فائزون|۱ فروردین ۱۳۵۸

کدخبر : 10008 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۳|۲۳:۵۳

تاریخ شمسی

1فروردین1358

تاریخ قمری

22ربیع‌الثانی1399

تاریخ میلادی

21مارس1979
 
خلاصه روز: 

 - بهره‌برداری تبلیغاتی از حوادث سنندج برای کوبیدن ارتش و نظام؛ عزالدین حسینی: ارتش سبب کشتار خلق کرد است. مسلمانان سنی و خلق کرد را ضدانقلابی و کافر شمردن با ادعای جمهوری اسلامی‌ فرسنگ‌ها فاصله دارد. شورای موقت انقلاب سنندج: نظامیان شروط آتش‌بس را رعایت نکرده و گروگان‌ها را آزاد نکرده‌اند. پیام‌های شماره 5، 6 و 7 شورای انقلاب سنندج مبنی‌بر بازداشتن مردم از رفتن به طرف پادگان و رعایت مقررات آتش‌بس و اعلام‌‌ این خبر که هیأتی مرکب از رهبران دینی و شخصیت‌های ملی کرد از مهاباد، بوکان، سقز برای دیدار با هیأت نمایندگان دولت وارد سنندج خواهد شد.

- هیأت اعزامی‌ از تهران مرکب از آقایان طالقانی، بهشتی، صدر‌حاج‌سیدجوادی، بنی‌صدر و هاشمی‌رفسنجانی در ساعت 8 شب به سنندج وارد شد. پیام رادیو - تلویزیونی وزیر کشور در ساعت 9 شب خطاب به طرف‌های درگیر: از تیراندازی به یکدیگر خودداری کنید.

- اعتراض سازمان‌‌یافته جمعیت‌ها و گروه‌های سیاسی به درگیری سنندج: اعتراض دانش‌آموزان کرد هوادار سازمان چریک‌های فدایی در سنندج به درگیری‌های‌‌ این شهر و تقاضای آزادی گروگان‌ها؛ مجازات تحریک‌کنندگان به کشتار؛ اداره شهر به دست نیروهای مترقی؛ قطع سلطه ارتش لغو سانسور. تظاهرات در بوکان در اعتراض به آنچه "هجوم ناجوانمردانه ارتشیان معتاد به خونریزی در سنندج " خوانده شد. قطعنامه پزشکان و کارکنان بیمارستان‌های سنندج در حمایت از حرکت‌های قومی و گروه‌های سیاسی درگیر در رویدادهای سنندج.

- تحصن افسران، درجه‌داران و سربازان کرد پادگان سنندج در مسجد جامع شهر در اعتراض به آنچه "کشتار و تحرک‌های سربازان غیربومی‌ بر‌ضد افراد محلی و استقرار سلاح‌های سنگین رو به شهر سنندج" خوانده شد.

- اعلام موضع ستاد مرکزی شورای ترکمن‌صحرا در مورد حوادث سنندج: ارتش مسؤول وقایع سنندج است. ختم ‌‌این جنایات بستگی مستقیم به تصفیه ارتش ضدخلقی و‌‌ایجاد ارتش خلقی دارد.

- اعلام مواضع گروهی به نام "سرمچاران (فداییان) خلق بلوچ" در مورد حوادث سنندج و خواستهای آن: «ریختن خون برادران کُرد را بشدت محکوم می‌کنیم. خودمختاری را حق مسلم تمامی‌ خلق‌های تحت ستم از جمله خلق بلوچ می‌دانیم و …»

- گزارش سفارت آمریکا در تهران از درگیری سنندج: ظاهراً امروز هم درگیری متوقف شده است، ما شک داریم که اعزام نماینده شخصی از جانب خمینی تأثیر زیادی [در کاهش درگیری‌ها] داشته باشد. ناآرامی‌ اقلیت‌های قومی‌ مشکل بسیار جدی را برای دولت موقت مطرح خواهد کرد.

- هشدارها و تذکرات امام‌خمینی در پیام نوروزی خطاب به ملت دربارة توطئه‌ها، تفرقه‌افکنی‌ها و نتایج آن، خطر بازگشت اختناق و چپاول‌گری و عقب‌ماندگی، پرهیز از غفلت ناشی از پیروزی، حمایت از ارتش: «توطئه‌ها هست باز و ما اگر چنانچه خود را پیروز بدانیم و گمان کنیم پیروز شدیم خدای نخواسته دچار غفلت می‌شویم. ملت موظف است که از ارتش حمایت بکند. ارتش را تضعیف نکنید.» خطاب به رؤسای ارتش که اشخاص شرافتمند را در رأس ارتش به کار بگیرند. خطاب به دولت که دولت، دادگستری، فرهنگ و سایر ادارات باید تصفیه بشود. 

ارسال نظر






captcha
ارسال