۲۹ آبان ۱۳۵۹

کد مطلب: 15608  |  تاريخ: پنج شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶  |  ساعت: ۰۷:۴۵


۲۹ آبان ۱۳۵۹

تاریخ شمسی

29 آبان 1359

تاریخ قمری

11 محرم 1401

تاریخ میلادی

20 نوامبر 1980
 
خلاصه روز: 

- جبهه جنوب: غارت اموال و آزار مردم روستاهای سوسنگرد توسط عراقی‌ها ـ عملیات نفوذی خودی در دب حردان ـ استقرار و تقویت نیروهای عراقی در فارسیات و پادگان حمید.

- درگیری در سومار و اجرای آتش در گیلان ‌غرب.

- درگیری بین گروه‌های مختلف ضدانقلاب در جبهة شمالی.

- بمباران فرودگاه امیدیه و سرنگونی هواپیمای مهاجم.

- سخنان رئیس‌ جمهور ‌ (بنی‌صدر) دربارة تأثیر مثبت حضور وی در جنگ و نقش «دیگران» در ضعیف کردن کشور.

- رئیس دیوان عالی کشور: امام فرموده‌اند در زمینه اختلافات سیاس مطلقاً حرفی نزنید، تا ایشان اجازه ندهند، حرفی نخواهم زد.

- سخنان نخست وزیر دربارة موانع عدم تکمیل کابینه و لزوم هماهنگی با رئیس جمهور در انتخاب وزراء و نیز دربارة برنامه‌ریزی دولت برای توزیع عادلانه اجناس ضروری با قیمت ثابت.

- انتصاب دکتر محمد خاتمی از سوی امام به عنوان سرپرست روزنامه کیهان بجای دکتر ابراهیم یزدی.

- سرمقاله روزنامه اطلاعات در تحلیل سخنان امام و انتقاد تلویحی از مشی رئیس جمهور.

- بازتاب سخنان بنی‌صدر در مراسم روز عاشورا، در رادیو کلن و رادیو کویت.

- طرح مسئله گروگان‌ها به عنوان مهمترین موضوع جلسه شورای سیاست خارجی آمریکا توسط مشاور سیاست خارجی ریگان و تفسیر خبرگزاری فرانسه مبنی‌براینکه برخلاف تصور کارتر، جنگ ایران و عراق مقام‌های انقلابی ایران را به حل و فصل سریع مسئله گروگان‌ها مجبور نکرد.

- ملاقات اولاف‌ پالمه با رهبران ایران و عراق و مواضع دو کشور درباره صلح و نظر ایران مبنی‌براینکه صدام بخاطر شروع جنگ باید محاکمه شود. نظر رژیم عراق: تا پذیرش حاکمیت عراق بر شط‌العرب توسط ایران اعلام نشود، با آتش‌بس موافقت نخواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

- تلاش‌های صلح روسیه و فرانسه.

- موضع آمریکا درباره حمله هوایی ایران به العبدلی کویت: این یک حادثه اتفاقی است، امّا آمریکا برای آن اهمیت فوق‌العاده‌ای قائل است.

- نفت و جنگ: اظهارات زکی‌ یمانی وزیر نفت عربستان درباره افزایش تولید نفت کویت، قطر، عربستان و امارات برای جبران کاهش صدور نفت ناشی از جنگ و اینکه عربستان در مرز ده میلیون بشکه در روز نیز لزوماً متوقف نخواهد شد و نیز اخبار خط لوله‌ نفتی عراق از ترکیه و صادرات نفت ایران.

- سازمان چریک‌های فدائی خلق اکثریت: براساس مشاهدات عینی، حزب دمکرات کردستان که مهار تمام نیروهای کرد را عملاً در دست دارد، روز به ‌روز بیشتر به سمت وابستگی به رژیم جنایتکار عراق کشیده می‌شود.



چاپ خبر