فائزون|۲ فروردین ۱۳۶۲

کدخبر : 10011 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۴|۰۰:۰۱

تاریخ شمسی

2فروردین1362

تاریخ قمری

7جمادی‌الثانی1403

تاریخ میلادی

22مارس1983
 
خلاصه روز: 

- در ادامه ‌مذاکرات فرماندهان سپاه و ارتش در قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص)، محسن رضایی و سرهنگ صیاد شیرازی در نشستی دونفره به مشورت و چاره‌جویی پرداختند. در این مذاکره ‌خصوصی سرهنگ صیاد شیرازی طرح جدیدی را به‌نام "آتش به‌جای خون" برای شکستن خط اول دشمن ارائه کرد که در آن از نیروهای زبده و اجرای آتش پرحجم ثابت و روان به‌طور هم‌زمان برای ایجاد رخنه و تبدیل آن به معبر و سپس شکاف استفاده می‌شود. برای توجیه بیشتر نیروها درباره ‌طرح جدید مقرر شد همه ‌قرارگاه‌های عملیاتی، زمین‌های مناسبی را در عقبه ‌منطقه ‌خودی شناسایی کرده و با ایجاد موانعی مشابه وضعیت واقعی منطقه ‌عملیات، در چند نوبت مانور اجرا کنند و طرح مانور یگان‌ها براساس طرح جدید اصلاح شود.

- صلیب‌سرخ جهانی در آخرین آمار خود تعداد اسرای عراقی در ایران را 45 هزار نفر و تعداد اسرای ایرانی در عراق را 5 هزار نفر اعلام کرد.

- کمین افراد کومه‌له به نیروهای خودی در محور سنندج - بیجار؛ حمله ‌عوامل کومه‌له به پایگاه آختاچی در شمال‌غربی بوکان و درگیری با نیروهای خودی تلفات سنگینی به دو طرف وارد آورد. ادعای تصرف این پایگاه در اطلاعیه کومه‌له و گزارش رویتر از این درگیری؛ کشف پیکرهای 6 تن از افراد خودی - که چندی پیش گروه‌های مسلح غیرقانونی آنها را به گروگان گرفته بودند - در روستای تازه‌آباد در شمال سنندج.

- درگیری افراد حزب دمکرات و سازمان مجاهدین خلق (منافقین) با نیروهای پیش‌مرگ مسلمان کرد در روستای دیلزی در منطقه ‌سپیدان در جنوب‌غربی سلماس و شهادت 2 تن از پیش‌مرگان کرد و یک دختر روستایی. سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در اطلاعیه‌ای مدعی شد در این درگیری 50 پاسدار کشته و زخمی شده‌اند؛ قتل پیش‌نماز روستای مافی‌کندی در شمال سلماس، به‌دست افراد حزب دمکرات؛ تیراندازی بی‌هدف افراد ایل ‌منگور در مهاباد درپی کشته‌شدن یکی از افراد ایل مذکور به‌دست عناصر مسلح غیرقانونی، 16 کشته و زخمی برجای گذاشت؛ برخورد تراکتور حامل آذوقه و خواربار با مین در روستای دارساوین در شرق سردشت؛ کشف و خنثی‌سازی 2 مین در روستای تپه‌سنگی پیرانشهر و جاده کردوان سلماس.

- قرارگاه حمزه بخشی از تشکیلات شهری حزب دمکرات در مهاباد را شناسایی و افراد فعال آن را دستگیر کرد؛ تسلیم‌شدن 2 تن از افراد حزب دمکرات و یک تن از اعضای سازمان مارکسیستی پیکار در راه آزادی طبقه ‌کارگر به نیروهای خودی در سنندج.

- گزارش غیرواقعی یک عضو دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان از عملکرد این حزب علیه نیروهای جمهوری اسلامی در تابستان و پاییز سال 1361.

- کشف دو هستۀ ‌مقاومت سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در بروجرد و دستگیری 6 نفر؛ دستگیری 3 نفر از نیروهای سازمان مذکور در گلپایگان؛ در خرم‌آباد یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) تسلیم نیروهای سپاه شد.

- گزارش واشنگتن تایمز به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه ‌امریکا، درباره ‌توانایی متخصصان ایرانی در استفاده‌ از موشک‌های هوابه‌هوای فونیکس، غافلگیری مقامات امریکایی از این موضوع و تلاش برای اصلاح و محدودکردن استفاده از این موشک‌ها برای کشورهای غیردوست.

- توصیه به پایان‌دادن به جنگ بدون اظهارنظر درباره ‌علت شروع آن یا ارائه ‌راهکاری درباره ‌نحوه ‌برقراری صلح بین ایران و عراق، موضوعی است که سران ده کشور عضو بازار مشترک اروپا در بیانیه ‌پایانی نشست خود در بروکسل بدان پرداخته‌اند؛ ابراز نگرانی نخست‌وزیر یوگسلاوی از ادامه ‌جنگ ایران و عراق؛ رادیو صوت‌الجماهیر: شاذلی قلیبی دبیرکل اتحادیه ‌عرب، بر لزوم خاتمه ‌جنگ ایران و عراق و ملزم‌بودن دو کشور بر رعایت ضوابط حسن هم‌جواری و عدم دخالت در مسائل داخلی یکدیگر تأکید کرد.

- ولیعهد عربستان در گفت‌وگو با روزنامه ‌کویتی السیاسه برخلاف عرف دیپلماتیک و در یک اقدام تبلیغاتی همه ‌مسائل را در روند جاری جنگ به سود عراق تفسیر کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال