی جهت‌گیری‌های شوروی علیه امریکا است و در عین حال برای جلب توجه افکار عمومی به سمت حمایت‌های شوروی از ایران مفید است.

ضمیمه گزارش 22: بخش‌هایی از مصاحبه طولانی بنی‌صدر با "النهار العربی و الدولی" که بازتاب درخور توجهی داشته است حاوی تلقی‌ها، مواضع و نظریات بنی‌صدر دربارة مسائل مهم خارجی و داخلی که در شرایط کنونی، نظام جمهوی اسلامی با آن مواجه است.

ارسال نظر






captcha
ارسال