فائزون|۱ فروردین ۱۳۶۲

کدخبر : 10006 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۳|۲۳:۴۹

تاریخ شمسی

1فروردین1362

تاریخ قمری

6جمادی‌الثانی1403

تاریخ میلادی

21مارس1983
 
خلاصه روز: 

- در اولین روز سال 1362، جلسه فرماندهان سپاه در شهر شوش برگزار شد. تذکرات فرمانده کل سپاه پاسداران درباره وحدت ارتش و سپاه، جمع‌بندی عملکرد این دو سازمان، تشریح وضعیت کلی نیروهای مسلح کشور برای ترسیم نقشه راه و تصمیم‌گیری درباره عملیات‌های آینده ازجمله موضوعات مطرح‏‌شده در این جلسه بود؛ سخنان غلامعلی رشید درباره تاریخچه هجوم عراق، عملیات‌های ارتش و سپاه پس از حمله دشمن، ‌علل پیروزی‌های نیروهای خودی در سال اول جنگ و وضعیت کلی جنگ.

- در جلسه بعدازظهر امروز فرماندهان سپاه در شهر شوش، آخرین وضعیت مانور یگان‏ها، نتایج شاسایی‏‌ها و مانور چند یگان بررسی شد. براساس گزارش فرماندهان، برخی یگان‏‌ها به‏‌دلیل هوشیاری بالای دشمن، حضور فعال تیم‌های کمین عراقی در جلو و میان و پیچیدگی زمین موفق به بازکردن معبر نشده‌اند؛ در ساعت 22 نیز جلسه دیگری در قرارگاه تاکتیکی خاتم‌الانبیا(ص) در عین‌خوش برگزار شد و یک بار دیگر مشکلات یگان‌ها در شناسایی‌ها و عبور از موانع دشمن مورد بحث قرار گرفت، اما تصمیم مشخصی اتخاذ نشد و ادامه مذاکرات به جلسات بعدی موکول شد.

- کشته‏‌شدن 8 تن از افراد نیروی هوایی عراق در جریان سقوط بالگرد در ایتالیا و گزارش آسوشیتدپرس و رادیو لندن دراین‏‌باره؛ اقدامات کنترلی شدید و تفتیش عقاید توسط مأموران اطلاعاتی عراق در کویت.

- گزارش روزنامه جمهوری اسلامی از کمک‏‌های مردم استان‌های فارس و خراسان به جبهه‌های جنگ.

- تصرف 3 پایگاه نظامی در نزدیکی شهر خرمال عراق به‏‌دست بارزانی‌ها.

- برخورد یک خودرو باری شخصی با مین در جاده سلماس به روستای حاجی‌خان؛ شهادت یک سرباز براثر برخورد یک خودرو نظامی با مین در حوالی پاسگاه جلقران در شمال‏‌غربی ارومیه؛ ترور یک پیش‏‌مرگ مسلمان کرد در سقز در مقابل منزلش؛ مجروح‏‌شدن یکی از نیروهای خودی براثر تیراندازی عوامل مسلح غیرقانونی به خودرو گشت ژاندارمری در نقده؛ کمین افراد مسلح ضدانقلاب بر سر راه نیروهای خودی در سه‏‌راهی محمدیار در جاده ارومیه - مهاباد؛ گروه کومه‌له 25 تن از گروگان‌های ارتش و ژاندارمری را در شمال سنندج آزاد کرد.

- عملیات موفقیت‌آمیز نیروهای خودی علیه افراد سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در جنگل‌های پره‏‌سر گیلان و محاصره مخفیگاه آنان؛ ترور یک فرد متعهد در یکی از روستاهای آغاجاری به‌دست افراد مسلح غیرقانونی؛ اعدام یکی از فعالان سازمان کمونیستی پیکار در راه آزادی طبقه کارگر در آغاجاری؛ یکی از افراد سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در تهران خود را به نیروهای سپاه معرفی کرد.

- امام خمینی در اولین روز سال جدید در دیدار با مسئولان عالی‏‌رتبه جمهوری اسلامی سخنانی بیان کرد.

- یادآوری پیروزی‌های سال گذشته و اشاره به راه طولانی پیش ‌رو برای رسیدن به جامعه اسلامی از مهم‌ترین مطالب پیام نوروزی رئیس‌جمهور بود.

- آقای هاشمی رفسنجانی در پیام خود به مناسبت حلول سال جدید به پیروزی‌های نظامی سال گذشته، مهار اقدامات تروریستی در داخل، افزایش تولید و بهره‌وری در صنایع و رونق‏‌گرفتن کارخانه‌‌ها و... اشاره کرد.

- اهم مطالب پیام نوروزی میرحسین موسوی نخست‌وزیر، چنین بود: پشت‌سرگذاشتن دوران رکود دوساله اقتصادی و رونق‏‌گرفتن محیط‌های کار و به‏‌راه‏‌افتادن چرخه تولید در اقتصاد کشور، افزایش ذخایر ارزی، تأکید بر تلاش بیشتر دولت برای خدمت به اقشار مستضعف ایران.

- سخنان طه یاسین رمضان فرمانده کل ارتش خلقی در جمع فرماندهان و افسران آموزش منطقه کرخ بغداد و درخواست وی برای بهبود آموزش نظامی ارتش عراق.

- بحث و تبادل‌نظر درباره مسائل مربوط به جنگ عراق و ایران در دیدار نعیم حداد رئیس مجلس عراق با صدر هیئت‏‌رئیسه شوروی در مسکو.

- خبرگزاری فرانسه: به گفته ناظران در منامه، بیم آن می‌رود که جنگ ایران و عراق مد سیاه‏‌رنگ به‏‌وجودآمده در شمال خلیج‏‌فارس را به یک فاجعه زیستی برای بسیاری از کشورهای ساحلی این خلیج تبدیل کند؛‌ الوطن: اعلام حالت آماده‌باش ازسوی کشورهای حوزه خلیج‏‌فارس برای مقابله با آلودگی نفتی آب‌های خلیج‏‌فارس؛ الانباء: یک کشور عربی از عراق خواست به منظور جلوگیری از افزایش آلودگی دریا بمباران منابع نفتی دشمن در آب‌های خلیج‏‌فارس را متوقف کند؛ ‌خبرگزاری کویت از تلاش کشورهای حوزه خلیج‏‌فارس برای پایان‏‌دادن به این فاجعه زیست‏‌محیطی و مخالفت عراق با آن خبر داد.

- ابراز نگرانی از ادامه جنگ عراق و ایران و درخواست از دو کشور برای دستیابی به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز عادلانه از موضوعات بیانیه مشترک الجزایر و تونس است؛ یونایتدپرس: یک روزنامه راست‌گرای ترکیه از حمله نهایی ایران به عراق، موافقت اولیه ایران برای شروع مذاکرات صلح و دریافت غرامت از عراق خبر داد.

- مجله میدل ایست اکونومیک دایجست در مقاله‌ای با عنوان "ایران خمینی نشانگر اعتمادبه‏‌نفس است" وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران را مثبت و رو به رشد ارزیابی کرد. میدل ایست: عادی‏‌شدن فرایند لیبرالیزه‏‌کردن صحنه‌های اقتصادی و اجتماعی ایران، دولت‌ها و شرکت‌های غربی را به ارزیابی مجدد بازار ایران به‏‌نحو مطلوبی سوق می‌دهد..

ارسال نظر






captcha
ارسال