فائزون|۱ فروردین ۱۳۵۹

کدخبر : 10007 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۳|۲۳:۵۱

تاریخ شمسی

1فروردین1359

تاریخ قمری

4جمادی‌الاول1400

تاریخ میلادی

21مارس1980
 
خلاصه روز: 
- تلاش‌های دولت امریکا برای حل ماجرای لانه جاسوسی امریکا در تهران با توجه به فشارهای داخلی از سوی حزب‌های رقیب (جمهوری‌خواه و دمکرات) برای استفاده از زور و از طرف دیگر حساسیت نقش و منافع شوروی در این مسئله؛ در عین حال امریکا به طور جدی طرح دعوی بر ضد ایران در دادگاه لاهه را به عنوان اهرم فشار بر ایران دنبال می‌کند. (دو ضمیمه دارد)
- اظهارات و شایعات درباره دلایل سفر رئیس دفتر کاخ سفید به پاناما محل اقامت فعلی شاه سابق ایران. رادیو امریکا: ادامه معالجات شاه در پاناما ادامه خواهد یافت نه در امریکا.
- واکنش رئیس‌جمهوری امریکا به دستور امام‌خمینی در قبال واگذاری تعیین تکلیف گروگان‌ها به مجلس شورای ملی. تصمیمات تازه اداره مهاجرت امریکا برای کنترل دانشجویان خارجی به ویژه ایرانیان برای فشار بیشتر بر ایران.
- تلاش امریکا برای به دست آوردن همراهی کشورهای اروپایی در دو زمینه تحریم اقتصادی و قطع روابط سیاسی با ایران و در مقابل تردید و نوعی بدبینی به سیاست‌های امریکا در این کشورها و در عین حال، بررسی احتمال قطع رابطه دیپلماتیک با ایران در کمیته مشترک سفیران 9 کشور عضو بازار مشترک اروپا در تهران.
- نمونه‌ای از جنگ تبلیغاتی شوروی بر ضدامریکا با استفاده از جو حاکم بر روابط ایران و امریکا از جمله بازتاب مسائل مربوط به شاه سابق ایران و امریکا در بخش فارسی رادیو مسکو و گزارش همدستی شاه و امریکا برضد مردم ایران در زمینه شکنجه، سرکوب، غارت اقتصادی و...
- گزارش یونایتدپرس از اظهارات دکتر چمران، وزیر دفاع، در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست درباره ضرورت و طبیعی بودن دخالت نظامی امریکا در صورت حمله شوروی به ایران و برعکس. ابراز امیدواری سخنگوی وزارت خارجه امریکا برای بهبودی روابط با ایران پس از آزادی گروگان‌ها.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
- گزارش‌های نیروهای نظامی و انتظامی از ناآرامی‌های مرزی ایران و عراق و نیز تحرکات عوامل عراق در مناطق مرزی با توجه به حساسیت وضعیت کنونی روابط دو کشور.
- "مبادله گروگان‌ها" به عنوان نمونه‌ای از تبعات تصمیمات و اقدامات هیئت ویژه دولت برای حل مسئله کردستان. نگرانی‌های ناشی از تصمیم قبلی هیئت و مسئله خروج نیروهای مسلح نظام از شهرهای کردنشین. ادامه برخی ناآرامی‌های پراکنده در مناطق غرب کشور.
- ترسیم چارچوب کلی سیاست‌های نظام تازه تأسیس در پیام مهم و مفصل امام‌خمینی به مناسبت فرا رسیدن سال نو و بازتاب آن در رادیو بی‌.بی.‌سی. (ضمیمه دارد)
- برگزاری مراسم نخستین نماز جمعه سال جدید در بهشت زهرا، مراسمی متفاوت از مراسم گذشته. این آیین از حیث جمعیت و شخصیت‌های شرکت کننده و مطالب مطرح شده، وضعیت سیاسی حاکم در مقطع کنونی را تا حد زیادی ترسیم می‌کند. گزارش مفصل روزنامه جمهوری اسلامی ارگان حزب جمهوری اسلامی از برنامه‌های این مراسم که به ترتیب عبارت بود از: سخنرانی "یکی از برادران اهل تسنن"، قرائت "پیام آیت‌الله منتظری"، سخنرانی "آقای بنی‌صدر رئیس‌جمهور" و ایراد خطبه‌ها و اقامه "نماز جمعه کم نظیر به امامت حجت‌الاسلام سیدعلی خامنه‌ای، امام‌جمعه تهران". تشریح و تبیین و توجیه وضعیت کنونی انقلاب و جامعه از جنبه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و با نگاه به موانع پیش‌رو، نقطه مشترک سخنان و پیام‌های مطرح شده در این مراسم بود.
- دو مقاله در السفیر چاپ بیروت با موضوع بررسی تبعات و بازتاب انتخابات اخیر مجلس که در آنها به تأثیر انتخابات در موازنه قوای موجود بین دو جناح اصلی کنونی حکومت (بنی‌صدر و حزب جمهوری اسلامی) و نیز به بررسی تأثیر انتخابات در تقویت و تثبیت انقلاب و افشای ناتوانی گروه‌های مدعی پرداخته شده است.
- معرفی دکتر پیمان و گروه وی "جنبش مسلمانان مبارز" به عنوان گروهی مذهبی و رادیکال، مسلمانانی پارسا و قویاً ضد امریکایی و وفادار به امام‌خمینی و هدایت کننده اصلی دانشجویان تندرو و مبارز که سفارت امریکا را اشغال کرده‌اند، در شماره امروز نشریه هرالدتریبون. نقل قول هرالدتریبون از دکتر پیمان: «هدف از گروگان‌گیری تنها جنگ با امپریالیسم نیست بلکه برداشتن ماسک از چهره لیبرال‌ها است، دانشجویان نه تنها خواهان استرداد شاه بلکه خواهان برکناری لیبرال‌ها از پست‌هایشان هستند.»
- اهمیت یافتن عربستان سعودی درمنطقه پس از فروپاشی رژیم پهلوی برای دولت امریکا، در گزارش رادیو قاهره.

ارسال نظر






captcha
ارسال