۳۰ آبان ۱۳۶۱

کد مطلب: 15612  |  تاريخ: پنج شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶  |  ساعت: ۰۷:۵۵


۳۰ آبان ۱۳۶۱

تاریخ شمسی

30 آبان 1361

تاریخ قمری

5 صفر 1403

تاریخ میلادی

21 نوامبر 1982
 
خلاصه روز: 

- حمله جنگنده‌های عراقی به یک نفتکش و 2 کشتی تجاری در اسکله بوشهر سبب کشته یا زخمی‌شدن 3 نفر و واردآمدن خسارات فراوان به کشتی تجاری و نفتکش شد؛ اطلاعیه ارتش عراق مبنی‌بر غرق‌کردن 5 نفتکش ایرانی به‌وسیله جنگنده‌های آن کشور؛ منابع خبری خارجی ادعای عراق را درمورد غرق‌کردن 5 نفتکش ایرانی تأیید نکردند.

- برجای‌ماندن 3 شهید و 7 مجروح در بمباران شهرهای آبادان و خرمشهر؛ درخواست پناهندگی 19 نفر از اهالی شهرهای کرکوک، اربیل، نجف و بصره از ایران.

- سخنان یکی از اعضای بازسازی مناطق جنگی هلال‌احمر درباره برنامه‌های بازسازی استان‌های ایلام، خوزستان و باختران؛ اطلاعیه ستاد نوسازی مناطق جنگ‌زده درخصوص فعالیت‌‌های نوسازی و بازسازی انجام‌شده در خوزستان.

- اعزام مردم شهرهای استان‌های تهران، قم، سیستان‌وبلوچستان، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان، لرستان، فارس، همدان، باختران، قزوین، هرمزگان، کهکیلویه و بویراحمد و مازندران به جبهه‌ها.

- سرقت 2 تن شکر از کارخانه قند پیرانشهر؛ حمله به کارکنان اجرایی طرح شهید رجایی که برای اهدای کمک‌های مالی به افراد بالای 60 سال به روستای دولت‌آباد سنندج رفته بودند و سرقت پول‌های آنان؛‌ ایجاد راه‌بندان در محور سلماس ـ ارومیه و سرقت 50 هزار تومان پول نقد مسافران؛ 4 تن از نیروهای خودی در درگیری بین نیروهای تأمین جاده و افراد حزب دمکرات کردستان در شمال ارومیه، ‌شهید یا زخمی شدند؛ آسیب‌دیدن یک خودرو حامل مواد غذایی در جاده پیرانشهر ـ سردشت در برخورد با مین؛ ادعای رادیو حزب دمکرات درمورد انهدام 2 خودرو ارتش و کشته یا زخمی‌کردن 25 نفر در محور پیرانشهر ـ سردشت؛ با ایجاد امنیت و آرامش در منطقه پیرانشهر ـ سردشت مراجعه برای عضویت در شوراهای اسلامی افزایش یافته است.

- چهارتن از عناصر حزب دمکرات، با معرفی خود به دادسرای نقده درخواست امان‌نامه کردند، 3 نفر از عناصر حزب دمکرات اسلحه و مهمات خود را در سنندج و بانه به سپاه تحویل داده، تسلیم‌ شدند.

- دستگیری یکی از اعضای فعال چریک‌های فدایی خلق در تهران؛ دستگیری 5 نفر از عناصر سازمان‌ مجاهدین خلق (منافقین) در تهران و رشت؛ خودکشی یک نفر از عناصر سازمان‌ پس از دستگیری؛ دستگیری 63 نفر از اعضای سازمان‌ و اعضای سایر گروه‌ها با تمایلات چپ در استان‌های گیلان و مازندران درطول ماه گذشته؛ دستگیری 20 نفر از عناصر گروه‌های چپ ازجمله چریک‌های فدایی خلق در منطقه ترکمن‌نشین آق‌قلا در 24 ساعت گذشته.

- رئیس‌جمهور ایران در دیدار با وزیر خارجه پاکستان به تشریح سیاست‌های ایران درخصوص کشورهای همسایه پرداخت؛ سخنان رئیس مجلس ایران در دیدار با وزیر امور خارجه پاکستان درباره سیاست‌های سلطه‌جویانه و تحقیرآمیز دو ابرقدرت رژیم صهیونیستی و امریکا درمورد کشورهای اسلامی و حمایت همه‌جانبه کشورهای همسایه از عراق در جنگ علیه ایران؛ تأکید وزیر امور خارجه کشورمان بر مواضع ایران درباره موضوع افغانستان و یادآوری یافتن یک راه‌حل دائمی برای حل این مشکل در دومین دور مذاکرات وی با همتای پاکستانی‌اش؛ حضور وزیر خارجه پاکستان در بهشت زهرا و ادای احترام وی به شهدا.

- سخنان وزیر ارشاد اسلامی در جلسه معارفه معاون امور بین‌الملل درمورد تبیین سیاست‌ها، اولویت‌ها و روش‌های تبلیغاتی خارج از کشور و ضرورت هماهنگی در امور تبلیغی.

- اعلام آمادگی 2800 پزشک ایرانی شاغل در آلمان برای بازگشت دائم یا کوتاه‌مدت به ایران در ملاقات با سرپرست بنیاد شهید انقلاب اسلامی، در آلمان.

- گزارش خبرگزاری فرانسه درباره مذاکرات آینده فهد و رئیس‌جمهور الجزایر درباره جنگ ایران و عراق؛ روزنامه کویتی الرای العام در تحلیلی، دولت عربستان و دیگر کشورهای عربی را بسیار متمایل به حل مسائل جنگ ایران و عراق می‌داند؛ سفیر ایران در کویت در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس: هرگونه ابتکار صلح ازسوی عربستان به‌دلیل سهیم بودن این کشور در جنگ محکوم به شکست است.

- حمایت گروه‌های مختلف داخلی و خارجی از تشکیل مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق؛ حمایت وزارت خارجه ایران از تشکیل مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق به‌دلیل مردمی‌بودن آن؛ حمله ناموفق مهاجمان مسلح وابسته به سفارت عراق به جلسه اعلای انقلاب عراق به‌دلیل مردمی‌بودن آن؛ حمله ناموفق مهاجمان مسلح وابسته به سفارت عراق به جلسه اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان عراقی در امریکا و کانادا که به‌منظور بررسی مجلس نوپای عراق تشکیل شده بود.

- روزنامه آبزرور (چاپ انگلستان) دیدگاه‌های یکی از افسران سابق سرویس اطلاعاتی شوروی را درخصوص سیاست‌های اشتباه رهبران شوروی درباره ایران و عراق بررسی کرده است.

- مقاله هفته‌نامه فرانسوی نوول آبزرواتور درباره تأثیر تسلیحات فرانسوی خریداری‌شده توسط عراق در عملکرد نظامی این کشور و مقایسه وضعیت نیروی هوایی ایران و عراق. ضمیمه گزارش500: مشروح گزارش ستاد بازسازی مناطق جنگ‌زده درباره فعالیت‌های انجام‌شده در استان خوزستان.



چاپ خبر