فائزون|۲ فروردین ۱۳۶۷

کدخبر : 10009 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۳|۲۳:۵۷

تاریخ شمسی

2فروردین1367

تاریخ قمری

3شعبان1408

تاریخ میلادی

22مارس1988
 
خلاصه روز: 

- به دلیل به نتیجه نرسیدن شناسایی‌ها و کمبود قایق، عملیات بیت‌المقدس4 در ارتفاعات جنوب دریاچه‌ی دربندیخان، با 48 ساعت تعویق به شب 1367/1/4 موکول شد. موضوعات مرتبط با عملیات در جلسه‌ی مشترک نیروی زمینی و قرارگاه قدس در حضور فرمانده سپاه بررسی شد. مأموریت‌های نیروی هوایی نیز با حضور سرهنگ مصطفی اردستانی فرمانده عملیات این نیرو مرور شد.
- حمله‌ی امروز قایق‌های تندرو به یک کشتی حامل گاز مایع و یک نفت‌کش که 2 کشته و 10 مجروح بر جای گذاشت، موجب واکنش سیاسی و رسانه‌یی انگلیس و اسپانیا شد. 
- ارتش عراق امروز علاوه بر تقویت منطقه‌ی عملیاتی والفجر10 در حلبچه و بیت‌المقدس3 در ارتفاع گوجار، به مواضع گروه‌های کرد معارض حمله کرد. در این عملیات 20 نفر از پیش‌مرگان و 75 نفر از روستاییان این مناطق کشته شدند.
- در حمله‌ی موشکی امروز عراق به تهران و بمب‌باران چند شهر و روستای کشور، حدود 700 نفر شهید یا مجروح شدند و به احشام و اموال مردم نیز خسارات عمده‌ وارد شد.
- ستاد کنترل حوادث ش.م.ه. کوهدشت در استان لرستان امروز تشکیل جلسه داد و به منظور ایجاد آمادگی در برابر حملات شیمیایی احتمالی عراق به شهرها، برای ادارات، سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط از جمله هلال احمر، شهرداری، آتش‌نشانی، سپاه پاسداران و شبکه‌ی بهداری تعیین مسئولیت و تقسیم کار کرد.
- یک هفته پس از حملات شیمیایی عراق به شهر حلبچه و در پی حضور گروهی از خبرنگاران رسانه‌های خارجی در منطقه‌ی عملیاتی والفجر10، اولین گزارش‌ها از بمب‌باران شیمیایی این شهر و وضعیت کشته‌شدگان و مصدومان حادثه در برخی مطبوعات انگلیسی انعکاس یافت. تشریح منظره‌ی رقت‌بار شهر و مردم آن موضوع اصلی این گزارش‌ها را تشکیل می‌دهد.
- پس از حضور خبرنگاران خارجی در منطقه‌ی دشت زور، گزارش‌هایی از نتایج عملیات والفجر10 در رسانه‌های اروپایی انتشار یافت. 
- ایران با تسلیم نامه‌یی یک بار دیگر از دبیرکل سازمان ملل خواست برای رسیدگی به ابعاد بمب‌باران شیمیایی مناطق مسکونی حلبچه، گروه کارشناسان سلاح‌های شیمیایی این سازمان را برای تهیه‌ی گزارش و ارائه‌ی آن‌ها به جامعه‌ی بین‌المللی به ایران اعزام کند. 
- در پی درخواست ایران از دبیرکل سازمان ملل متحد مبنی‌بر اعزام یک هیئت تحقیق برای تهیه‌ی گزارش از ابعاد بمب‌باران‌های شیمیایی حلبچه، خاویر پرز دکوئیار با اعضای شورای امنیت در این‌باره تشکیل جلسه داد. وی در پایان جلسه خواستار خودداری از هر اقدامی که مانع از اجرای قطع‌نامه‌ی598 شود، گردید، اما یک سخن‌گوی سازمان ملل گفت دکوئیار درخواست ایران را بررسی می‌کند. 
- در حالی که نماینده‌ی ایران در اجلاس وزیران خارجه‌ی سازمان کنفرانس اسلامی در امان پایتخت اردن، امروز از تمایل ایران به پذیرش هر گونه کمکی برای متوقف کردن جنگ شهرها خبر داد، وزیر امور خارجه‌ی عراق کشورهای اسلامی را به اتخاذ موضع جدی و محکم در مقابل سیاست‌های ایران دعوت کرد.
- حکومت عراق برای رفع احتیاجات نیروهای مسلح، هیئت صنایع نظامی وابسته به شورای فرماندهی انقلاب را تأسیس کرد. سرهنگ حسین کامل به سرپرستی این تشکیلات منصوب شد. 
- مدیر یک کارخانه‌ی اسلحه‌سازی در ایتالیا به اتهام فروش نیم میلیون دلار و 16 بازرگان انگلیسی به اتهام فروش و قاچاق 36 میلیون دلار قطعات یدکی و گلوله‌ی توپ به ایران دست‌گیر شدند.
- به دنبال وصول گزارش‌هایی مبنی بر احتمال حمله‌ی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در جبهه‌های میانی و اجرای عملیات علیه خطوط دفاعی ارتش، فرماندهان لشکر81 زرهی، امروز برخی اقدامات احتیاطی را برای مقابله به تیپ‌های مستقر در خط ابلاغ کردند. 
- نشریه‌ی مجاهد ارگان خبری و تبلیغی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در مطلبی با عنوان "نگاهی به پیشرفت‌های ظفر نمون جنگ کبیر آزادی‌بخش" به رشد اقدامات نظامی سازمان در یک سال گذشته در جبهه‌های جنگ علیه رزمندگان ایران پرداخته است. 
- دو درگیری محدود با عناصر سازمان مجاهدین خلق در مناطق عملیاتی دهلران و شرق العماره؛ دست‌گیری چند تن از افراد فراری گروه رزگاری در منطقه‌ی عملیاتی والفجر10 و کشف مقادیری سلاح و مهمات در مریوان و بوکان از جمله رخدادهای مربوط به گروه‌های مسلح غیر قانونی در روز جاری است.

ارسال نظر






captcha
ارسال