فائزون|۱ فروردین ۱۳۶۷

کدخبر : 10004 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۳|۲۳:۴۴

تاریخ شمسی

1فروردین1367

تاریخ قمری

2شعبان1408

تاریخ میلادی

21مارس1988
 
خلاصه روز: 

- جلسه‌ی بررسی چگونگی اجرای عملیات بیت‌المقدس4 در قرارگاه فتح برگزار شد. شناسایی یگان‌ها به نتیجه‌ی مطلوب نرسیده است؛ عراقی‌ها به‌سرعت در حال احداث موانع در ساحل جنوبی دریاچه‌ی دربندیخان و تقویت مواضع روی ارتفاعات هستند. امکان دسترسی به عمق اهداف با استعداد در اختیار بعید به نظر می‌رسد. قرار شد واحد توپ‌خانه با اجرای آتش مانع فعالیت مهندسی عراق شود. 
-  احمد کاظمی به عنوان جانشین قرارگاه فتح معرفی شد و همه‌ی امکانات قرارگاه فتح در عملیات والفجر10 در اختیار این عملیات قرار گرفت. 120 فروند قایق و 100 موتور قایق برای توزیع بین یگان‌ها در اختیار قرارگاه قرار گرفت. یگان‌ها به‌سرعت درصدد آماده شدن برای عملیات هستند. 
- مأموریت‌های گروه هوانیروز مسجدسلیمان در عملیات بیت‌المقدس4 به فرمانده هوانیروز اعلام گردید. هماهنگی با پدافند هوایی هم انجام شد. هوانیروز کرمان در منطقه‌ی عملیاتی بیت‌المقدس3 چندان فعال نیست. جانشین قرارگاه نجف خواستار دخالت مسئولان رده‌های بالاتر هوانیروز برای حل این مشکل است. وعده داده شد که یک گروه تازه‌نفس از خلبانان و چند بال‌گرد جدید تا 48 ساعت آینده وارد منطقه شوند. 
- با گذشت بیش از یک هفته از عملیات والفجر10 و بیت‌المقدس3 گزارش‌های اطلاعاتی حاکی از آن است که حساسیت ارتش عراق در مورد احتمال اجرای عملیات بزرگ سالانه‌ی ایران در جبهه‌های جنوب همچنان زیاد است.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
- کار انتقال مصدومان از حلبچه به مراکز درمانی به اتمام رسید و تعدادی از آنان به تهران و چند شهر دیگر منتقل شدند. حدود 10 هزار نفر از مردم منطقه‌ی حلبچه در شهر هرسین اسکان داده شده‌اند. تعدادی از عوامل استخبارات و نظامیان عراقی در میان آوارگان شناسایی شده‌اند. 
- پیش‌مرگان حزب دمکرات کردستان عراق (بارزانی‌ها) در 3 عملیات جداگانه در استان سلیمانیه تعدادی از عناصر استخبارات نیروهای جاش عراقی را کشته یا زخمی ‌کردند.
- یک کشتی کانتینربر اسپانیایی و یک نفت‌کش لیبریایی در نزدیکی تنگه‌ی هرمز، هدف حمله‌ی قایق‌های تندرو قرار گرفته، دچار خسارت شدند. در این خصوص سفیر ایران در اسپانیا به وزارت خارجه‌ی این کشور احضار شد.
- امام خمینی به مناسبت فرارسیدن نوروز در پیامی رادیو، تلویزیونی مطالبی خطاب به مردم ایران ایراد کردند. رهبر انقلاب در این پیام با توجه به تقارن آغاز سال با میلاد امام حسین(ع) اقامه‌ی عدل و جلوگیری از حکومت ظلم را مهم‌ترین پیام حضرت سیدالشهدا(ع) و به تبع آن اصلی‌ترین شاخصه‌ی حکومت آخرالزمانی امام مهدی(عج) عنوان کرده، هدف امام حسین(ع) از قیام را به دست گرفتن حکومت دانستند.
- تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در انعکاس ابعاد بمباران شیمیایی حلبچه و درخواست کمک‌های جهانی برای درمان مصدومان به طور گسترده‌تری آغاز شد. وزارت‌خانه‌های امور خارجه، ارشاد اسلامی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان هلال احمر، رادیو و تلویزیون و ستاد تبلیغات جنگ در این زمینه فعال شدند.
-امروز بر اثر اصابت یک فروند موشک به تهران و بمب‌باران چند شهر کشور 9 نفر شهید و 24 نفر مجروح شدند و چندین منزل مسکونی و یک مسجد تخریب شد. 
- به دلیل وقوع جنگ شهرها اعضای خانواده‌ی کارکنان سفارت پاکستان در ایران تهران را به مقصد اسلام‌آباد و کراچی ترک کردند. مقامات سفارت ژاپن در تهران هم تصمیم دارند خانواده‌های خود را از ایران خارج کنند. 
- به نوشته‌ی روزنامه‌ی السفیر چاپ بیروت، نگرانی عراق از اصلی شدن موضوع فلسطین در بین کشورهای عرب به جای جنگ با ایران و از سوی دیگر تلاش سوریه برای اصلاح رابطه‌ی جمهوری اسلامی با کشورهای حاشیه‌ی خلیجفارس، دلایل اصلی حکومت بغداد برای شروع مجدد جنگ شهرها است.
- به گزارش رادیو امریکا، احتمال دسترسی رزمندگان به سد دربندیخان و منفجر کردن آن سبب شده است تا حکومت عراق تصمیم به اجرای مانور تخلیه‌ی بغداد بگیرد. عراق فرم‌هایی بین مردم بغداد توزیع کرده که دلیل آن آمادگی برای تخلیه‌ی سریع بغداد در صورت دست‌یابی ایران به سد دربندیخان و سد دوکان و احتمال رها کردن آب این دو سد اعلام شده است. 
- هفدهمین اجلاس وزیران خارجه‌ی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی با سخنان جانب‌دارانه‌ی شاه اردن به نفع عراق آغاز شد. دبیرکل پاکستانی سازمان کنفرانس اسلامی نیز با ستایش از عراق، از ایران برای آنچه نپذیرفتن قطع‌نامه‌ی598 خوانده شده است انتقاد کرد. نماینده‌ی ایران این سازمان را به جانب‌داری از عراق متهم کرد. 
- اختلاف نظر امریکا و شوروی درباره‌ی چگونگی اجرای قطع‌نامه‌ی598 شورای امنیت سازمان ملل و جنگ شهرها میان ایران و عراق امروز در رسانه‌های شنیداری دو کشور بازتاب داشت. 
- یک دیپلمات سفارت شوروی در لندن اعلام کرد که مسکو عقیده دارد پیروزی ایران یا عراق در جنگ موجب بی‌ثباتی در منطقه خواهد شد و بهتر این است که جنگ بدون غلبه‌ی یکی بر دیگری پایان یابد. 
- روزنامه‌ی نیویورک تایمز در گزارشی درباره‌ی میزان و نحوه‌ی صادرات نفت خام ایران و واردات فراورده‌های نفتی نوشت: آسیب‌های واردشده به پالایشگاه‌های ایران بر اثر حملات عراق سبب شده است این کشور روزانه 200 تا 300 هزار بشکه فراورده‌های نفتی از جمله سوخت جت، گازوئیل و نفت سفید را برای مصارف خانگی وارد کند.
- روزنامه‌ی کره تایمز چاپ سئول نوشت: حکومت عراق نتوانسته است در موعد مقرر بدهی 83 میلیون دلاری خود را که با ضمانت بانک مرکزی عراق برای شرکت ساختمانی هیوندای صادر شده بود پرداخت کند. 
-  وزارت خارجه‌ی چین اعلام کرد: موشک‌های چینی فروخته‌شده به عربستان غیراتمی و فقط برای دفاع است. روزنامه‌ی سعودی الشرق الاوسط هم نوشت: چین در هفته‌های آینده 30 جنگنده بمب‌افکن به ایران تحویل خواهد داد.
- نهضت آزادی ایران در اطلاعیه‌یی که به مناسبت فرارسیدن سال نو منتشر کرد، ادامه‌ی جنگ را خلاف مصلحت کشور خواند و از رهبری امام و وضعیت اقتصادی کشور انتقاد کرد.
- حزب توده‌ی ایران با چاپ اطلاعیه‌یی در نشریه‌ی رسمی ‌حزب، ضمن محکوم کردن جنگ شهرها، از همه‌ی گروه‌های مخالف نظام دعوت کرد برای دست‌یابی به صلح در جنگ ایران و عراق متحد شوند.
- در پی بروز اختلاف بین کادر رهبری حزب دمکرات کردستان ایران، 15 نفر از اعضای کمیته‌ی مرکزی و دفتر سیاسی این حزب با صدور بیانیه‌یی که امروز منتشر شد، به طور رسمی‌ جدایی خود را از فراکسیون حاکم بر حزب اعلام کردند. 
-  سایر خبرهای امروز: در درگیری نیروهای گشتی تیپ انصارالرضا(ع) با دشمن، 5 نفر شهید، 8 تن مجروح و 4 نفر اسیر شدند. در بمب‌باران محدوده‌ی پل ژاژیله‌ی امام علی(ع)، عده‌یی از نیروهای واحد مهندسی سپاه مجروح شدند. تک ایذایی گردان قائم تبریز علیه یکی از واحدهای ارتش عراق در چنگوله. حزب دمکرات کردستان ایران 12 تن از نیروهای اسیر خود را آزاد کرد. اوضاع منطقه‌ی حلبچه با اتمام کار انتقال مصدومان شیمیایی به بیمارستان‌های ایران سامان یافته است.

ارسال نظر






captcha
ارسال